در آستانه رهبری ارکستر فیلارمونیک شهر تهران چکناواریان: نوازندگان ما از این ارکستر به آن ارکستر میروند
لوریس چکناواریان میگوید: «نوازندگان ایرانی بسیار باذوق هستند، اما حمایت کافی ندارند. نوازنده باید در یک ارکستر اجرا کند و با همان اجرا هم زندگیاش تامین باشد. اما نوازندگان ما در طول روز از این ارکستر به ارکستر دیگر میروند.»
به گزارش شوراآنلاین و به نقل از روابط عمومی برج میلاد، ، در روزهای گذشته خبر راهاندازی ارکستر فیلارمونیک شهر تهران با هدف ترویج موسیقی فاخر ایرانی، به دستور شهرداری و با حمایت برج میلاد اعلام شد. در همین ارتباط چکناواریان ـ آهنگساز و رهبر ارکستر ـ در اجرای شنبه ۱۲ مرداد ماه «ارکستر فیلارمونیک شهر تهران» به عنوان رهبر مهمان در برج میلاد حضور خواهد داشت.
چکناواریان درباره اجرای پیشرو میگوید: «در این اجرا من رهبر مهمان هستم و قطعهی «سوئیت عاشقانه» را رهبری میکنم. این قطعه از ساختههای خودم است و آن را ۲۵ سال پیش نوشتهام.»
وی ادامه میدهد: «سوئیت عاشقانه را در دو نسخه نوشتهام که یکی آواز دارد و دیگری بدون آواز است. در اجرای پیشرو نسخه بدون آواز را اجرا میکنیم، همچنین آرش امینی رهبری ارکستر را برعهده دارد و تمرینها از امروز شنبه (۵ مرداد ماه) شروع شده است. من هم تمرینهایم با ارکستر برای اجرای «سوئیت عاشقانه»، را از روز دوشنبه شروع خواهم کرد.»
چکناواریان میگوید: «به جز سوئیت عاشقانه که اثر من است، فوگ بزرگ باخ هم توسط ارکستر فیلارمونیک شهر تهران اجرا میشود که اثر بسیار مهمی است. دیگر آثار هم از آهنگسازان ایرانی انتخاب شدهاند. آثار این آهنگسازان ایرانی در میان آثار موسیقی کلاسیک قرار میگیرند و از کیفیت بالایی برخوردارند. موسیقی کلاسیک متعلق به هیچ ملتی نیست و یک علم است. آثار این نوع موسیقی به صورت کاملا علمی نوشته میشوند. ما در ایران آهنگسازانی مانند باغچهبان، حنانه، دهلوی و برخی دیگر را داریم که آثار مهمی در عرصه موسیقی کلاسیک نوشتهاند.»
او درباره کیفیت ارکستر فیلارمونیک شهر تهران تاکید میکند: «تا جایی که میدانم بهترین نوازندگان برای تشکیل این ارکستر جمع شدهاند و حتما ارکستر خوبی خواهد بود.»
چکناواریان درباره لزوم تولد ارکستر فیلارمونیک شهر تهران، میگوید: «شهرهای بزرگ دنیا مانند، لندن، وین، مسکو و نیویورک ارکسترهای با کیفیتی دارند که از سوی شهرداری این شهرها حمایت میشوند. چه خوب است که تهران هم ارکستر خودش را داشته باشد و شهرداری تهران و برج میلاد که اکنون نماد این شهر است، آن را حمایت کند.»
وی با اشاره به ضعفهای کشورمان در زمینه آموزش موسیقی کلاسیک تاکید میکند: «بعد از جنگ جهانی دوم کشورهایی مانند کره، ژاپن و چین از چندصد نفر از استادان موسیقی کلاسیک دعوت کردند که به کشورشان بیایند تا پروژه آموزش نوازندگان را شروع کنند. الان و پس از پنجاه سال این کشورها بهترین ارکستر سمفونیکها را دارند. ما در زمینه آموزش نوازندگان مشکل داریم. باید استادان برجسته خارجی را دعوت کنیم تا نوازندگانمان را تربیت کنند.»
وی ادامه میدهد: «به برج میلاد و شهرداری تهران تبریک میگویم که چنین ارکستری را تشکیل دادهاند. امیدوارم “ارکستر فیلارمونیک شهر تهران” پیش از هر چیز کیفیت را مد نظر قرار دهد تا نوازندگان بتوانند رشد کنند و به درجه عالی برسند. این ارکستر میتواند با حمایتهای برج میلاد و شهرداری تهران به بهترین ارکستر منطقه تبدیل شود. اگر این ارکستر به خوبی حمایت شود، خدمت بزرگی به فرهنگ ایران کردهاند.»