مشکلات آموزش و پرورش شهر تهران باید ریشه ای حل شود
به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین موضوع بررسی مشکلات آموزش و پرورش دستور جلسه کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران بود که با حضور مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران و اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی و برخی اعضا کمیسیون های عمران و حمل و نقل، کمیسیون فرهنگی و کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.
اسفندیار چهاربند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در این جلسه در تشریح وضعیت آموزش و پروش شهر تهران تصریح کرد: هم اکنون در شهر تهران حدود یک میلیون و ۸۵ هزار نفر در ۱۹ منطقه و ۴ هزار و ۱۰۰ واحد آموزشی در حال تحصیل هستند.
وی آموزش پرورش شهر تهران را بزرگترین دستگاه اجرایی شهر دانست و اظهار داشت: در این مجموعه ۴ هزار و ۳۰۰ مدیر و حدود ۱۱۰ هزار نفر کارمند با احتساب مدارس غیر دولتی در حال فعالیت هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تعداد خانواده های مرتبط با این دستگاه را ۲ میلیون و ۳۰۰ خانواده دانست و گفت: آموزش پرورش ضمن اینکه با سابقه فعالیت از سال۱۲۸۵ از قدیمی ترین دستگاهها به حساب می آید با داشتن جامعه مخاطب وسیع موثر ترین دستگاه اجرایی است که می توانند جریانات فرهنگی و اجتماعی را تشکیل دهد.
چهاربند با اشاره به ۳۳ هزار کلاس در شهر تهران اعلام کرد: هم اکنون ۱۷ هزار کلاس نیاز به نوسازی و مقاوم سازی دارد که ۷ هزار کلاس در اولویت قرار دارند.
وی تعداد کلاس های نوسازی شده را ۲ هزار کلاس اعلام کرد و گفت: بودجه مورد نیاز برای استاندارد سازی ۷ هزار کلاس در حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که با بودجه دریافتی فعلی در حدود ۴۲ سال زمان برای احیا و استاندارد سازی نیاز است.
مدیرکل آموزش و پرورش، شهر تهران را محرومترین نقطه کشور به لحاظ سرانه آموزشی دانست و گفت: میزان سرانه مورد نیاز در شهر تهران هزار و ۴۵۰ هکتار است که تنها در حدود ۵۳ درصد از این سرانه محقق شده است.
چهاربند ادامه داد: در حالی میانگین نفرات حاضر در یک کلاس در کشور ۲۶ نفر است که بیشترین تراکم مدارس در تهران با میانگین ۳۲ نفر در هر کلاس است.
وی با اشاره به روند توسعه برخی از مناطق در شهر تهران گفت: در حالی توسعه جمعیتی در برخی مناطق شکل می گیرد که سرانه آموزشی تناسبی با آن ندارد و در نتیجه موضوع آموزش یکی از معضلات جدی در آینده شهر تهران خواهد بود.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران مشکلات موجود را ناشی از یک غفلت تاریخی عنوان کرد و پیشنهاد داد: برای جلوگیری از وقوع این معضل می توان راهکاری در یک دوره ۱۰ ساله طراحی کرد.
وی به منابع درآمدی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: بودجه آموزش و پرورش از سه منبع دولت، خیرین و عوارض شهرداری تامین می شود که دو مورد اول بسیار ناچیز بوده و پاسخگوی نیازها نیست.
چهاربند در خصوص عوارض شهرداری نیز اظهار داشت: هم اکنون این عوارض توسط شهرداری دریافت شده و به صورت کامل به آموزش و پرورش پرداخت می شود.
وی ادامه داد: به دلیل تفسیری که شهرداری از قانون مربوط به این عوارض کرده است؛ تعداد مولفه هایی که دریافت می شود کمتر مولفه هایی است که باید دریافت شود و ما از شورا شهر تهران می خواهیم این مولفه ها را مشخص کرده و به شهرداری ابلاغ کند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران از بررسی منبع چهارم مالی خبر داد اظهار داشت: برخی از املاک آموزش و پرورش موقعیت مناسب تجاری و اداری دارند که مورد شناسایی قرار گرفته اند و از محل درآمدی تبدیل کاربری آنها می توان به تامین بخشی از بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش پرداخت.
چهاربند تعداد مدارس با این موقعیت را در حدود ۲۵۰ مدرسه دانست و اظهار داشت: انجام عملیات تغییر کاربری نیازمند مصوبه شورای شهر تهران است.
وی با بیان اینکه عقب بودن از استانداردها زیبنده شهر تهران نیست اظهار داشت: هرچه زمان به پیش می رود دسترسی به اهداف غیر ممکن تر می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش ملک مازاد ندارد، گفت: هدف آموزش و پرورش از این تغییر کاربری ها اضافه کردن چندین برابر فضای آموزشی است.
وی در ادامه از انتخاب ۵۰ مدرسه برای مدیریت با همکاری شهرداری تهران خبر داد و گفت: مدیریت شهری و آموزش و پرورش هر دو به دنبال تحقق یک هدف هستند و در این راستا شهرداری می تواند در توسعه کالبدی و آموزش و پرورش در توسعه منابع انسانی همدیگر را کمک کنند.
اسماعیل دوستی نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه با تاکید بر موضوع محرومیت های شهر تهران در حوزه توسعه کالبدی مدارس گفت: آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین و اثرگذارترین دستگاه به شمار می رود و شورای شهر تهران آمادگی کمک به این دستگاه را دارد.
وی بر اهمیت تغییر کاربری ها تاکید کرد و از رایزنی برای تحقق این موضوع خبر داد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه بر لزوم نوسازی کلاس ها به ویژه در مناطق جنوبی شهر تهران با توجه به حاد بودن شرایط آنها اشاره کرد و اظهار داشت: باید راهکاری برای نوسازی مدارس واقع در این پهنه اندیشید.
محسن سرخو، رئیس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر گفت: بر اساس استانداردهای جهانی دو ساختمان بیمارستان و مدرسه باید دارای مقاومترین شرایط در برابر بحران باشند این در حالی است که در ایران این دو از فرسوده ترین ساختمان ها هستند.
وی با تاکید بر عدم توانایی استانهای معین تهران در زمان بحران با توجه به گستردگی شهر تهران گفت: باید فکری اساسی برای موضوع کاهش آلام در زمان وقوع بحران برای شهر تهران اندیشیده شود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران در قالب پیشنهادی اظهار داشت: شهرداری می تواند برای کمک به کاهش آسیب ها و آلام در زمان بحران به این ساختمان ها به عنوان ساختمان های عمومی شهر کمک بکند.
سرخو در ادامه اظهار داشت: مدیریت شهری می بایست مسئولیت درمان در بخش بهداشت و اجرای آموزش در بخش آموزش و پرورش را با به کارگیری منابع دولت و شهرداری برعهده گیرد.
وی تاکید کرد: تحقق این موضوع سبب سبک تر شدن بار دولت شده و این نهادها به جای فکر کردن به مسائل مالی می توانند به سمت فکر کردن در جهت ارتقا سطح خود بروند.
وی در ادامه با اشاره به رابطه مستقیم بین فقر و بی سوادی گفت: امروز سازوکار اجباری برای با سواد کردن افراد جامعه وجود ندارد که باید این سازو کار اندیشیده شود و شورای شهر و شهرداری نیز آمادگی کمک کردن به این موضوع را دارند.
احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر موضوع مشخص کردن مولفه های عوارض گفت: شورای شهر تهران باید این موضوع را بررسی کرده و در صورتی که به لحاظ قانونی مولفه ای دریافت نمی شود، بر اساس قانون در این موارد عمل کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه وضعیت کنونی اجحاف در حق محصلان تهرانی است، گفت: شورای شهر تهران آمادگی کمک به مباحث مرتبط با آموزش و پرورش را دارد.
عبدالحسین مختاباد، رئیس کمیته هنر شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه با انتقاد از نحوه نگاه به دانش آموزانی که در مدارس دولتی تحصیل می کنند در خصوص مدیریت ها در بخش آموزش و پرورش گفت: در بسیاری از شهرهای جهان، شورای شهرها مسئولیت آموزش و پرورش در شهر را برعهده دارند.
وی با بیان اینکه مطالبات مالی از خانواده ها برای اداره مدارس در شان مدارس نیست، گفت: آموزش و پرورش به قدری وسیع شده است که در حال دور افتادن از اهداف خود است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: اگر مدیریت مدارس بر عهده مدیریت شهری قرارگیرد؛ مدیریت شهری می تواند پشتیبانی لازم را از مدارس داشته باشد.
تندگویان، نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه باید اولویت بندی ها در بودجه آموزش و پرورش رعایت شود، پیشنهاد داد: آموزش و پرورش ضمن اینکه باید اولویت بندی لازم را در بحث بودجه خود داشته باشد باید موضوعات نقدی و غیر نقدی را نیز مشخص کرده تا بتواند مسائل مالی خود را به خوبی مدیریت کند.
وی در خصوص تغییر کاربری برخی از مدارس اظهار داشت: موضوع مدارس با توجه به تاثیر گذاری که دارد بسیار مهم است و باید مشاغل خاصی را که تبعات فرهنگی و اجتماعی ندارند برای استقرار در کنار مدارس در نظر گرفت.
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز در این جلسه بر لزوم به کارگیری راهکاری اساسی برای برطرف کردن مشکلات آموزش و پرورش اظهار داشت: به نظر می رسد اگر بودجه ای که در اختیار آموزش و پرورش قرار می گیرد در اختیار مدیریت شهری قرارگیرد، مدیریت شهری می تواند این مجموعه را مدیریت کند.
وی همچنین به مشکل برخی از شهروندان که در طرح جامع سال ۴۹ ملک آنها به کاربری آموزشی اختصاص داده شده بود اشاره کرد و گفت: با بررسی های به عمل آمده این موضوع در طرح جامع جدید حذف شد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه به دلیل مشکلاتی همچون صداهای مزاحم کنار خیابان محل مناسبی برای مدارس نیست، تاکید کرد: اگر قرار است که مدارس نیز به مانند مساجد دارای کاربری تجاری شوند به مانند مساجد نباید از فضای آموزشی آنها کاسته شود.
محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری که ریاست این جلسه را برعهده داشت گفت: یکی از راهبردهای ۱۷
گانه سند چشم انداز شهر تهران بر موضوع آموزش و پرورش استوار است و بودجه ای که به این موضوع اختصاص داده می شود بر همین اساس است.
وی برون سپاری موضوع آموزش و پرورش به مدیریت شهری را یکی از مشکلات دانست و تاکید کرد: تمام مشکلاتی که در این جلسه بیان می شود در مدیریت شهری قابل حل شدن هستند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران فرسودگی مدارس را موضوعی بسیار مهم دانست و و جزو تهدیدات امنیتی شهر تهران عنوان کرد و اظهار داشت: برای نوسازی بافت فرسوده در شهر تهران تصمیماتی در سطح ملی اتخاذ شود.
سالاری همچنین در خصوص پیش بینی سرانه های آموزشی اظهار داشت: در مطالعاتی که انجام می شود باید به موضوع شهرهای اقماری توجه شود چرا که تاثیر مستقیمی بر سرانه های شهر دارند.
وی همچنین پیشنهاد داد تا در کتب درسی موضوع ارتقا مسئولیت پذیری اجتماعی گنجانده شود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص تغییر کاربری مدارس اظهار داشت: تصمیم گیری در این خصوص در صلاحیت شورای شهر نیست و شورای عالی معماری و شهرسازی باید در این خصوص تصمیم گیری کند و شورای شهر نیز آمادگی حمایت از این موضوع را دارد.
سالاری به بحث سیما و منظر شهری اشاره کرد و گفت: بسیاری و از مدارس شهر تهران در این خصوص مشکل دارند که شورای شهر آمادگی دارد تا با اولویت بندی، در این خصوص آموزش و پرورش را یاری کند.
محسن سرخو در پایان این جلسه اظهار داشت: موضوع فرسودگی ساختمانهای مدارس مشکلی است که بخشی از آن به خود شهرداری باز می گردد که در این خصوص می توان چند مدرسه را در نظر گرفت و با تاکید بر اینکه از این ساختمانها در زمان بحران بتوان استفاده کرد شهرداری را ملزم به کمک کرد.
وی همچنین تاکید کرد: موضوع عوارض نیز باید به لحاظ قانونی مشخص و ابلاغ شود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین به مدارسی که قابلیت تغییر کاربری دارند اشاره کرد و گفت: باید لیست این مدارس توسط آموزش و پرورش به شورا فرستاده شود تا در کمیسیون شهرسازی و معماری مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.