سیاسیصفحه اصلی

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی: طرح زیست شبانه زمینه‌ساز فساد و آشفتگی نهاد خانواده است

حجت‌الاسلام سالک نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از اجرای طرح زیست شبانه انتقاد کرد.

به گزارش شوراآنلاین، وقتی از استحاله فرهنگی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های نفوذ سخن به‌میان می‌آید، گزاره‌هایی همچون براندازی نظام، دین‌زدایی، سکولاریزه کردن جامعه و سبک زندگی غربی اصلی‌ترین اهداف آن محسوب می‌شود، در واقع منظور از استحاله فرهنگی، تلاش دشمنان یک ملت برای گرفتن اعتقادات و ارزش‌های مردم آن جامعه است، مردمی که با پشتوانه اعتقادات دینی و ملی خود، سرمایه عظیمی از فرهنگ و دستاوردهای فرهنگی را با خود دارند. می‌توان گفت استحاله فرهنگی باعث جابه‌جایی ارزش‌ها از رویکردهای دینی به‌سوی رویکردهای الحادی می‌شود و زمینه را برای ناهنجاری‌های بعدی فراهم می‌کند.

مدتی است طرحی با عنوان زیست شبانه در شهر تهران روی میز بررسی اعضای شورای شهر قرار گرفته است. در صد و بیست و دومین جلسه شورای شهر تهران در سال گذشته،  طرح  “زیست شبانه” در تهران مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و کلیات لایحه «الزام شهرداری به برنامه‌ریزی و بسترسازی و احیای زیست شبانه» با ۱۴ رأی موافق در شورای شهر تصویب شد. قرار است این طرح از بازه زمانی ساعت ۲۴ تا ۳ نیمه‌شب و چه‌بسا بیشتر در راستای دستیابی به حیات شبانه اجرا شود.

با آغاز ماه مبارک رمضان و بر اساس اعلام شهرداری تهران، طرح حیات شبانه در ۳ منطقه آغاز شد و با پایان یافتن ماه مبارک رمضان، شهرداری تهران بنا بر ادامه اجرای طرح حیات شبانه را در دستور کاری خود قرار داد اما این‌بار نیروی انتظامی با ادامه و اجرای طرح پس از ماه مبارک رمضان مخالفت کرد. پس از مخالفت نیروی انتظامی با ادامه اجرای طرح، زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران مجدداً به این موضوع واکنش نشان داد و در این زمینه گفت: سه‌شنبه ۲۱ خرداد جلسه‌ای با سردار رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ داشتیم که در این جلسه جزئیات اجرای طرح زیست شبانه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

نژادبهرام عضو شورای شهر تهران درباره آخرین اقدامات صورت‌گرفته درباره اجرای طرح زیست شبانه در پایتخت گفت: در جلسه‌ای که برگزار شد، کلیات ضوابط و چگونگی اجرای طرح و دلایل مخالفت نیروی انتظامی با ادامه طرح زیست شبانه مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت تصمیم بر آن شد اجرای طرح زیست شبانه در پایتخت ادامه پیدا کند.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران پیش از این درباره اجرای این طرح گفته بود: مخالف حضور فرزندانم در زیست شبانه هستم. خودم نیز شب‌ها ساعت ۱۰ می‌خوابم و ۵ صبح بیدار می‌شوم بنابراین تمایلی به این طرح ندارم. در صورتی که فرزندان جداگانه برنامه‌هایی برای زیست شبانه داشته باشند نگران می‌شوم و به‌نظرم این مسأله در صورتی که در چارچوب خانواده باشد، مشکل‌زا نیست. در صورتی که در یک خانواده نیز پدر به‌تنهایی در زیست شبانه باشد، قطعاً نگرانی‌هایی برای زنان ایجاد می‌کند.

اما سؤالی که همچنان باقی است این است که؛ این طرح و تفکری که پشت اجرای این طرح است، از کجا ناشی می‌شود و چگونه با سبک زندگی ایرانی اسلامی ما همخوانی دارد؟

حجت‌الاسلام احمد سالک نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب کلیات طرح زیست شبانه در شورای شهر تهران گفت: هر روزی شاهد یک نوع حرکت از ناحیه مدیران داخل کشور و شبکه‌های نفوذ هستیم، یک روز سند ۲۰۳۰ مطرح می‌شود و بنیاد خانوادگی و تربیت زندگی را بر اساس سبک زندگی غرب تنظیم می‌کند و ارزش‌های انقلاب را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و یک روز هم طرح زیست شبانه مطرح می‌شود، یعنی ترتیب دادن برنامه‌هایی که مردم به‌وسیله آنها از معنویت شب محروم بمانند.

وی افزود: در اسلام توصیه به تقسیم کار شده‌ایم، امیرالمؤمنین(ع) در روایتی فرمود: لِلْمُؤْمِنِ ثَلاَثُ سَاعَات: فَسَاعَهٌ یُنَاجِی فِیهَا رَبَّهُ، وَسَاعَهٌ یَرُمُّ مَعَاشَهُ، وَسَاعَهٌ یُخَلِّی بَیْنَ نَفْسِهِ وَ بَیْنَ لَذَّتِها فِیَما یَحِلُّ وَ یَجْمُلُ. وَلَیْسَ لِلْعَاقِلِ أَنْ یَکُونَ شَاخِصاً إِلاَّ فِی ثَلاَث: مَرَمَّه لِمَعَاش، أَوْ خُطْوَه فِی مَعَاد، أَوْ لَذَّه فِی غَیْرِمُحَرَّم؛ انسان باایمان ساعات شبانه‌روز خود را به سه بخش تقسیم مى‌کند: قسمتى را صرف مناجات با پروردگارش مى‌کند و قسمت دیگرى را براى ترمیم معاش و کسب‌وکار زندگى قرار مى‌دهد و قسمت سوم را براى بهره‌گیرى از لذات حلال و دلپسند مى‌گذارد و سزاوار نیست که انسان عاقل حرکتش جز در سه چیز باشد: امرار معاش، گامى در راه معاد و لذت در غیرحرام». این تقسیم‌بندی برای هر مؤمنی در طول شبانه‌روز محل توجه است.

حجت‌الاسلام سالک خاطرنشان کرد: در نظام ارزشی اسلام و انقلاب این وجود دارد که شب را به استراحت بپردازیم تا قبل از سحر برای مناجات با خدا و شب‌زنده‌داری که این‌قدر مورد تأکید خداوند در قرآن کریم است، آماده شویم، در حقیقت نیمه‌شب و سحر موتور محرّک انسان در طول روز است. امیرالمؤمنین(ع) در وصف سیمای متقین می‌فرماید: «أَمَّا اَللَّیْلَ فَصَافُّونَ أَقْدَامَهُمْ تَالِینَ لِأَجْزَاءِ اَلْقُرْآنِ یُرَتِّلُونَهَا تَرْتِیلاً؛ اما شبها همچنان برپاى ایستاده‏‌اند تا جزء جزء کتاب خدا را بخوانند و آرام و با تأنّى و تدبّر مى‏‌خوانند.

طرح «زیست شبانه» خطری جدّی برای جامعه اسلامی است

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: حالا شما تصور کنید مؤمنان به‌جای پرداختن به این مسائل ارزشی با افرادی نشست و برخاست کنند که انسان را از معنویت و ارزش‌های اخلاقی دور می‌کند، این مسأله برای جامعه اسلامی یک خطر جدّی است، درست است که با این طرح درصدد از بین بردن شب‌مردگی هستند، اما باید بگویم که ما معتقد به شب‌زنده‌داری هستیم آن هم شب‌زنده‌داری که خداوند و اهل‌بیت(ع) ما را به آن دعوت کرده است.

وی گفت: این طرح از جنبه‌ای دیگر نیز قابل بررسی است، ممکن است در خانواده‌ای آشفتگی ایجاد شود و حالا پدر، مادر یا فرزندان به‌خاطر آن مسأله از خانه خارج شوند و در آن اوقات شب به خیابان‌ها و نقاط مختلف شهر بروند و خدای‌نکرده به دام باندهای فساد بیفتند، به همین دلیل طرح “زیست شبانه” می‌تواند عامل اصلی فساد در جامعه باشد، باید در جهت تقویت بنیه خانواده‌ها تلاش کرد نه در جهت فروپاشی خانواده‌ها.

حجت‌الاسلام سالک افزود: اینکه این طرح در بسیاری از شهرها و کشورهای جهان اجرا شده دلیل نمی‌شود ما هم آن را در جمهوری اسلامی اجرا کنیم، ما مقلّد غرب نیستیم که بیاییم هر کاری آنها انجام می‌دهند ما نیز دنباله آن را بگیریم، این الگوگیری از غرب توسط انسان‌های بیمار انجام می‌شود، یعنی اگر افرادی در منبع ارزش‌های دینی و انقلابی عمیق شوند باید بدانند برنامه شبانگاهی نگاه اسلام کدام است.

وی یادآور شد: ما نباید به هیچ وجه از غرب برای ترویج سبک زندگی غربی الگوبرداری کنیم، بلکه آن را ضدارزش می‌دانیم، این طرح مقدمه‌ای دیگر برای حرکت در مسیر زندگی غربی و ظلمی بزرگ به خانواده و جریان انقلاب است.

منبع:تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا