شرط رییس شورای شهر تهران برای تراکم فروشی
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه سیاست شهرسازی به انحراف رفته است، گفت:تنها راه اصلاح این انحراف بازگشت به توسعه، مبتنی بر حمل ونقل عمومی است.
به گزارش شوراآنلاین، محسن هاشمی در سومین نشست از سلسله نشستهای امکان و روش اجرای TOD در تهران اظهارداشت: سیاست شهرسازی در تهران و سایر کلانشهرها، طی دهه های اخیر دچار یک انحراف بزرگ شده و بی توجهی به الزامات توسعه مبتنی برحمل ونقل عمومی شکل گرفته است.
وی افزود: امروزه همه کلانشهرها بهدلیل جمعیت بالا، تحرک فراوان شهروندان و تولید انبوه سفر در خطر افتادن در تله حمل و نقل عمومی قرار دارند و به همین دلیل توسعه مبتنی برحمل ونقل عمومی، تلاش میکند رابطه ای متعادل ومتناسب بین بارگذاری و کریدورهای حمل ونقل برقرار می کند تا عرضه و تقاضای سفر بصورتی متناسب و متعادل توزیع شود و گره های ترافیکی ایجاد نکند.
رئیس شورای شهر تهران افزود: در طول سی سال گذشته، تراکم فروشی در تهران، ساختمان های دو یا سه طبقه را به پنج یا شش طبقه افزایش داده، یعنی طی سی سال ما به اندازه کل تاریخ تهران، در معابر شهری بارگذاری انجام داده ایم و متأسفانه این تراکم فروشی، براساس تقاضا نه الگوی حمل ونقل عمومی اتفاق افتاده است.
هاشمی با اشاره به اینکه در طرح تفصیلی موجود، میزان تراکم براساس عرض معابر بارگذاری شده است، ادامه داد: اگرچه این فرض هم رعایت نشده، اما حتی اگر رعایت هم می شد، این نقص وجود داشت که چرا به کریدورهای حمل ونقل عمومی توجه نشده است، یک خط مترو، روزانه ظرفیت یک میلیون سفر را دارد واین به اندازه یک بزرگراه ۵۰ خط رفت و ۵۰ خط برگشت است، بنابراین اگر هم ما می خواستیم مجوز ساخت برج بدهیم باید در کنار خط مترو می دادیم نه در حاشیه یک خیابان ۲۰ یا ۳۰ متری مجوز برج ۳۰یا ۲۰ طبقه بدهیم.
وی بیان داشت: تنها راه اصلاح این انحراف در شهرسازی بازگشت به توسعه مبتنی بر حمل ونقل عمومی است، ما اکنون در طرح تفصیلی پهنههایی نظیر R، M، S، G داریم و نیاز به پهنه جدیدی با نام پهنه T وجود دارد که براساس کردیدورهای حمل ونقل عمومی تهران، بارگذاری را انجام دهد و تا شعاع حدود ۳۰۰ متری از یک ایستگاه مترو، که حد متعارف برای پیاده روی شهروندان است، بارگذاری خدماتی صورت گیرد.
رئیس شورای شهر تهران خاطر نشان ساخت: اگر این اصلاح انجام شود، دیگر بهجای آنکه تراکم فروشی در نقاط مورد تقاضا که معمولا نقاط اشباع و پرگره ترافیکی شهر است، باشد، در اطراف کریدورهای پرظرفیت حمل ونقل عمومی صورت میگیرد.