سیاسیصفحه اصلی

دبیر کمیسیون شوراها مجلس:زندگی را برای مردم گرانتر از این نکنید

سهراب گیلانی دبیر کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در این باره اظهار کرد: شهرداری نباید زندگی را برای مردم گرانتر از این کند.

وی با اشاره به تصویب بند ۵ ماده ۵۴ برنامه پنج ساله سوم توسعه شهری در شورای شهر تهران که به شهرداری برای تدوین لوایح قیمت‌گذاری تردد در معابر شهری مهلتی یک ساله می‌دهد، گفت: این رویکرد اشتباهی است که اکنون مطرح شده‌است، اینکه شهرداری زندگی را برای مردم گران کند، هنر نیست. باید کاری کنیم که زندگی در تهران برای مردم ارزان‌تر شود نه گران‌تر. شهرداری نباید بار مشکلات مالی خود را روی دوش مردم بگذارد.

گیلانی با اشاره به اینکه شهرداری تهران در بودجه سنواتی سهم دارد و نباید باز هم به فکر دریافت پول از مردم باشد، تاکید کرد: اگر چنین موضوعی به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس بیاید که من دبیر آن هستم، قطعا رد خواهد شد.

دبیر کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس درباره اظهارات رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران مبنی بر دریافت عوارض از مردم در کشورهای دیگر برای تردد در معابر شهری اظهار کرد: ابتدا شهر را باید به شاخص‌های آن کشورها برسانند و آنگاه دریافت عوارض برای تردد در معابر را پیاده کنند. باید به مسئولان و مدیران شهری گفت، شما که هنوز از خیلی از شاخص‌ها عقب هستید، نمی‌توانید برای اخذ عوارض تردد از معابر، کشورهای پیشرفته را الگو قرار دهید.

وی تاکید کرد: اگر کسی برای دریافت عوارض بیشتر از مردم خواست ایران را با کشورهای پیشرفته مشابه‌سازی کند، باید به او پاسخ داد، این زمانی میسر است که در سایر شاخص‌ها مثل توسعه حمل و نقل عمومی‌هم به پای آن کشورها رسیده باشیم.

گفتنی است؛ رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران روز گذشته درباره دریافت عوارض از مردم برای تردد در معابر شهری به ایلنا گفته بود: در حال حاضر پروژه‌هایی داریم که نیمه‌تمام هستند. به عنوان مثال بزرگراه‌هایی داریم که نیمه‌تمام مانده‌اند؛ به همین دلیل به شهرداری تهران اجازه دادیم تا با استفاده از روش BOT مشارکت و سرمایه بخش خصوصی را جذب کند تا احداث این بزرگراه‌ها تکمیل شود و در نهایت هزینه آن را از محل عوارض دریافتی از مردم در این بزرگراه‌ها تامین کند.

وی همچنین اظهار کرده بود: اکنون در امارات، دبی، استانبول و … این کار اجرا می‌شود. به عنوان مثال اکنون در خیابان شیخ زائد و بسیاری از خیابان‌های دیگر دبی عوارض دریافت می‌شود. در برخی ساعات تردد از برخی خیابان‌های دبی ۳ درهم (هر درهم اکنون حدود ۳ هزار تومان است) و در ساعات پیک ترافیک، ۵ درهم است. بنابراین تعداد زیادی از افراد در ساعاتی به این بزرگراه‌ها می‌روند که هزینه‌شان کمتر شود یا مسیرشان را عوض می‌کنند، البته حمل و نقل عمومی‌در دبی رایگان است. اینکه وضع اقتصادی مردم در کشور ما بد است، درست است اما نمی‌توان به دلیل وضع بد مردم هیچ کاری در کشور انجام نداد.

منبع:ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا