۱۴.۸ درصد افزایش شاخص قیمت کالای صادراتی
به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین به نقل از مرکز آمار ایران، شاخص قیمت کالاهای صادراتی، روند تغییرات قیمت محصولات عرضه شده از کشور به کشورهای خارجی را طی دوره زمانی مشخص نشان میدهد.
با توجه به اینکه قیمت کالاهای صادراتی یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله است، تغییرات این قیمت ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
در طرح شاخص قیمت کالاهای صادراتی از کلیه کدهای تعرفه صادراتی کشور در سال ۱۳۹۰ (سال پایه) استفاده میشود. مأخذ جمعآوری اطلاعات (ارزش هر کد تعرفه به صورت ریالی و دلاری، کشور مبدأ و مقصد، نحوه حمل و نقل و نرخ ارز) آمارهای ثبتی گمرک جمهوری اسلامی ایران است. طبقهبندی مورد استفاده، سیستم طبقهبندی نظام هماهنگ شده توصیف و کدگذاری (HS) میباشد.
نتایج حاصل از این طرح در سطح کل کشور و برای تمامی ۲۱ گروه اصلی طبقهبندی HS (به استثنا گروه ۱۹) قابل انتشار است.
برای محاسبه شاخص فصل پاییز سال ۱۳۹۴ از دادههای مقدماتی (غیر قابل استناد) گمرک جمهوری اسلامی استفاده شده است و لذا نتایج اعلام شده به صورت مقدماتی میباشد و استفاده از آنها بایستی با ملاحظه انجام شود.
پس از اینکه گمرک جمهوری اسلامی دادههای قطعی سال ۱۳۹۴ را در فصل پاییز سال جاری استخراج و ارائه نمود، شاخص صادرات نیز از سوی مرکز آمار ایران بازنگری شده و ارقام واقعی شاخص مربوط به این دوره مجدداً به صورت قطعی منتشر خواهد شد.
۱- شاخص قیمت کالاهای صادراتی (ریالی ۱۰۰=۱۳۹۰) در فصل پاییز ۱۳۹۴ برابر است با ۲۰۵.۸، که نسبت به فصل قبل ۲.۹ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۹.۳ درصد افزایش یافته است. درصد تغییر چهار فصل منتهی به فصل جاری نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) برابر با ۱۴.۸ درصد است.
۲- شاخص قیمت کالاهای صادراتی (دلاری، ۱۰۰=۱۳۹۰) در فصل پاییز ۱۳۹۴ برابر است با ۱۲۳.۷، که نسبت به فصل قبل ۱.۶ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۹.۵ درصد افزایش یافته است. درصد تغییر چهار فصل منتهی به فصل جاری نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) برابر با ۵.۹ درصد است.
۳- تغییرات شاخص گروههای اصلی صادراتی (ریالی، ۱۰۰=۱۳۹۰) در فصل پاییز سال ۱۳۹۴ به شرح زیر میباشد:
– شاخص قیمت گروههای «پوست خام، چرم، پوستهای نرم و …»، «مروارید طبیعی یا پرورده، سنگهای گرانبها و …» و «اشیاء هنری، اشیاء کلکسیون یا عتیقه» نسبت به فصل قبل تغییری نداشته است.
– شاخص قیمت گروههای «حیوانات زنده و محصولات حیوانی» ، «محصولات نباتی»، «محصولات صنایع غذایی و …»، «محصولات معدنی»، «مواد پلاستیکی و اشیاء ساخته شده و …»، «خمیر چوب یا سایر مواد الیافی سلولزی و …»، «مواد نساجی و مصنوعات از این مواد»، «مصنوعات از سنگ، گچ، سیمان و …»، «فلزات معمولی و مصنوعات آنها»، «ماشین آلات و وسایل مکانیکی، ادوات برقی و …»، «وسایل نقلیه زمینی، هوایی، آبی و …» و «کالاها و مصنوعات گوناگون» نسبت به فصل قبل با افزایش روبرو بوده است که بیشترین افزایش مربوط به گروه «کالاها و مصنوعات گوناگون» است.
– شاخص قیمت گروههای «چربیها و روغنهای حیوانی یا نباتی و …»، «محصولات صنایع شیمیایی یا صنایع وابسته به آن»، «چوب و اشیاء چوبی، زغال چوب و …»، «کفش، کلاه، چتر آفتابی و …» و «آلات و دستگاههای اپتیک، عکاسی و …» نسبت به فصل قبل با کاهش روبرو بوده است که بیشترین کاهش مربوط به گروه «چربیها و روغنهای حیوانی یا نباتی و …» است.
۴- تغییرات شاخص گروههای اصلی صادراتی (دلاری، ۱۰۰=۱۳۹۰) در فصل پاییز سال ۱۳۹۴ به شرح زیر میباشد:
– شاخص قیمت گروههای «مروارید طبیعی یا پرورده، سنگهای گرانبها و …» و «اشیاء هنری، اشیاء کلکسیون یا عتیقه» نسبت به فصل قبل تغییری نداشته است.
– شاخص قیمت گروههای «حیوانات زنده و محصولات حیوانی»، «محصولات نباتی»، «محصولات صنایع غذایی و …»، «محصولات معدنی»، «مواد پلاستیکی و اشیاء ساخته شده و …»، «پوست خام، چرم ، پوستهای نرم و …»، «مواد نساجی و مصنوعات از این مواد» ، «مصنوعات از سنگ، گچ، سیمان و …»، «فلزات معمولی و مصنوعات آنها» ، «ماشین آلات و وسایل مکانیکی، ادوات برقی و …»، «وسایل نقلیه زمینی، هوایی، آبی و…» و «کالاها و مصنوعات گوناگون» نسبت به فصل قبل با افزایش روبرو بوده است که بیشترین افزایش مربوط به گروه «کالاها و مصنوعات گوناگون» است.
– شاخص قیمت گروههای «چربیها و روغنهای حیوانی یا نباتی و …»، «محصولات صنایع شیمیایی یا صنایع وابسته به آن»، «چوب و اشیاء چوبی، زغال چوب و …»، «خمیر چوب یا سایر مواد الیافی سلولزی و …» «کفش، کلاه، چتر آفتابی و …» و «آلات و دستگاههای اپتیک، عکاسی و …» نسبت به فصل قبل با کاهش روبرو بوده است که بیشترین کاهش مربوط به گروه «چربیها و روغنهای حیوانی یا نباتی و …» است.