مترو تهران، نخستین اولویت پروژه های شهری
به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین در ادامه بازدیدها و جلسات کارگاهی منظم مدیران عالی شهری از پروژه های در دست احداث مترو تهران و حومه، صبح امروز معاون شهردار تهران از نیمه شمالی خط ۶ مترو بازدید کرد.
سید جعفر تشکری هاشمی در حاشیه این بازدید گفت: فاز اول خط ۶ به طول ۳۱ کیلومتر است و فاز دوم آن ۴ کیلومتر است که درمجموع ۳۵ کیلومتر می شود. در حال حاضر ساخت این مترو از جنوب به شمال ادامه دارد و ایستگاه ابتدایی آن از دولت آباد شروع شده و به سولقان ختم می شود .
وی با بیان اینکه خط ۶ مترو تهران با ۲۷ ایستگاه ساخته می شود، تصریح کرد: در مرحله نخست ۸/۵ کیلومتر از دولت آباد تا میدان شهدا با ۶ ایستگاه به بهره برداری می رسد .
تشکری هاشمی با اشاره به اینکه این خط به طور کامل با ۲۷ ایستگاه در نیمه نخست سال ۹۶ به بهره برداری خواهد رسید، تاکید کرد: خط ۶ مترو در مجموع دوبار با خط ۷ و یکبار نیز با خطوط ۲، ۴، ۱ و ۳ مترو تلاقی خواهد داشت.
معاون شهردار تهران یادآور شد:اکنون ۶ هزار و۸۵۰ پرسنل فعال در ۷۵ کارگاه این خط فعالیت دارند. این در حالیست که میزان حفاری تمام مقطع تونل در هفته گذشته ۸۸۷ متر بوده است.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه با بهره برداری از خط ۶،٧ و خط مترو فرودگاه امام )ره (حدود ١٠٠ کیلومتر مترو در سال ٩۶ به خطوط مترو اضافه می شود، گفت : براورد شده با بهره برداری از هر خط بالغ بر یک میلیون جابه جایی روزانه افزایش خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه در شرایطی وضعیت اقتصادی کشور مناسب نیست، گفت: مترو تهران به عنوان نخستین اولویت پروژه های شهری در دست اجراست.
تشکری ادامه داد: گرچه امیدواریم با توجه به اینکه مترو تاثیرگذارترین مد حمل ونقل عمومی در کاهش ترافیک و آلودگی هواست، سخنان دولت در حمایت از این مد حمل ونقل عمومی رنگ عمل بگیرد .
وی با اشاره به اینکه ساخت هر کیلومتر مترو شامل ایستگاه ، تونل و ناوگان ٢٢٠ میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: خط ۶ مترو بالغ بر ۶ هزارو٨٠٠ میلیارد تومان هزینه دارد.
به گفته تشکری هاشمی مطابق قانون و مصوبه مجلس شورای اسلامی پیش بینی شده ۵٠درصد هزینه های حمل ونقل عمومی از سوی دولت و ۵٠ درصد نیز از سوی شهرداریها تامین شود. این در حالیست که طی سنوات گذشته (دولت دهم و دولت یازدهم ) سهم ۵٠ درصدی دولت هیچگاه محقق نشده همچنین که رقم اندکی هم که در بودجه سالانه مصوب می شود نیز طی سال های اخیر هیچ گاه بطور کامل پرداخت نشده است.
وی با اشاره به قانون هدفمندسازی یارانه ها نیز تصریح کرد : مقرر بود از محل درآمدهای ناشی از یارانه ها به بخش حمل ونقل کمک شود که این مهم هم نه در دولت فعلی و نه در دولت قبلی رنگ اجرا به خود نگرفته است.
معاون شهرداری تهران تاکید کرد: دوستان در دولت به جای فرافکنی جبران مافات کنند و یا اگر مشکل در پرداخت دارند واضح و مشخص برای مردم بازگو کنند.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: در یکسال پیش روی دولت ، تعهدات در بخش حمل ونقل عمومی محقق شود.
درویشی: ۱۰۰ کیلومتر خط مترو در دست احداث داریم
هابیل درویشی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو) هم در این بازدید کارگاهی با تشریح تاریخچه تاسیس این شرکت و توسعه آن در یک دهه اخیر و مقایسه آن با گذشته،خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۸۴ تنها ۷۵ کیلومتر خط مترو که ۴۵ کیلومتر آن خط تهران- کرج و در روی سطح ساخته شده بود، روزانه حدود ۶۰۰ هزار سفر انجام می داد اما با سیاست های شهرداری و حمایت های صورت گرفته، بحمدالله در یک دهه اخیر این میزان به نزدیک ۲۰۰ کیلومتر با جابجایی روزانه بالغ بر ۳ و نیم میلیون سفر افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: هم اکنون خطوط ۶ و ۷ به طول تقریبی ۷۰ کیلومتر و فاز دوم خط مترو تهران- پرند از حرم امام (ره) تا فرودگاه بین المللی حضرت امام خمینی (ره) به طول ۳۰ کیلومتر و مجموع ۱۰۰ کیلومتر در دست احداث است که بخشی تا پایان سال و باقی مانده تا پایان ۱۳۹۶ به اتمام خواهد رسید.
به گفته مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه با اتمام و بهره برداری این سه پروژه مهم و افزایش طول ناوگان مترو تهران و حومه به ۳۰۰ کیلومتر، پیش بینی می کنیم که جابجایی روزانه مترو به رقم ۱۰ میلیون برسد.
درویشی با اشاره به این که طراحی و ساخت مترو در تهران به طور صد درصد توسط مهندسین و کارگران ایرانی انجام می پذیرد، تصریح کرد:کمتر از ۳۰ درصد بخش تجهیزاتی مترو را از خارج تامین می کنیم که امیدواریم این میزان نیز در آینده نزدیک به صفر برسد و کاملا در این بخش نیز خودکفا شویم.
وی با اشاره به قول مساعد دولت برای تامین تعداد ۱۲۰۴ دستگاه واگن مسافری مترو، ابراز امیدواری کرد که دولت دراین زمینه قول خود را محقق کند تا متناسب با زیرساخت در دست احداث که درآینده نزدیک آماده بهره برداری می شود، تقاضای سفر را پاسخگو بود.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو) همچنین اعلام کرد که همه اقدامات مربوط به فاینانس خطوط مترو انجام گرفته و در انتظار اقدام عملی دولت هستیم؛ هر چند که انتظارات ما متناسب با مقدورات دولت است.