ریشه مشکلات ترافیکی تهران نبود مطالعات است
به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین به نقل از شورای اسلامی شهر تهران با تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دویست و پنجاه و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به شهرداری اجازه داده شد تا سهام شرکت مطالعات جامع حمل ونقل وترافیک را خریداری کند.
علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه «اعطای مجوز به شهرداری تهران برای خرید سهام شرکت مطالعات جامع حمل ونقل وترافیک» گفت: ریشه بسیاری از مشکلات ترافیکی موضوعات مرتبط با شهرسازی است و مشکلات ترافیکی که امروز با افتتاح فروشگاههای بزرگ شاهد آن هستیم به خاطر نبود مطالعات ترافیکی است.
وی اعلام کرد: کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با خرید این سهام و بازگشت این شرکت به شهرداری به شرطی موافق است که اکثر سهام در اختیار شهرداری باشد.
اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در همین خصوص گفت: این شرکت، شرکتی دانش بنیان برای طرحهای جامع شهر است، و ضمن موافقت با این لایحه باید اساسنامه آن ظرف مدت یک ماه به صحن شورای شهر ارائه شود.
محسن سرخو، رئیس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ضرورت وجود این شرکت در شهرداری اظهار داشت: اگر درپروژهها درصد ناچیزی صرف مطالعات شود، بودجه مصرفی مطابق با نیازهای شهری و به صورت دقیق هزینه میشود.
وی با بیان اینکه امروز نیاز وجود این شرکت کاملا احساس میشود گفت: میتوان در هیئت مدیره این شرکت افرادی از حوزههای شهرسازی و عمران و سایر حوزهها با محوریت حمل و نقل و ترافیک قرار داد تا همه در جریان سیاست گذاریهای ترافیکی شهر قرار گیرند.
اسماعیل دوستی، عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: این شرکت سابقه ۲۳ سال کار در این حوزه را دارد و میتوان ادعا کرد که آمارها و ارقام استراتژیکی که در این شرکت وجود دارد در هیچ شرکت دیگری نیست.
وی اظهار داشت: موضوع سهام داران نیز قابل حل است و میتوان از حوزههایی همچون شهرسازی در هیئت مدیره این شرکت دعوت کرد.
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در همین خصوص گفت: طرح جامع نیز به همین صورت است، به گونهای که افراد در تخصصهای مختلف اطلاعات و موضوعات خود را ارائه میکنند و در نهایت شهرسازان اقدام به جمع بندی موضوع و طراحی، طرح جامع شهر میکنند.
حبیب کاشانی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی این لایحه گفت: جمع بندیهای کارشناسی این موضوع را به ما نشان داد که شهر نیاز به وجود چنین مرکزی دارد.
وی بازگشت این شرکت را نقطه عطفی برای مدیریت شهری دانست و گفت: اعضای شورای شهر در جایی که دیدند شهر نیاز به جای تخصصی دارد از نظرات خود صرف نظر کردند. گرههای ترافیکی در شهر باید برطرف شود و برای این موضوع میتوان از نظرات سایر معاونتها در این موضوع بهره مند شد.
در نهایت مصوب شد که شهرداری سهام دار عمده این شرکت شده و بر همین اساس اساسنامه آن برای تصویب به شورای شهر تهران ارائه شود.