آوازه ای برای یک شهر/برندسازی الگویی مناسب برای رشد اقتصاد شهری
به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین "آوازه ای برای یک شهر." سخنی برآمده ازدل، دلی که محل تولد احساس است وعشق به وطن و موطن ریشه درآن دارد. شهر خانه بزرگ ما به حساب می آید. محلی برای زندگی جمعی و خاطره سازلحظه های فردی .شهر محل اشک ها و لبخندهای انسان است و شهربدون شهرت شهر بدون شناخت است.
دکتر سولماز رضایی در خصوص اهداف نگارش این کتاب گفت:ما در بحث برند سازی شهری باید به نحوی پیش برویم که شهرهای ما دارای شناسنامه شوند. این خیلی بد است که هیچ شهری از کشور ما را با نماد خاصی نشناسند مثلا اگر الان بگویند پاریس فکر شما سریعا به سمت برج ایفل معطوف می شود اما اگر یک شهری از ایران را نام ببرند مانند اصفهان شما فکرتان به کدام سمت و سو می رود؟هیچ جا خب این خیلی برای شهرهای ما بد است که نباید چنین اتفاقی بیفتد.
وی ادامه داد:هدف من از نگارش این کتاب یادآوری این موضوع مهم است که شهرهای ما به خصوص شهر تهران بدون برند و شناسنامه است و مردم نمی توانند با چنین شهری ارتباط برقرار کنند و این شهر را دوست داشته باشند.
رضایی در خصوص اینکه برند شهر تهران کدام یک از برج های آزادی یا میلاد می تواند باشد گفت:آقایان دوست دارند که برند شهر تهران برج میلاد باشد اما خب قطعا برج آزادی می تواند خیلی بهتر از برج میلاد برای تهران تبدیل به برند شود و مردم این شهر را با برج آزادی بشناسند.
وی ادامه داد:لزوما شهر نباید حتما با یک برج یا یک ساختمان برند شود بلکه می شود با طرز لباس پوشیدن یا با فرهنگ یا با هرچیزی که بتوان از آن کمک گرفت شهر را برند دار و شناسنامه دار کرد.
وی ادامه داد: برند دار کردن شهر لازمه ی مدیریت شهری است که اصلا به آن توجه نمی شود.در صورتیکه اگر به این موضوع توجه ویژه ای شود قطعا شهر از همه لحاظ قوی و قدرتمنتر خواهد شد و اگر این اتفاق هم در شهری بیفتد مسلما اقتصاد شهری شکوفاتر خواهد شد.
وی ادامه داد: برای مثال کشور ترکیه را ببینید که به برند گردشگری در دنیا تبدیل شد.همین برند سازی در کشور ترکیه باعث شد تا اقتصاد آنها شکوفا شود و با جذب گردشگران از سرتاسر دنیا پولی به دست بیاورند که شاید ما نتوانیم با فروش ذخایر نفت مان هم چنین پولی را بدست بیاوریم. ما در کشورمان شهرهایی زیباتر و منحصر به فردتر نسبت به کشور ترکیه داریم اما چون این شهرها دارای برند نیستند هیچ گردشگری آن را نمی شناسد و مسلما به آنجا نخواهد رفت.به همین دلیل من این کتاب را نوشته ام تاشاید ما بحث برند سازی شهری را کمی جدی تر بگیریم و بتوانیم قدم هایی مثبت و رو به جلو برداریم.