اجتماعی و فرهنگی

حلقه مفقوده ارتقای کیفیت مدیریت شهری چیست؟

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران دانش انباشته شده در سینه نیروی انسانی شهرداری پایتخت را به عنوان مهمترین حلقه مفقوده ارتقای کیفیت مدیریت شهری برای حل مسائل و موضوعات شهر تهران دانست.

به گزارش شوراآنلاین و به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، محمد حسین بوچانی در جلسه کمیته داوری مدیریت دانش شهرداری تهران که با حضور سرپرست اداره کل ارزشیابی و کارگزینی مدیران شهرداری و مهندسان دانش تمامی سازمان­ها، معاونت­ها و مناطق شهرداری تهران برگزار شد، با بیان این مطالب افزود: یکی از کلیدی­ترین سرمایه­های سازمانی شهرداری تهران در دوره کنونی مدیریتی همان نیروی انسانی بوده که انتقال تجارب این افراد برای بهبود کیفیت زندگی شهری شهروندان و حل مسائل مدیریتی داخل پایتخت لازم و ضروری است.

وی با اشاره به ابلاغ نظام نامه مدیریت دانش در مجموعه شهرداری تهران ادامه داد: به نظر می­رسد تمام مدیران متولی و یا مهندسان دانش می­توانند در بستر سازی  برای انتقال تجارب مدیریتی نیروی انسانی داخل مجموعه با هدف حل مسائل و مشکلات شهری نقش مهمی را ایفا کنند.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه­ریزی شهر تهران با تاکید بر اینکه هماهنگی برای گردآوری مدیریت دانش در داخل مجموعه شهرداری تهران ضروری است، بیان کرد: با توجه به اینکه شهرداری تهران فرصت های متعدد و زیادی را در زمینه انتقال تجارب مدیریتی در اختیار دارد، اما متاسفانه بخشی از این فرصت ها به دلیل عدم وجود هماهنگی­های داخلی از دست می­رود.

وی ضمن قدردانی از ابتکار عمل معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران برای پیگیری مدیریت دانش در مجموعه مدیریت شهری یادآور شد: یکی از مزیت­های کاربردی در مدیریت دانش جلوگیری از پراکنده کاری و اختلال در وظایف اجرای این نظام نامه در شهرداری تهران است. به نظر می­رسد وجود یک واسطه  برای ایجاد هماهنگی بین تمامی نمایندگان سازمان­ها و زیر مجموعه­های مدیریت شهری برای تفهیم مفاد این نظام نامه و از همه مهمتر تدوین ساز و کارهای اجرایی آن در قالب کمیته­های راهبردی در مجموعه مرکزمطالعات و برنامه­ریزی شهر تهران ضروری است.

بوچانی در ادامه با اشاره به چرایی حضور مرکز مطالعات و اتصال مدیریت دانش با این حوزه تاکید کرد: همانطور که می­دانید براساس نظام نامه پژوهشی که در شهرداری تهران تصویب و اجرای آن برعهده مرکز مطالعات و برنامه­ریزی شهر تهران گذاشته شده است، ۱۳ کمیته تخصصی در مرکزمطالعات و برنامه­ریزی شهر تهران تشکیل شده است که این کمیته­ها در زمینه پژوهش در بخش­های تخصصی شهرداری تهران، مسئولیت اسکن و رصد نارسایی های شهر تهران را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه بخشی از مسائل و مشکلات شهر تهران در حوزه­های مختلف بر عهده مدیران اجرایی و بخشی نیز در قالب انجام پروژه­های پژوهشی و مطالعاتی امکان پذیر است، گفت: مسئولیت این کمیته­ها برعهده بالاترین مدیران ستادی شهرداری تهران بوده که حکم روسای آن نیز توسط شهردار تهران صادر می­­شود. همچنین سایر اعضای این کمیته­ها که متشکل از دو بخش اجرایی و علمی است نیز توسط رئیس مرکز مطالعات انتخاب می­شود.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با بیان اینکه هدف نظام نامه پژوهشی یکپارچه کردن مطالعات، پژوهش­ها و اندیشه­­ها در مجموعه مدیریت شهری است، افزود: با توجه به اینکه برای حل مسائل و مشکلات شهر تهران اتصال به مراکز دانشگاهی ملی و یا بین­المللی برای استفاده از دستاوردهای علمی در این حوزه در مرکز مطالعات و برنامه­ریزی شهر تهران انجام می­شود، اما اعتقاد دارم عدم امکان استفاده از دانش انباشته شده در نیروی انسانی و مدیران اجرایی شهرداری تهران حلقه مفقوده انتقال دانش برای حل موضوعات شهری است.

محمد حسین بوچانی ادامه داد: باور داریم بخشی از راهکارهای حل مشکلات شهر تهران در سینه مدیران و نیروی انسانی شهرداری  تهران وجود دارد که از طریق مدیریت دانش می توان به این مهم دست یافت.

وی با اشاره به اینکه مدیران پژوهشی مرکز مطالعات و برنامه­ریزی شهر تهران این آمادگی را دارند که از مراکز علمی و دانشگاهی داخلی و بین المللی برای حل موضوعات شهری دانش کسب کنند، بیان کرد: همچنین این امکان در مرکز مطالعات وجود دارد تا برای حل مسائل شهری، با استخراج تجارب مدیران و نیروی انسانی شاغل در بدنه شهرداری تهران برای ارتقای کیفیت مدیریت شهری در پایتخت گام بردارند.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در انتهای صحبت­های خود با اشاره به آمار کارکنان تحصیل کرده شاغل در شهرداری تهران تاکید کرد: آمارها نشان می­دهد از ۶۲ هزار نفر نیرویی که داخل شهرداری تهران در حال کار هستند، حدود ۹ هزار نفر دارای مدرک فوق لیسانس­ بوده و حدود ۴۰۰ نفر نیز دارای مدرک دکترا  هستند. اکنون سوال این است کدام مرکز علمی و پژوهشی در کشور این حجم از متخصص را با تکثر حوزه­های علمی در اختیار دارد؟ ما در این دوره  باید در کنار استفاده از امکانات پژوهشی واقع در بیرون از شهرداری تهران (مانند مراکزعلمی و دانشگاهی داخلی و بین المللی) با استفاده از مدیریت دانش انباشته شده داخل بدنه مدیریت شهری برای ارتقای کیفیت مدیریت شهری گام برداریم.

براساس این گزارش، داورنظری اردبیلی، سرپرست اداره کل ارزشیابی و کارگزینی مدیران شهرداری تهران در ابتدای جلسه به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده برای تحقق نظام نامه مدیریت دانش در مجموعه شهرداری تهران پرداخت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا