مدیریت شهری

رئیس ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران: ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار خودروی فاقد معاینه فنی جریمه شدند/قرار است پول حاصل از جرایم صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی شود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از جریمه و شناسایی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو توسط دوربین های سطح شهر از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

به گزارش شوراآنلاین و به نقل از روابط عمومی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران،نواب حسینی منش صبح امروز در یک نشست خبری گفت: خوشبختانه با اجرای طرح «کاهش» شاهد کاهش آلودگی هوا در تهران بودیم. هرچند که برخی‌ها عنوان کردند که این مسئله به دلیل شرایط جوی و باد و باران زیاد بوده است اما بررسی‌ها نشان داد که توانستیم در رقیق سازی آلاینده‌ها نقش مهمی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بارش‌ها بر روی ذرات معلق تأثیر کمی دارند و باد در حل این مشکل تأثیرگذار است، گفت: امسال وزش باد نسبت به سال گذشته کمتر بوده است.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در مورد خودروهای مشمول معاینه فنی در سال جدید گفت: خودروهای داخلی تولید سال ۹۳، خودروهای وارداتی تولید سال ۲۰۱۴ که حدود ۲۰۰ هزار خودرو می‌شوند مشمول معاینه فنی خواهند بود و از اول سال جدید در صورت نداشتن معاینه فنی جریمه می‌شوند.

وی با بیان این که ما به داشتن معاینه فنی اکتفا نکردیم بلکه با کمک پلیس راهور و راهداری نسبت به ایجاد اکیپ‌های سیار اقدام کرده و خودروهای دیزلی را کنترل کردیم، گفت: در این مدت بالغ بر ۵۱۰۰ خودرو را در کنار جاده و د ر عین تردد معاینه کردیم که حدود ۲۴ درصد آنها یعنی ۱۰۵۲ خودرو معاینه فنی شأن ابطال شد و این اتفاق در حالی رخ داد که ۹۰ درصد این خودروها معاینه فنی داشتند.

حسینی منش با بیان این که متأسفانه اکثر خودروها فرسوده بودند گفت: ۴۵۵۴ خودروی معاینه شده فرسوده بودند یعنی این که معاینه فنی شأن تا ۶ ماه بیشتر دوام نمی‌آورد.

وی با بیان اینکه مسبب اصلی تولید ذرات معلق کم‌تر از ۲.۵ میکرون خودروهای سنگین آلاینده هستند، گفت: کل مراجعات تا ۱۱ اسفند ماه یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو بودند که خوشبختانه با ۲۰ درصد رشد رکورد سال گذشته را جابجا کردیم.

وی با بیان این که از این تعداد خودرو ۳۵۰ هزار خودرو به دلیل آلایندگی رد شدند گفت: براساس استعلام غیررسمی که از شرکت‌های کاتالیست ساز انجام دادیم متوجه شدیم که ۹۰ هزار کاتالیست در این ۱۱ ماه فروخته شده‌اند که بررسی‌ها نشان داد تقریباً یک سوم آلایندگی‌ها به دلیل عوض کردن کاتالیستها کاهش یافته است.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با بیان این که هر خودروی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کند به صورت خودکار از آن تست معاینه فنی برتر می‌گیریم گفت: اگر خودرو نتواند حدود مجاز معاینه فنی‌برتر  را پاس کند معاینه فنی معمولی اخذ می‌شود و از آنجایی که طبق بودجه ۹۸ تخفیف معاینه فنی برتر در سال آینده ۲۵ درصد است به نظر می‌رسد که تعداد مراجعات به مراکز معاینه فنی برای اخذ معاینه فنی برتر افزایش یابد.

وی با بیان این که با اجرای مرحله دوم طرح «کاهش» میزان مراجعات به مراکز افزایش یافت گفت: در همان زمان به دلیل پیک مراجعات مردودی‌ها نیز افزایش یافت چرا که مشخص شد تعداد زیادی خودرو که مشمول معاینه فنی بودند اما به دلیل فرسودگی برای دریافت معاینه فنی نمی‌آمدند، به دلیل اجرای مرحله دوم طرح کاهش مجبور شدند و به همین دلیل میزان مردودی در آبان و آذر افزایش یافت.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با بیان این که متأسفانه تکنولوژی خودروهای ما برای سالهای قبل است گفت: ما پژویی استفاده می‌کنم که تکنولوژی آن مربوط به سال ۱۹۷۸ میلادی است و یا از پرایدی صحبت می‌کنیم که تکنولوژی آن متعلق به سال ۷۲ است و این در حالی است که در کشورهای خارجی هر سه سال یک بار دوره‌های آموزشی برای کارشناسان معاینه فنی برگزار می‌شود چرا که تکنولوژی خودروی آنها کلاً تغییر می‌کند اما ۲۳ سال است که تکنولوژی خودروی ما تغییر نکرده و نیازی به بازآموزی نداریم.

وی در تشریح برنامه‌های نوروزی ستاد معاینه فنی با بیان این که تا ۲۹ اسفند ماه مراکز معاینه فنی باز است ودر دو شیفت تا ساعت ۲۱ فعال هستند، گفت: ۱۶ مراکز ثابت و هشت مراکز سیار در ۵۴ خط خدمت رسانی می‌کند و در روز اول عید نیز دو مرکز معاینه فنی فعال خواهند بود. از دوم تا چهارم فروردین، هفت مرکز معاینه فنی فعال هستند و در روزهای ۵ تا ۱۱ نیز کلیه مراکز خدمت ارائه می‌کند. تنها در روز ۱۳ فروردین کلیه مراکز تعطیل هستند.

وی به خودروهایی که برای مسافرت به تهران می‌آید هشدار داد با توجه به اجرای طرح «کاهش»، الزام داشتن معاینه فنی وجود دارد و رانندگان سایر شهرها می‌توانند از همان مراکز معاینه فنی شهرهای خود معاینه فنی اخذ کنند.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با بیان این که براساس اعلام اتحادیه اروپا ۱۰ درصد از سوانح رانندگی منجر به مرگ در اثر نقص فنی خودروها است گفت: از ابتدای سال ۹۳ تا سوم آذر که مرحله دوم طرح «کاهش» اجرایی نشده بود دو میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو به دلیل نداشتن معاینه فنی جریمه شدند. اما از سوم آذر تاکنون و بعد از اجرایی شدن مرحله دوم طرح و گرایش مردم به اخذ معاینه فنی یک میلیون خودرو جریمه شدند. بررسی‌ها نشان داد تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان در این حوزه جریمه شدند که این عدد باید در توسعه حمل ونقل عمومی صرف شود که هنوز هیچ مبلغی واریز نشده است.

وی در مورد معاینه فنی خودروهای دولتی با بیان این که خودروهای دولتی اگر معاینه فنی نداشته باشند جریمه می‌شوند در مورد معاینه فنی خودروهای نظامی نیز گفت: در دوره‌های گذشته تأکیدات زیادی به گرفتن معاینه فنی خودروهای نظامی و انتظامی وجود داشت به گونه‌ای که مقیمی استاندار سابق تهران در نامه‌ای همه خودروهای نظامی و انتظامی را مکلف به اخذ معاینه فنی کرد. اما متأسفانه به غیر از ناجا که خودروهای خود برای اخذ معاینه فنی به مراکز آورد ، در مورد مابقی واحدها نتوانستیم وارد مجموعه شویم.

به گفته مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، حناچی شهردار تهران با ستاد مشترک نیروهای مسلح نامه نگاری کرده و سه بار طی نامه از آنها خواستیم که می‌توانند محرمانه بیایند و حتی برگه معاینه فنی برای آنها صادر نمی‌شود اما به عنوان مسئولیت اجتماعی اجازه دهند که ماشین پرتابل ما نسبت به تست خودروهایشان اقدام کنند اما تاکنون اجازه نداده‌اند.

وی با بیان اینکه برای مالک خودروهایی که معاینه فنی آنها تمام شده و یا معاینه فنی ندارند پیامک هشدار صادر می‌کنیم، گفت: ما اطلاعات یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو را داریم ، اما برای مابقی راه ارتباطی وجود ندارد و نمی‌توانیم جریمه شدنشان را بر اثر عدم معاینه فنی اعلام کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا