اجتماعی و فرهنگی

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران:عوارض تهران از سایر کلان شهرها پایین‌تر است

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران درباره تغییر نرخ عوارض ساختمانی شهر تهران گفت: در پنج سال گذشته عوارض ساختمان در تهران تغییر نکرده و این امر به اقتصاد ملی ضربه زده است.

به گزارش شوراآنلاین، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در جلسه هم اندیشی معاونین شهرسازی و معماری مناطق ۲۲گانه و مدیران  صدور پروانه که با حضور  سلیمی سرپرست اداره کل تدوین و ضوابط و صدور پروانه، امانی مدیرکل حراست معاونت شهرسازی و میرزاعلی مدیر بازرسی معاونت شهرسازی برگزار شد به مسائل شهرسازی و معماری شهر تهران اشاره کرد و گفت: استراتژی برخورد ما با شهر تهران باید مورد تجدید نظر قرار بگیرد و تغییر رویکرد و نگرش گاه نیاز به جراحی، مداخله هوشمندانه ، پیگیری و پشتکار دارد.

عدد بخش تثبیت را پایین آوردیم 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران رویکرد جدید پرداخت عوارض ساختمانی شهر تهران را تشریح کرد و گفت: طبق روال سال های گذشته در بودجه سال ۹۸ دو موضوع از شهرسازی انتظار می‌رفت،یکی درآمدهای نقدی(صدور پروانه) و دیگری تثبیت و جرایم آراء ماده صد بود.

وی بیان کرد در بودجه امسال عدد بخش تثبیت را پایین آوردیم؛ چرا که با توجه به اهمیت رعایت ضوابط و مقررات و هم چنین رویکرد ارتقاء کیفیت در شهر، عدد تثبیت نباید عدد بالایی باشد و در همین راستا انتظار از مناطق برای درآمدزایی به شیوه تثبیت را تعدیل کردیم.

گلپایگانی در ادامه افزود: درباره آراء ماده صدی که در پهنه است و برای آن تعطیلی یا تخریب در نظر گرفته شده  با دیوان عدالت چند جلسه گفتگو کرده ایم تا از راه قانونی و منطقی با کسانی که شروط سه گانه تبصره یک را دارند و از جنبه اصول شهرسازی، فنی و بهداشتی شرایط کافی را دارند، بتوانیم در جهت تثبیت پیش برویم.
قیمت عوارض در تهران از سال ۹۳ ثابت بوده است

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران بیان کرد: از نظر افزایش قیمت از سال ۹۳ تا ۹۷ قیمت عوارض ساختمان در شهر تهران ثابت بوده است.یعنی طی پنج سال عوارض ساختمانی صدور پروانه ثابت مانده واین ثابت ماندن عوارض برای شهر تهران، شهرداری تهران و اقتصاد کشورتبعات داشته است.

عوارض تهران از سایر کلان شهرها پایین تر است

گلپایگانی با بیان اینکه طی جلسه ای که با معاونان شهرسازی کلان شهرهایی چون مشهد، تبریز، قم، اراک،اصفهان داشتیم، سئوالم این بود که نسبت بین مبلغ عوارض شما به قیمت فروش آپارتمان چقدر است، بیان کرد: بیشتر آن ها اعلام کردند آن چیزی که در پروانه می گیریم و منطبق با ضوابط ومقررات است پنج الی شش درصد این مبلغ است که ارزش افزوده ناشی از تغییر طرح های شهری و تراکم را نیز داشتند.گلپایگانی هم چنین به نقل از معاون شهرسازی شهرداری اصفهان گفت: خیلی از بساز بفروش های اصفهان به دلیل عوارض پایینی که در تهران برای ساختمان های زیر شش طبقه وجود دارد، تمایل دارند در تهران کار کنند.

با بالابردن سهم زمین به اقتصاد ملی ضربه می زنیم 

گلپایگانی در ادامه افزود: سهم زمین نسبت به هزینه تمام شده ساختمان در کل شهرهای ایران خیلی بالاست و در تهران این سهم از همه شهرها بالاتر است و اگردر سالهای ۷۴ و ۷۵ سهم مالک همان سهم هزینه زمین بود وسهم سازنده سهم هزینه ساخت و عوارض ساختمانی، نسبت این سهم پنجاه پنجاه بود. اما اکنون متوسط شهر ۶۰ به ۴۰ شده است، ضمن اینکه پولی هم بابت هر مترمربع به مالک زمین می دهند و این یعنی سهم مالک زمین بالا رفته است؛ حال باید دید بالارفتن این سهم به چه کسی کمک می کند؟

وی در ادامه بیان کرد: تنها کسی که در این مسئله انتفاع رانتی می برد، مالک زمین است.ضمن اینکه هر چه به مناطق مرفه تر شهر می رویم این رانت شدیدتر می‌شود، برای مثال اگر در مناطق جنوبی این سهم پنجاه پنجاه ،یا شصت به چهل با متری یک یا دو میلیون تومان است، در منطقه یک این نسبت بسته به اینکه بنا چگونه ساخته شود، ۳۵ به ۶۵ با متری پنج، شش یا هفت میلیون تومان می شود. بر این اساس ما بابت مصوبه ای که در شورای عالی شهرسازی معماری در طرح جامع مطرح کرده ایم، گفته ایم ،رانت بیهوده ای به مالک زمین می دهیم و هیچ کمکی هم به اقتصاد نمی کنیم.چون این پول در شمال شهر تهران تبدیل به آپارتمان می‌شود و کسی از آن استفاده نمی کند.

گلپایگانی با بیان اینکه اکنون در شهر تهران حدود۴۰۰ هزار آپارتمان ساخته شده خالی وجود دارد،در حالی که در همین شهر به یک میلیون خانه نیاز داریم گفت: یعنی پول در جایی هزینه شده که نیاز نداشته ایم و به این شکل سرمایه را بلوکه کرده ایم، یعنی سرمایه ملی در تهران بلعیده شده و هیچ استفاده ای از آن نمی شود چون به گردش در نمی آید.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزود: بخشی از این آسیب به اقتصاد ملی به خاطر ناچیز بودن عدد عوارض ارزش افزوده ناشی از طرح های شهری است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران درباره عوارض زیربنا گفت: در بالاتر از محور انقلاب تا دو طبقه و در زیر محور انقلاب تا سه طبقه صرفاً عوارض زیربنا دریافت می شود که در هر متر مربع عدد کمی است و بالاتر از آن عوارض زیربنای مازاد بر تراکم و یا عوارض ارزش بهینه دریافت می شود.

وی افزود: ارزش افزوده ناشی از طرح های شهری در مناطق برخوردار تقریباً به صورت رایگان ارائه می‌شود.مثلا ً قیمت تراکم در گران ترین مناطق تهران از قیمت زمین در ارزان ترین مناطق حاشیه تهران هم ارزان‌تر است و این نشان می‌دهد کار ما ایراد دارد.

متوسط نرخ عوارض ۴۱۰ هزار تومان است 

گلپایگانی با بیان اینکه در اصفهان نرخ تثبیت را به اندازه ۳۰ درصد قیمت روز می گیرند، گفت: ما جدولی با آنالیز نرخ ۳۰۰ پرونده تهیه کرده ایم که بر اساس آن متوسط نرخ عوارض ۴۱۰ هزارتومان است.

وی خطاب به مدیران شهری گفت : شما دلایل غیرفنی عدم تغییر عوارض از سال ۹۳ تا ۹۷ را می‌دانید.مدیریت شهری، بنا دارد شهر را با اصول منطق مدیریت کند و در نگرش ما اصل قرار دادن کیفیت شهر و زندگی مردم است.

منبع:فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا