۱۳ شرکت اینترنتی اخطار گرفتند
به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین غلامرضا داداشزاده درباره بررسیهای فنی که سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به صورت دورهای بر روی خدمات شرکتهای ارائه کننده اینترنت صورت میدهد و تاثیرگذاری این بررسیها در کاهش مشکلات مردم اظهار کرد: طبیعتا حوزه نظارت دشواریهای خاص خود را دارد اما ما درنهایت براساس چارچوب پروانه شرکتها و موافقت نامههایی که آنها دریافت کردهاند به نظارت و فعالیتهای آنها خواهیم پرداخت.
وی با تاکید بر اینکه در این راستا سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نمی تواند موضعی فراتر از چارچوب پروانه شرکتها را داشته باشد، گفت: ملاک ما در نظارت بر شرکتها پروانه آنهاست و نمی توان از آنچه در آن ذکر شده عدول کرد.
نارضایتی و شکایت ۱۲ درصد مشترکان اینترنت
معاون رگولاتوری همچنین اظهار کرد: بر اساس بررسیهای صورت گرفته از میان شش و نیم میلیون پورت اینترنت که در اختیار مردم قرار گرفته حدود ۱۲ درصد مشکل و نارضایتی مردمی وجود داشته است که این رقم نسبت به سالهای گذشته بهبود پیدا کرده اما هنوز هم از نظر ما راضیکننده نیست چرا که طبق آمارهای موجود میزان رضایت مشتریان ما از کیفیت و سرعت سرویسی که دریافت کردهاند به حدود ۶۰ درصد میرسد. از سوی دیگر متوسط زمانی که اپراتورها برای حل مشکلات مردم به کار گرفتهاند ۸۰ درصد مهلت مجاز بوده است.
وی همچنین یادآور شد: طبیعتا هیچ گاه شکایات مردمی به صفر نمیرسد اما لازم است حد متوسطی در این زمینه وجود داشته باشد. متوسط میزان نارضایتی و شکایت منطقی نسبت به کیفیت خدمات شرکتهای ارائه کننده اینترنت در برخی کشورها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد است که با توجه به رضایت ۶۰ درصدی ایرانیان از خدمات اینترنتی شرکتها، ما همچنان با این ایدهآل فاصله داریم.
او درباره مدت زمانی که طی آن اپراتورهای اینترنتی باید پاسخگوی مشکلات مردمی باشند نیز اظهار کرد: در این زمینه بسته به نوع مشکل زمانهای مختلفی در نظر گرفته میشود اما بیشترین زمانی که برای رسیدگی به مشکل یک مشترک در نظر گرفته شده مدت ۱۴ روز است.
معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات همچنین عنوان کرد: ما در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات سه شیوه مختلف را برای بررسی وضعیت شرکتها در نظر میگیریم و نظارتها را به صورت از راه نزدیک و از طریق خود دارندگان پروانه، از طریق آنلاین و با دسترسی به سامانه مدیریتی آنها و یا از طریق ارزیابیهای دورهای و اعلام وضعیت هر کدام از اپراتورها مورد بررسی قرار میدهیم.
پروانههایی که مشکل ساز شدند
داداش زاده ادامه داد: با توجه به ارزیابیهایی که تاکنون صورت گرفته به نظر میرسد تاثیرات مثبتی در این حوزه ایجاد شده و نکته جالب آنکه در موارد متعدد مردم برای انتخاب شرکت خدمات دهنده خود به نتیجه این بررسیها مراجعه می کنند.
معاون رگولاتوری خاطرنشان کرد: اما با این وجود به نظر میرسد حجم پروانههایی که در این زمینه صادر شده کمی کار را دچار اشکال می کند شاید در دورهای نباید این تعداد پروانه برای فعالیت شرکتهای اینترنتی صادر میشد.
معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات ادامه داد: در سال گذشته برای ۱۳ شرکت PAP، ISP و ISDP اخطاریه صادر شد و در سامانه ۱۹۵ ۷۹۵ شکایت مردمی به ثبت رسید.
داداش زاده ادامه داد: بر این اساس تذکرهای لازم به اپراتورها داده شد تا در راستای برطرف سازی این مشکلات اقدام کنند.