اجتماعی و فرهنگی

مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران: خسارت ۶/۲ میلیارد دلاری آلودگی هوای تهران

مدیر کل محیط‌زیست و توسعه پایدار ضمن توصیه های بهداشتی جهت کاهش تردد شهروندان در هوای آلوده روزهای اخیر شهر تهران و استفاده از حمل و نقل عمومی از نقش مشارکت مسئولان و مردم در باطل السحر نمودن آلودگی هوا خبر داد.

به گزارش شوراآنلاین، شینا انصاری مدیرکل این مجموعه با اعلام وضعیت ناسالم کیفیت هوا از ١۵ آبان تاکنون برای گروههای حساس در شهر تهران گفت: وارونگی دما پدیده‌ای است که تحت‌تاثیر کاهش دما در فصل سرد به شکل تشکیل لایه هوای سرد، اجازه صعود هوای گرم و آلوده شهر به بالا را نمی دهد؛ به همین دلیل تولید آلاینده‌ها از منابع ثابت و متحرک، با توجه به بارگذاری جمعیت، صنعت و خدمات بیش از ظرفیت اکولوژیک در شهر تهران، به انباشت آنها در سطح زمین می‌انجامد.

وی افزود: در چنین شرایطی راهکارهای موقت و کوتاه‌مدت برای کاهش انتشار آلاینده‌ها و حفاظت از سلامت مردم به خصوص گروه‌های حساس جامعه همچون کودکان و سالمندان از جمله تعطیلی مدارس، محدودیت در تردد خودروها یا توقف فعالیت برخی واحدهای صنعتی اتخاذ می‌شود.

شینا انصاری افزود: تعطیلی مدارس برای قرار نگرفتن کودکان به عنوان یکی از گروههای حساس در معرض هوای آلوده هست در واقع وقتی شاخص کیفیت هوا به وضعیت ناسالم برای گروههای حساس می رسد و شرایط پایدار بدلیل سرما و وارونگی دما حاکم می شود؛ تردد خودروها و موتورسیکلت ها، فعالیت صنایع آلاینده و یا حتی سوزاندن پسماند منجر به انباشت بیشتر آلودگی هوا در فضای بسته شهر می شود.

وی با اشاره به آنکه بیشترین عامل آلودگی هوای شهر تهران منابع متحرک هستند که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد آلاینده‌ها را به هوا منتشر می‌کنند گفت: در این شرایط تردد خودروهای تک سرنشین می تواند به تشدید بار آلودگی بینجامد و حضور مردم بخصوص سالمندان، کودکان، زنان باردار و افراد دارای بیماری های قلبی و تنفسی در فضای آزاد باید محدود شود تا مواجهه طولانی مدت با آلاینده ذرات معلق بویژه ذرات کوچکتر از دو و نیم میکرون به حداقل برسد.

انصاری راهکار اصلی مدیریت آلودگی هوا را حرکت در مسیر برنامه های مدون این حوزه و منطبق بر قانون هوای پاک برشمرد و تصریح کرد: در چارچوب این برنامه ها، از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلت های فرسوده، ارتقای تکنولوژی صنایع، بهبود کیفیت سوخت، زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی، مدهای حمل و نقل جایگزین، معاینه فنی و سایر محورهای دخیل در کنترل آلودگی هوا ‌باید دنبال شود.

وی با بیان اینکه «مشارکت» باطل السحر آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور است، افزود: همکاری دستگاه‌های ذیربط در مسیر اجرای برنامه‌های کاهش آلودگی هوا و مشارکت و همراهی مردم با دستگاه‌های متولی و درک این واقعیت که آلودگی هوا بدون عزم جدی و مشارکت واقعی رفع نخواهد شد.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به گزارش اخیر بانک جهانی درباره پیامدهای اقتصادی آلودگی هوا گفت: این گزارش حاکی از خسارتی سالانه معادل ۶/۲ میلیارد دلار به شهروندان تهرانی است که با احتساب جمعیت۷/۸ میلیونی تهران، سهم هر نفر در زیان متاثر از آلودگی هوا، برابر ۳۰۰ دلار در سال است.

او اظهار داشت: مشارکت مردم در ایفای مسئولیت شهروندی خود با کاهش استفاده از خودروهای شخصی، استفاده از وسایط حمل و نقل عمومی، و توجه به کنترل دوره‌ای خودرو و انجام معاینه فنی که هزینه انجام آن در طول یک سال به مراتب پایین‌تر از ۳۰۰ دلار سهم هر فرد از خسارت آلودگی هواست و همچنین عدم حضور گروههای حساس جامعه در شرایط هشدار آلودگی در فضای آزاد، و خودداری از هر گونه اقدامی که منجر به انتشار بیشتر آلودگی هوا بشود را از اقدامات کنترلی در این شرایط برشمرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا