هزینه سالانه ۵۰ میلیارد تومانی فرودگاه مهرآباد برای منطقه ۹ تهران!
به گزارش شوراآنلاین، سیدعلی مفاخریان با اشاره به آخرین وضعیت تعطیل کردن فرودگاه مهرآباد اشاره کرد و گفت: مطالعاتی در خصوص فرودگاه مهرآباد و تاثیرات آن در مسیر پروازی هواپیماها بر ساکنین منطقه صورت گرفته است که نتایج این مطالعات نشان داده که این کریدور پروازی، مشکلاتی را نظیر آلودگی های صوتی و زیست محیطی برای ساکنین محله خصوصا در جنوب منطقه میدان فتح و محله مهرآباد پدید آورده است.
شهردار منطقه ۹ با بیان اینکه شهرداری در این خصوص فضای مداخله چندانی برای برون رفت از این مشکلات ندارد، ادامه داد: خروج فرودگاه مهرآباد از شهر و انتقال تمام ظرفیت های پروازهای داخلی به فرودگاه امام نیاز به عزم و توافقات بالا دستی دارد. طبق مطالعات صورت گرفته، در صورت خروج مهرآباد از شهر می توانیم از فرودگاه مهرآباد به عنوان فرودگاه استندبای استفاده کرده یا آن را به یک فضای شهری بدل کنیم.
وی در خصوص اینکه در حال حاضر این فرودگاه، آلودگی های زیست محیطی، صوتی و همچنین مشکلاتی را نظیر ایجاد بار مضاعف تحمیلی به منطقه ۹ و شهر تهران ایجاد کرده است، یادآور شد: مطالعات نشان داده که وجود فرودگاه مهرآباد، به طور سالانه هزینه ای بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان را به منطقه ۹ تحمیل کرده است، بنابراین باید هرچه سریعتر راهکاری برای این موضوع بیاندیشیم تا قادر باشیم از این فضا به نفع مردم، شهر و سیستم شهری تهران استفاده کنیم.
21 هزار پارسل مسکونی در منطقه ۲۱ وجود دارد
مفاخریان با اشاره به آخرین اقدامات این منطقه برای نوسازی بافت فرسوده گفت: در این منطقه ۲۱ هزار پارسل مسکونی وجود دارد که از این تعداد، حدود ۱۱ هزار پارسل، نزدیک ۵۰ درصد دارای بافت فرسوده هستند. ذکر این نکته ضروری است که اگر دولت و شهرداری بخواهند این نوسازی را به صورت مستمر انجام دهند، بسیار زمان بر بوده و انرژی و هزینه زیادی متحمل دولت و شهرداری خواهد شد؛ بنابراین نیازمند بسته های تشویقی ویژه برای نوسازی بافت های فرسوده هستیم.
وی با بیان اینکه در حال رایزنی با اعضای شورای شهر و شهرداری تهران هستیم که بتوانیم بسته های تشویقی ویژه را در محلاتی که دارای بافت فرسوده هستند فعال کنیم، افزود: علاوه بر آن درصدد برگزاری همایشی به منظور جذب سرمایه گذاران، بهترین سازندگان شهر تهران و سازندگان منطقه ۹ هستیم تا با دعوت از آنها فرصت های ورود به بافت های فرسوده منطقه را بررسی کنیم.
شهردار منطقه ۹ در تشریح این همایش گفت: در این همایش قصد داریم قطعات دانه درشتی که امکان سرمایه گذاری را فراهم و نیز بسته های تشویقی که در این زمینه می تواند مورد استفاده قرار گیرند را معرفی کنیم. در نتیجه امید می رود این مسئله در سرمایه گذاری ها و نیز تجمیع ریزدانه ها اثرگذار بوده و انگیزه لازم را در این همایش به سازندگان تهرانی ایجاد کنیم تا آنها بتوانند در زمینه های سرمایه گذاری در منطقه ۹ ورود پیدا کرده و از این فرصت برای رونق ساخت و ساز استفاده کنند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا علاوه بر بسته های تشویقی، بودجه ای نیز برای این امر در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در حوزه بافت های فرسوده به دلیل اینکه املاک بخش خصوصی و مالکیت این بخش مطرح است، شهرداری به عنوان این که بخواهد به صورت مستقل وارد پروژه های نوسازی بافت های فرسوده شود، منتفی است. البته این مسئله غیر از اماکنی است که در آن جا پروژه نوسازان محلات تعریف می شود که در این مکان ها ردیف های اعتباری در نظر گرفته شده است.
مفاخریان در تشریح پروژه نوسازان عنوان کرد: پروژه نوسازان، قطعات تجمیع شده ای از بلوک هایی هستند که در محدوده شهری وجود دارند؛ مدیران این پروژه با مالکینشان وارد مذاکره شده و آنها را ترغیب و تشویق کردند تا با سرمایه گذاری که توسط شرکت نوسازان اتفاق می افتد، زمینه ساخت و ساز صورت گیرد. بنابراین شهرداری منطقه، خود به تنهایی اعتبار مستقلی برای نوسازی بافت های فرسوده ندارد.