
گزارش فارس از یک اتفاق عجیب در پایتخت؛ حذف یکشبه برخی خطوط اتوبوسرانی!
برخی خطوط اتوبوسرانی تهران بیصدا حذف شد و عضو شورای شهر تهران قول پیگیری برای رفع این مشکل را داد.
به گزارش شوراآنلاین، پیرمردی با تنی خمیده و کیفی قدیمی روی صندلی ایستگاه اتوبوس نشسته است و هر چند دقیقه یکبار از صندلی بلند میشود، عینکش را تنظیم میکند و به ته خیابان نگاه میکند و دوباره بر روی صندلی مینشیند. اتوبوسهای بهارستان ـ میدان جمهوری پشت هم میآیند ولی خبری از اتوبوس مورد نظر پیرمرد نیست.
دختری دانشجو هم در ایستگاه ایستاده است. دختر از او میپرسد آقا اتوبوس فیاض بخش نیامده؟ پیرمرد پاسخ میدهد دخترم منم ۲۰ دقیقه است معطل هستم ولی خبری نیست. دختر عجله دارد و سرانجام مجبور میشود مسیر دیگری را انتخاب کند. مسافران منتظر تعدادشان زیاد میشود و سرانجام یکی از رانندگان اتوبوس مسیر جمهوری به مسافران می گوید اتوبوس های فیاض بخش نمی آید معطل نشوید این خط منحل شده و باید با تاکسی بروید یا خود را به مترو میدان انقلاب برسانید.
همزمان با افزایش نرخ بنزین در کشور بسیاری از مسؤولان و مدیران شهری اعلام کردند حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد به حجم مسافران مترو و اتوبوس اضافه شده است. مسافران در تهران گلایهمند از تعداد اندک اتوبوس و شلوغی سرسام آور مترو هستند هرچند برخی مسؤولان معتقدند شلوغی مترو و اتوبوس مانند صف نانوایی طبیعی است و همهجای دنیا اینچنین مشکلاتی دارند.
هنوز چالش مردم پایتخت از شلوغی حمل و نقل عمومی رفع نشده که اخیر دغدغه جدید نیز به وجود آمده و آن هم حذف اتوبوس از برخی مسیرهای پایتخت از ابتدای زمستان است. از جمله مسیرهایی که اتوبوسهای واحد برای آن حذف شده، مسیر میدان انقلاب به پایانه فیاض بخش بوده؛ مسیری که از اتفاق به شهرداری تهران و شورای شهر ختم میشود. هر چند تعداد مسافران این خط به تعداد مسافران BRT نیست ولی این خط سالهاست فعال بوده و اکنون مسافران آن سرگردان به دنبال مسیرهای جدید هستند.
وضعیت مسافرانی که هنوز از منحل شدن خط هم خبر ندارند، داستان دیگری است چرا که هیچ تابلو یا نوشتهای بر روی ایستگاه ها نصب نشده تا شهروندان متوجه تغییرات اعمال شده باشند و گاهی تا دقایق طولانی منتظر اتوبوس میماند و پس از خسته شدن مسیر دیگری را از ناچاری انتخاب میکنند.
دولت یارانه بدهد برمیگردیم
رانندگان اتوبوس در پایانه فیاض بخش در مورد حذف برخی اتوبوسها میگویند؛ برای همکارانمان مقرون به صرفه نیست در این خطوط که مسافر زیاد ندارد فعالیت کنند. هزینههای زندگی زیاد است و باید چارهای شود. اگر دولت یارانه بدهد دوباره این خطوط فعال می شوند. سوخت گران شده و هزینه نگهداری و تعمیرات اتوبوس به شدت افزایش یافته است ولی هیچ خبری از حمایت توسط شهرداری و یا دولت نیست و ما بارها در مورد این مشکلات نامه نوشتهایم ولی دریغ از اینکه پاسخی قانع کننده به ما داده باشند.
قصورها را تذکر میدهیم
درباره مطالبه شهروندان از حذف برخی خطوط اتوبوسرانی پایتخت به سراغ محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران رفتم. علیخانی درباره این موضوع اظهار داشت: شورای شهر به طور مستقیم نمیتواند در مورد حذف یا راهاندازی خطوط اتوبوسرانی دخالت کند ولی هر موردی که شهروندان به ما منعکس کنند قطعا آن را پیگیری میکنیم و اگر اشکالی وجود داشته باشد جهت رفع آن اقدام خواهد شد. همچنین در صورتی که قصوری محرز شود حتما آن را تذکر خواهیم داد.
تهران ۹ هزار اتوبوس نیاز داد
وی افزود: اکنون تهران ۹ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد و طبق قولهایی که پیش از این داده شده تا سال ۱۴۰۰ قرار است ۱۱هزار مورد اتوبوس در پایتخت فعالیت داشته باشند ولی اکنون ۵ هزار و ۹۰۰ مورد اتوبوس در پایتخت وجود دارد و شرکت واحد تلاش کرده همین تعداد اندک را مدیریت کند. البته بخشی از این اتوبوسها مربوط به بخش خصوصی است و برای مسیرهای تندرو اتوبوسهای بی آر تی برای شرکت واحد است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: اگر بخش خصوصی اتوبوسهای خود را از مسیرهای کم مسافر حذف کند به دلیل این است که نمیخواهند در شرایط کنونی دچار زیان شوند البته قبلا مسیرهایی که کم مسافر بود پس از حذف اتوبوس برای آنها مینیبوس در نظر گرفته میشد و در مصوبه اخیری هم که در دولت به تصویب رسیده قرار است تعداد زیادی اتوبوس و مینیبوس برای برخی از مسیرهای پایتخت در نظر گرفته شود.
تصمیم کمیته برای حذف خط اتوبوس
وی اعلام کرد:حذف خط اتوبوسرانی میدان انقلاب ـ فیاضبخش به تصمیم کمیته حمل و نقل عمومی که شامل معاون ترافیک منطقه، نماینده پلیس راهور، نماینده شرکت واحد اتوبوسرانی است گرفته شده و شورای شهر دخالتی در این زمینه نداشته اشت.
وی بیان داشت: از مدیرعامل جدید شرکت واحد اتوبوسرانی در مورد این موضوع سوال کردهام و ایشان اعلام کرد به دلیل کمبود مسافر کمیته حمل و نقل عمومی این تصمیم را گرفته و در مسیرهایی که مد اتوبوس و یا مینیبوس جواب ندهد باید خط تاکسیرانی فعلا شود و آنها متولی مسیر میشوند.
علیخانی بیان داشت: تفاهمنامه خرید ۱۱۷ دستگاه مینیبوس ابتدای سال توسط شهردار تهران منعقد شده که تا کنون ۵۰ مورد آن تحویل داده شده است. ولی به دلیل اینکه تأمین منابع مالی با مشکل مواجه شدهایم تحویل ۱۱۷ اتوبوس ممکن است تا پایان سال انجام نگیرد.
وی گفت: شرکت بهمن دیزل، پست بانک و شرکت خصوصی دیگر از محل منابع وزارت کشور قرار است وامی را در این زمینه اختصاص دهند که در حال حاضر این موضوع با تأخیر همراه شده است.
پیگیری برای مصاحبه با محمود ترفع، سرپرست جدید شرکت واحد اتوبوسرانی بی نتیجه ماند و شرکت اتوبوسرانی شهر تهران تنها با قراردادن اطلاعیهای روی سایت اتوبوسرانی خبر از تعطیلی این مسیر داده است.
تصمیم برای حذف یک خط اتوبوس در حال حاضر باعث سرگردانی مسافران شده و شنیدهها نیز حکایت از حذف تعداد دیگری از خطوط در بخش هایی مختلفی از پایتخت دارد و این در حالی است که شهروندان تهرانی با تغییر نرخ بنزین نسبت به قبل بیشتر از اتوبوس و مترو برای رفت و آمد خود استفاده میکنند و آلودگی هوا هم این روزها گریبان شهر را گرفته و نفس شهروندان را به شماره انداخته است. بنابراین ضرورت دارد مدیران شهری با دقت بیشتری به ویژه در موضوعاتی که جزء مطالبات و اولویتهای شهروندان دارد، تصمیم بگیرند.
منبع:فارس
یکی از دلایل اصلی افزایش ترافیک ، آلودگی هوا ، افزایش خودروهای شخصی و موتورسواران ؛ حذف خطوط اتوبوسرانی بدون جایگزین در سالهای اخیر می باشد این مساله جدا از فرسودگی ناوگان می باشد و این حذف خطوط باعث شده اکثر مسیرها در هم ادغام و باعث ازدحام شدید مسافران در خطوط مترو و تندرو اتوبوس شود چند مثال از میادین اصلی که الان خطوط آن حذف و مسافران سرگردان شده اند و به خودروی شخصی سوق داده شده اند : ۱- میدان امام حسین (ع) : خطوط میدان ولیعصر ، پایانه خاوران ، میدان شهید کلاهدوز ، میدان امام خمینی حذف شده اند. ۲- میدان امام خمینی و پایانه شهید فیاض بخش : خطوط میدان قدس ، ولیعصر ، آزادی ، انقلاب ، پایانه شهید بهشتی حذف شده اند ۳- میدان هفت تیر : خطوط میدان نوبنیاد ، اختیاریه ، رسالت ، میدان قدس ، تجریش حذف شده اند ۴- میدان تجریش و قدس : خطوط میدان امام خمینی ، هفت تیر ، دربند ، رسالت از مسیر شریعتی سیدخندان ، پایانه آزادی ، انقلاب ، میدان صنعت و میدان آرژانتین حذف شده اند. ۵- پایانه شهید دستواره ( نوبنیاد ) : خطوط میدان هفت تیر ، مترو شهید حقانی از مسیر پاسداران ، شهرک پارس و تهرانپارس حذف شده اند . ۶- میدان اختیاریه : خطوط میدان هفت تیر ، پایانه شهید حقانی حذف شده اند ۷- میدان رسالت : خطوط میدان قدس از سیدخندان شریعتی ، پایانه شهید بهشتی حذف شده اند ۸- شهرک پارس ( قنات کوثر ) : خطوط میدان نوبنیاد ، پایانه علم و صنعت از مسیر بزرگراه شهید باقری حذف شده است ■ پس ملاحظه می کنید این حذف خطوط ضربه جبران ناپذیری به شهروندان وارد نموده و امروز آلودگی هوا ، افزایش استفاده از خودروهای شخصی ، اتلاف سرمایه و وقت مردم از نتایج آن می باشد لذا برقراری مجدد این خطوط و برخورد با مسببان آن ( خاتمه کار و انتقال آنان ) در شرکت واحد اتوبوسرانی ، معاونت و سازمان حمل و نقل و ترافیک مرکز و مناطق و حتی برخورد قضایی به سبب تضییع حقوق عامه و آسیب به سلامتی و جان شهروندان لازم و ضروری بوده و چنین مدیران و کارشناسانی با این دیدگاه غلط ملاحظه نمایند چه اجحافی بر جان ، مال و وقت شهروندان نموده اند و خود را در افزایش بیماریهای تنفسی ، سرطان ، قلب ، ریه و … در نهایت دردهای ناعلاج جسمی ، روحی ، مرگ و میر ، زیانهای مالی اقتصادی و افت تحصیلی بعلت تعطیلی های مداوم سهیم بدانند . ■■■ شهردار تهران و مسئولان ترافیکی شهر بالاخص مدیر عامل جدید اتوبوسرانی تهران مخاطب اصلی این پیام هستند !!!