بازآفرینی طبقه فوقانی تونل راه آهن تهران-تبریز بزرگترین پروژه شهردرای تهران خواهد بود
به گزارش شوراآنلاین، در ابتدای این نشست، مهندس سیدمحمد فیاض شهردار منطقه ۱۸ اظهار داشت: طرح بازآفرینی طبقه فوقانی خط راه آهن تهران – تبریز یک پروژه فراملی است که دو برنامه در قالب طرح های کوتاه و بلندمدت در نظر گرفته شده است که در برنامه کوتاه مدت، عملیات هایی چون شن پاشی، تامین نور، ایجاد محل عبور و مرور و مسیرهای پیاده روی و فضای سبز در دستور کار قرار گرفت و بر اساس توان و پتانسیل های موجود منطقه و با انتخاب پیمانکار از طریق مناقصه، اقداماتی صورت گرفت.
وی افزود: در برنامه دراز مدت این طرح نیز سازمان نوسازی شهرداری تهران کار علمی بسیار خوب و دقیقی انجام داد که شایسته تقدیر است و خوشبختانه فرآیندهای مربوط به آن با سرعت بسیار خوبی انجام شد. ما نیز در اجرای این طرح کاملا تابع نظرات کارشناسی هستیم و امیدواریم که بتوانیم قدم کوچکی در اجرایی شدن این طرح فراملی برداریم.
فیاض در خصوص برگزاری مسابقه بازآفرینی محور شهری گفت: با فراخوانی که از سوی سازمان نوسازی شهر تهران انجام شد، ایده های زیادی در قالب طرح های مختلف ارائه شد که قطعا برای هرچه بهتر اجرا شدن این محور به ما کمک خواهد کرد.
در ادامه این نشست حاجی علی اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهرتهران با اشاره به تاکید شهردار تهران بر اهمیت طراحی و اجرای طبقه فوقانی خط راه آهن تهران – تبریز گفت: آقای حناچی بر این باورند که فرصت هایی به مانند طرح بازآفرینی طبقه فوقانی خط راه آهن تهران – تبریز چندان تکرار شدنی نیستند و باید از چنین فرصت های بی نظیر، برای بازسازی، ساماندهی و توسعه فضاهای شهری نهایت استفاده را برد.
وی افزود: در سایر کشورها نیز چنین پروژه هایی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند و با توجه به همین اهمیت، ما فکر کردیم که حق طبیعی همه افراد اعم از کارشناس حرفه ای و حتی افراد غیر کارشناس است در خصوص این طرح، نظر و ایده بدهند.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در خصوص برگزاری مسابقه بازآفرینی محور شهری گفت: خوشبختانه این مسابقه با کیفیت بسیاری بالایی و در سطح بین المللی برگزار شد و ۱۲ طرح و ایده خارجی به دست ما رسید که از بین آن ها سه اثر در بین ۱۵ اثر برتر نهایی قرار گرفتند. مسابقه بازآفرینی محور شهری در ۲ مرحله طراحی شد که در مرحله نخست ایده های کلی و در مرحله دوم طرح های جامع ۳ بعدی قابل ارائه هست.
علی اکبری ادامه داد: با نظر هیات داوران و با کسب اجازه از شهردار تهران، این مسابقه تا پایان فروردین ۹۸ تمدید شده و قرار است ۳ اردیبهشت ماه سال آینده، طرح برتر و نهایی معرفی شود.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در خصوص اجرای این طرح گفت: قرار نیست تمامی ۵۰ هکتار مساحت موجود منطقه، تحت بارگذاری ساختمانی قرار بگیرد. بلکه هدف اصلی ساماندهی و مناسب سازی فضای شهری بالای خط راه آهن خواهد بود که در اختیار مردم منطقه و شهر تهران خواهد بود. قطعا کمبود فضای باز شهری در جنوب تهران احساس می شود و با اجرای این طرح، فضای باز شهری مناسبی در اختیار شهروندان مناطق ۱۷ و ۱۸ قرار خواهد گرفت.
وی افزود: البته نباید این نکته مهم و اساسی را فراموش کرد که هر فضای باز شهری با فعالیت، زنده خواهد بود و اگر طرح و برنامه ای برای زنده بودن ۲۴ ساعته این فضاها وجود نداشه باشد، شاهد برخی مشکلات امروزی خواهیم بود. قطعا فضاهای باز شهری باید در طول ۲۴ ساعت شبانه روز و برای تمامی اقشار و افراد جامعه اعم از مرد و زن و پیر و جوان قابل استفاده باشد.
علی اکبری در پایان با اشاره به اینکه باز آفرینی طبقه فوقانی تونل راه آهن تهران – تبریز در سال آینده دارای ردیف بودجه است، خاطرنشان کرد:این طرح کار بسیار بزرگ و مهمی است که اگر به مرحله اجرا برسد، قطعا یکی از بزرگترین پروژه های شهرداریتهران در سال های اخیر خواهد بود.
گفتنی است در جریان این نشست برخی شورایاران مناطق ۱۷ و ۱۸ نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را در خصوص اجرای طرح بازآفرینی طبقه فوقانی خط راه آهن تهران – تبریز و برگزاری مسابقه بازآفرینی محور شهری مطرح کردند.