۹۵ درصد اتوبوسهای تهران دارای معاینه فنی هستند
اولین جلسه کارگروه ویژه رفع دودزایی معاینه فنی جدید اتوبوسهای شهر تهران در شرکت واحد اتوبوسرانی برگزار شد.
به گزارش شوراآنلاین، در این کارگروه که با حضور نمایندگانی از ستاد معاینه فنی، شرکت کنترل کیفیت هوا، نمایندگان شرکتهای اتوبوسرانی خصوصی و معاونت فنی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران برگزار شد، نمایندگان به ارائه نظرات خود پرداختند و اقدامات فنی انجام شده در راستای کاهش دودزایی و معاینه فنی اتوبوسها در ر استای آیین نامه اجرایی تبصره ۳، ماده ۳ قانون هوای پاک قرائت شد.
نصرالله هاشمی، معاون فنی شرکت واحد اتوبوسرانی اظهار داشت: براساس سیاست معاونت حملونقل و ترافیک مبنی بر الزام معاینه فنی برای اتوبوسها در سطح کلانشهر تهران و به دستور مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی، آقای سنندجی، رویکرد این شرکت نیز در همین راستا قرار گرفت و کارگروههای رفع دودزایی و اخذ معاینه فنی آغاز به کار کرد.
وی با بیان اینکه این کارگروه نخستین جلسه سال جاری و سومین جلسه برگزار شده از سال گذشته است، تصریح کرد: امروز دور سوم کارگاهها برگزار شد و با توجه به آنکه با فصل سرما و آلودگی هوا روبرو هستیم، این کارگروهها را آغاز کردیم تا کنترل دقیقتری بر روی وسایل نقلیه داشته باشیم.
هاشمی افزود: امروز نخستین جلسه آغاز شد تا شرکت واحد اتوبوسرانی با حداکثر ظرفیت، برای مهر ماه و بازگشایی مدارس و دانشگاهها آماده شود و به بالاترین آمار اخذ معاینه فنی برسیم.
معاون فنی شرکت واحد اتوبوسرانی با بیان اینکه هدف شرکت واحد اتوبوسرانی اخذ ۱۰۰ درصد معاینه فنی برای اتوبوسهای این شرکت است، تصریح کرد: این نوید را به شهروندان تهرانی میدهم که اتوبوسی در سطح شهر تهران وجود ندارد که بدون معاینه فنی در حال جابجایی مسافر باشد، چرا که سیستم هایی داریم و رانندگان باید هر روز خود را در این سیستم فعال و حکم فعالیت برای کارکرد روز جاری دریافت کنند. اگر اتوبوسی معاینه فنی و سایر الزامات را نداشته باشد، نرم افزار به هیچ عنوان حکم کار برای فعالیت روزانه اتوبوس صادر نخواهد کرد.
وی تصریح کرد: ۹۵ درصد اتوبوسهای فعال تهران دارای معاینه فنی هستند و هیچ اتوبوسی بدون داشتن برگه معاینه فنی کار نمیکند.
در ادامه این کارگروه نمایندگان حاضر در جلسه به بیان نقظه نظرات و فعالیتهای انجام شده پرداختند.
جمالیپناه، مدیریت سامانه ۱، به ۶ مورد از اقدامات در این مرکز اشاره کرد و گفت: انجام بازدیدهای ادواری اتوبوسها در توقفگاهها و پایانهها، انجام به موقع سرویسهای فنی، تخلیه اداری مخازن سوخت جایگاههای گازوئیل، بازسازی و نوسازی ظاهری و فنی اتوبوسهای یانگ من، بازدید و بازسازی سیستم سوخت رسانی اتوبوسها و تخلیه و شست وشوی باک گازوئیل اتوبوسهای دودزا از جمله اقدمات انجام شده است.
وی با بیان اینکه شرکت واحد اتوبوسرانی از سال ۹۸ پروژه مهم بازسازی اتوبوسهای دوکابین ۲۰۰۸ که به سن فرسودگی رسیدهاند را آغاز کرد، تصریح کرد: با شرایط دودزایی و عدم اقدام برای معاینه فنی روبرو بودیم که با درایتهای صورت گرفته، بازسازی اتوبوس های دوکابین یانگ من آغاز شد.
جمالیپناه با بیان اینکه هدف از بازسازی اتوبوسها اخذ برگه معاینه فنی است، تصریح کرد: هدف از این کار اخذ معاینه فنی است و از ۱۵۰ دستگاه اتوبوس هدف، تاکنون ۲۰ عدد بازسازی و با اخذ برگه معاینه فنی، به چرخه کار بازگشته و تا ابتدای مهر، ۲۰ دستگاه دیگر نیز به چرخه بازخواهند کرد.
نماینده شرکت کنترل کیفیت هوا در ادامه با بیان اینکه معاونت حمل و نقل و ترافیک پرچمدار اشاعه دریافت معاینه فنی در سطح شهر تهران است، تصریح کرد: شرکت واحد اتوبوسرانی از پرجمعیتترینو پرمخاطبترین واحدهای خدمات رسانی در سطح شهر است و اهمیت اخذ معاینه فنی و سلامت اتوبوسها توسط شرکت واحداتوبوسرانی شهر تهران به درستی درک و اجرا میشود.
در ادامه نماینده شرکت تاکسی بیسیم ایرانیان به بیان برخی چالشهایی که برای اتوبوسهای این شرکت ایجاد شده پرداخت و گفت: تعدادی اتوبوس در این شرکت موجود است که سال قبل از مراکز معاینه فنی مجوز اخذ کردند، اما از طریق دوربینهای راهور جریمه شدند. با مکاتبات انجام شده با شرکت واحد اتوبوسرانی، نطر این شرکت به نفع ما صادر و نامهای به راهنمایی و رانندگی ارسال شد، اما نسبت به اخذ جرایم همکاری نمیشود.
وی افزود: ۹۷ درصد اتوبوسهای این ناوگان شامل ۳۱۴ دستگاه دارای معاینه فنی هستند.
بیانی نماینده شرکت سفرگستریاران نیز در ادامه اظهار داشت: ۹۴/۵ درصد اتوبوسهای این شرکت دارای معاینه فنی هستند.