اتفاقی نو در منطقه ۶؛ رکابزنی برای شناسایی مشکلات محله
پیوستن شهردار ناحیه یک منطقه ۶ به پویش «سهشنبههای بدون خودرو» خبرساز شده است، چرا که «احسان یلوه» شهردار ناحیه یک، نه تنها روزهای سهشنبه بلکه همه روزهای هفته، همین که در دفتر کارش حاضر میشود، لباس ورزشی به تن میکند و پا به رکاب میشود و در محلهها گشتزنی میکند. از این کار راضی است و میگوید: «این کار علاوه بر رصد بهتر مشکلات، موجب ارتباط صمیمیتر با شهروندان شده است.» شهروندان و کاسبان هم با ارزیابی مثبت عملکرد شهردار ناحیه یک میگویند: «او خود را از جنس مردم میداند و برای رفع مشکلات محله تلاش میکند.»
پس از راهاندازی پویش «سهشنبههای بدون خودرو» و پیوستن شهردار تهران و سپس شهرداران مناطق به این کمپین، شهروندان زیادی برای استفاده از دوچرخه ترغیب شدند. علاوه بر این، در یک اقدام جالب «محمدرضا دهداریپور» شهردار منطقه۶، خودروهای گشتزنی شهرداران نواحی را از سیستم کار منفک میکند و یک دستگاه دوچرخه برقی در اختیار شهرداران نواحی قرار میدهد. «احسان یلوه» شهردار ناحیه یک از این فرصت استفاده میکند و گشتزنی با دوچرخه را در دستور کار خود و سایر مدیران و معاونان ناحیه یک قرار میدهد. او میگوید: «مدت زیادی از راهاندازی پویش سهشنبههای بدون خودرو میگذرد و اکنون استفاده از وسایل حملونقل عمومی و بهویژه دوچرخه، در روزهای سهشنبه به یک فرهنگ تبدیل شده است. متولیان شهر در ترغیب شهروندان برای پیوستن به این کمپین، نقش بسزایی دارند. به همین دلیل پس از اختصاص دوچرخه به شهرداری ناحیه، گشتهای صبحگاهی و عصرگاهی محدوده ناحیه نه تنها روزهای سهشنبه بلکه همه روزهای هفته با دوچرخه انجام میشود.» پا به رکاب شدن و رفتن به محلهها و بررسی و رفع مشکلات، در ناحیه یک شهرداری منطقه۶ اکنون به یک وظیفه در راستای خدمترسانی به شهروندان تبدیل شده است.
مشاهده میدانی مشکلات
استفاده از دوچرخه علاوه بر سلامتی، موجب خدمترسانی مطلوب به اهالی میشود. شهردار ناحیه یک این موضوع را تأیید میکند و میگوید: «به دلیل مشغله کاری، کمتر فرصت ورزش کردن داریم. به همین دلیل فرصت پیش آمده هم فال است و هم تماشا. رکاب زدن روزانه از یک سو موجب افزایش شادی و نشاط من و سایر معاونان و مدیران میشود و از سوی دیگر راندمانکاری و خدمترسانی مطلوب را افزایش میدهد.» لمس کردن مشکلات و رفع آنها مهمترین دستاورد دوچرخهسواری شهردار ناحیه یک است. او در توضیح بیشتر به مشکلات مسیر سبز اشاره و عنوان میکند: «در گشتهای عصرگاهی و صبحگاهی هنگام تردد از مسیرهای سبز محدوده ناحیه یک متوجه شدم وجود شاخههای درختان، دریچه تأسیسات زیرزمینی و مناسب نبودن آسفالت، مشکلاتی را در این مسیرها ایجاد کرده است که برخی از آنها رفع شده و بعضی هم در دستور کار قرار گرفته و بهزودی برطرف میشوند. این مشکلات، تازه ایجاد نشدهاند. اما چون گشتزنیها در گذشته با خودرو انجام میشد، از دید ما پنهان میماند. استفاده از دوچرخه موجب شده مشکلات را بهتر لمس کنیم و همین امر در رفع مشکلات و خدمترسانی بهتر به اهالی به ما کمک میکند.»
به گفته شهردار ناحیه یک، گشتزنی در کوچهها و معابر باریک و فرعی مزیت دیگر استفاده از دوچرخه است: «برخی از معابر و کوچههای فرعی باریک هستند و با خودرو نمیتوان وارد آنها شد اما با دوچرخه میتوانیم به آسانی در این معابر تردد و اگر مشکلی باشد بیتردید آن را رفع کنیم. از زمانی که دوچرخه وارد سیستم گشتزنی شهرداری ناحیه یک شده است، رصد مشکلات در چنین معابری بیشتر شده و اهالی از این بابت راضیاند و همین رضایت شهروندان انگیزهای میشود برای خدمترسانی بیشتر و بهتر.» به گفته اهالی خیابان «مهاجر» در محله «ایرانشهر» از وقتی گشتهای صبحگاهی و عصرگاهی شهردار ناحیه یک با دوچرخه انجام میشود، وضعیت نظافت، شستوشو و رفت و روب محلهها بهتر شده است. آنها میگویند: «کارهای نظافت و خدمات شهری در برخی از کوچهها انجام نمیشد اما از وقتی که شهردار ناحیه یک با دوچرخه به محله سرکشی میکند، پیمانکاران توجه ویژهای به نظافت شهری نشان دادهاند و کارها را درست انجام میدهند.» آنها با ابراز رضایت از عملکرد شهردار ناحیه یک، خواستار تداوم گشتزنیهای او با دوچرخه در محلهها و معابر خارج از دید هستند.
افزایش اعتماد
وقتی شهردار با لباس ورزشی و دوچرخه در محلهها گشتزنی میکند، زمینه ایجاد ارتباط صمیمی با اهالی فراهم میشود. او میگوید: «در این مدت رابطه خوبی با اهالی در محلههای مختلف ناحیه پیدا کردهام و مردم با مهربانی مشکلاتشان را مطرح میکنند و بنده هم در حد توان و در چهارچوب اختیارات انجام وظیفه میکنم.» اعتماد مردم به مسئولان کلید حل همه مشکلات است که یلوه در توضیح بیشتر میگوید: «مردم اگر به مسئولان اعتماد کنند و آنها را از خودشان بدانند، بیشک برای رفع مشکلات و آبادانی محلهشان پیشقدم میشوند و مشارکت میکنند. تجربه نشان داده است هر جا مردم مشارکت کنند، کارها بهتر انجام میشود و نتایج رضایتبخش خواهد بود.»
به گفته شهردار ناحیه یک، دوچرخه میتواند بهانهای باشد برای از بین بردن فاصله بین مردم و مسئولان. او میگوید: «با همین کارهای ساده و در ظاهر پیش پا افتاده میتوان قدمهای بزرگی برای خدمت به شهروندان برداشت.» کاسبان خیابان «سپهبد قرنی» شهردار ناحیه یک را خوب میشناسند و از او به نیکی یاد میکنند و میگویند: «به جرئت میتوانیم بگوییم تنها شهرداری است که خود را از مردم میداند و تلاش میکند در نشستهای دوستانه و صمیمی از مشکلات شهروندان و محلهها مطلع شود و در اسرع وقت آنها را رفع کند.»
دوچرخههای بیشتری نیاز است
شهردار ناحیه یک اختصاص دوچرخه برای انجام گشتهای روزانه را کار ارزشمندی در راستای ترویج فرهنگ استفاده از وسیله نقلیه پاک و جلب اعتماد و اطمینان شهروندان میداند و میگوید: «مدیران و معاونان شهرداری ناحیه یک از این کار استقبال میکنند و برخی از آنها با استفاده از اپلیکیشن «بیدود»، کارها را انجام میدهند. هرچند برای رسیدن به هدف نهایی که خدمترسانی مطلوب به شهروندان است، فاصله داریم اما تلاش میکنیم از امکانات موجود بیشترین بهره را ببریم.» احسان یلوه، درخواست دوچرخه بیشتر دارد و میگوید: «اگر دوچرخههای اختصاص داده شده به شهرداری بیشتر شود، بیتردید خدمات بیشتر و بهتری توسط مدیران و معاونان ناحیه ارائه میشود.»