اجتماعی و فرهنگی

شبکه‌ تلویزیونی که احیاء شد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  اول دی ماه ۹۱ بود که شبکه تماشا پخش آزمایشی‌ خود را روی آنتن دیجیتال آغاز کرد. «پخش برنامه‌های ماندگار» شعار شبکه‌ای بود که در بدو راه‌اندازی، بدون لوگو روی آنتن گیرنده‌های دیجیتال قرار گرفت.

«تماشا» در فاصله‌ای کوتاه بعد از شبکه سلامت راه‌اندازی شد؛ در همان سال‌هایی که ضرغامی تعدد شبکه‌ها را راهی برای عقب نماندن در جریان رقابت رسانه‌ای می‌دانست.

چهار سریال کره‌ای،‌ شش سریال خارجی و ۱۴ سریال ایرانی سهم تماشا برای آغاز کار بود.

در آن دوره راه‌اندازی شبکه‌ای که قرار بود موازی با شبکه‌های آی‌فیلم و نمایش کار کند، انتقاداتی را برای معاونت سیما و رییس وقت صداوسیما به همراه داشت؛ هر چند در ادامه ساختار جذاب نمایش عاملی شد برای اینکه تماشا هم مانند سایر شبکه‌ها دیده شود و مخاطبان خود را داشته باشد.

با آمدن محمد سرافراز و تاکید وی بر کوچک‌سازی صداوسیما، تماشا در زمره شبکه‌هایی قرار گرفت که به توقف یک‌باره فعالیت آن تصمیم گرفته شد و اینگونه بود که خداحافظی با شبکه‌ای که تنها دو سال از عمر راه‌اندازی آن می‌گذشت، در آذر ماه ۹۳ اتفاق افتاد. 

عدم توفیق سازمان صداوسیما در پوشش سراسری شبکه‌های جدید، موجب شد تا کادر جدید مدیریت این رسانه، برای فراهم کردن امکان پخش سراسری این شبکه‌ها، دست به تغییر در ترکیب شبکه‌های موجود بزند. اولین تغییر، ادغام شبکه‌های نمایش و تماشا برای فراهم کردن امکان پخش سراسری شبکه نسیم بود. با این تصمیم شبکه نمایش سیما، همانند سال اول فعالیتش به شبکه فیلم و سریال تبدیل شد.

با این حال عمر کوتاه‌مدت ریاست سرافراز بر صداوسیما، باعث شد تصمیماتی که وی طی ۱۸ ماه حضور در رسانه سعی در عملی کردنشان را داشت، با تغییرات اساسی مواجه شود و اغلب رویکردها به دوره ریاست سید عزت الله ضرغامی بازگردد. حتی بسیاری از مدیرانی که با آمدن سرافراز از سمت‌هایشان جابه‌جا شده یا از صداوسیما رفته بودند با آمدن علی‌عسکری بار دیگر به جای خود بازگشتند. «هدف استفاده از مدیران با تجربه در رأس امور است»؛ این پاسخی است که قائم مقام رییس صداوسیما به پرسشی درباره بازگشت مدیران دوره ضرغامی به رسانه ملی می‌دهد.

با بازگشت مدیران، سیاست‌های رییس اسبق صداوسیما هم مجددا بازمی‌گردد که از آن جمله بازگشت برخی شبکه‌های تعطیل شده به آنتن است.

سرانجام تماشا ۱۶ مرداد ماه با مدیریت حسین کرمی به آنتن برگشت و جایگزین شبکه اچ‌دی تهران شد. برنامه‌های این شبکه‌ی کاملا تامینی، هم اینک روی کانال ۱۹ دیجیتال به صورت اچ‌دی قابل دریافت است.

اما سید عزت الله ضرغامی، رییس اسبق صداوسیما که تماشا محصول دوره ریاست اوست، در کتاب «راوی صادق» که در پایان ریاستش بر صداوسیما منتشر شد،‌ درباره این شبکه چنین نوشته است:

«سریال‌های تلویزیون با صرف زمان‌های طولانی تحقیق و نگارش، به تولید می‌رسند. این ساختار به لحاظ بهره‌گیری از تسلسل در پخش، نه تنها در انتقال پیام موفق‌تر از سایر قالب‌ها عمل می‌کند، بلکه به مدد جذابیت‌های نمایشی،‌ میل به تعقیب داستان را در مخاطب دوچندان می‌کند. سیمای جمهوری اسلامی ایران آرشیوی رنگارنگ از مجموعه‌های تلویزیونی ایرانی و سریال‌های خارجی سازگار با فرهنگی ایرانی را در اختیار دارد. پخش منظم و همه روزه این سریال‌ها ضمن افزایش قدرت انتخاب،‌ مخاطبان خود را به دنبال کردن داستان سریال‌ها ترغیب می‌کند، به نحوی که امروز، شبکه تماشا جزو پربیننده‌ترین شبکه‌های سیما محسوب می‌شود.

این شبکه در 12 اسفند ۱۳۹۱ به جمع شبکه‌های دیجیتال پیوست. کوچکی و چابکی ساختار و الگوی نیروی انسانی و مدیریت بهینه هزینه و تجهیزات فنی از ویژگی‌های شبکه تماشا است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا