اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

گزارش فارس از شکست در طرح فاصله گذاری اجتماعی تا سرنوشت نامعلوم توزیع یک میلیون ماسک در مترو

مسافران مترو روز به روز بیشتر می شوند.مدیران بالاخره استفاده از ماسک در مترو را اجباری کردند روزانه یک میلیون ماسک در مترو مورد نیاز است. وزارت صمت تعهد کرده که این ماسک ها را تامین کند اما هنوز معلوم نیست که قرار است ماسک رایگان توزیع شود یا خیر؟

به گزارش شوراآنلاین، بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور، به گفته مسئولین، یکی از نقاط پرخطر که انتقال شیوع این ویروس را بیشتر می‌کند، سیستم حمل و نقل عمومی است. مدیران شهری بارها تأکید بر تعطیلی سیستم حمل و نقل عمومی داشتند، اما این موضوع از سوی ستاد مقابله با کرونا رد شد. حتی برخی از اعضای شورا اعلام کردند که در تعطیلات نوروز که میزان مسافران مترو بسیار کم است، می‌توان سیستم حمل و نقل عمومی را تعطیل کرد اما با این موضوع هم موافقت نشد.

بعد از اتمام تعطیلات نوروز و بازگشایی برخی از کسب و کارها میزان مسافران در مترو افزایش یافت و همین امر باعث نگرانی شد.

شکست طرح فاصله گذاری اجتماعی در مترو

مدیران تصمیم گرفتند فاصله‌گذاری اجتماعی را در مترو و اتوبوس اجرایی کنند. نشانه‌گذاری‌هایی هم در این زمینه صورت گرفت و قرار شد شهروندان  یک‌ونیم متر از یکدیگر فاصله داشته باشند اما ازدحام جمعیت بیشتر شد و عملاً این فاصله‌گذاری اجرایی نشد، تا جایی که یوسف حجت سرپرست وقت معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: اگر مسافران مترو بیش از ۴۵۰ هزار نفر باشند، اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی شدنی نیست. از نظر فنی هم نمی‌توانیم به این حجم از مسافر پاسخ دهیم.

وی ادامه داد:بسیاری از ادارات باز شده و قطعاً میزان مسافران هم افزایش می‌یابد. در بسیاری از گلوگاه‌های مترو هم در ساعات پیک مشکل داشتیم. یکی از نقاط پرازدحام در مترو، ایستگاه‌های تقاطعی است که در این ایستگاه‌ها میزان مسافران زیاد می‌شود.

بعد از اینکه مدیران شهری نتوانستند سیستم حمل و نقل عمومی را تعطیل کنند و از سویی فاصله‌گذاری اجتماعی هم رعایت نشد، اعضای شورا اعلام کردند که بهتر است استفاده از ماسک در مترو اجباری شود و برای این منظور نامه‌نگاری‌هایی صورت گرفت.

در گام اول اجباری شدن ماسک در مترو رد شد

در ۲۶ فروردین ماه سال جاری زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران گفت: بعد از آنکه پیشنهاد اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو به منظور پیشگیری از کرونا مطرح شد، این پیشنهاد از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا رد شد و این ستاد اجباری کردن ماسک را نپذیرفت.

به گفته نژادبهرام، ما معتقدیم مترو محل نشر ویروس کروناست و این را هم بگویم که شرایط مترو با اتوبوس متفاوت است، چرا که اتوبوس در فضای باز تردد می‌کند ولی در مترو هوا در داخل واگن جابجا می‌شود و انتشار ویروس در مترو برای مدیریت شهری نگرانی جدی ایجاد کرده است.

نگرانی آقای رئیس از ازدحام جمعیت در مترو

ازدحام جمعیت در مترو بسیار زیاد شد، تا جایی که علیرضا زالی رئیس ستاد مبارزه با کرونای شهر تهران هم از این ازدحام اظهار نگرانی کرد و گفت:‌ تغییر زیرساخت‌های مترو در بازه زمانی کوتاه برای کاهش شیوع اپیدمی کرونا امری محال و غیرممکن است. استفاده تمامی مسافران از ماسک، تجهیزات حفاظتی، رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت فردی می‌تواند راهکار مؤثری برای قطع یا کاهش زنجیره کرونا باشد.

وی ضرورت استفاده از ماسک را مورد تأکید قرار داد و گفت: حتی استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای که در منزل تهیه می‌شود هم می‌تواند درصد زیادی حفاظت ایجاد کرده و از انتقال ویروس پیشگیری کند.

استفاده از ماسک اجباری شد

 به گفته برخی مسئولین حدود ۲۶ درصد شیوع کرونا در مترو صورت می‌گیرد نگرانی ها بالا گرفت و  بالاخره در روز ۶ اردیبهشت رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر از اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو خبر داد.

محمد علیخانی در این باره گفت:‌شیوه‌نامه استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی که به تصویب کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر رسید، از سوی ریاست شورای شهر جهت تصویب نهایی به ستاد ملی مقابله با کرونای شهر تهران ارسال شد.

وی گفت: یکی از مکان‌هایی که به شدت امکان آلودگی و شیوع ویروس کرونا در آن وجود دارد محیط مترو است و در شیوه‌نامه ما لزوم استفاده از ماسک در زمان سوار شدن به مترو برای تمامی مسافران تأکید شده بود که اجباری شدن ماسک در مترو مورد تصویب قرار گرفت.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: همچنین عرضه نکردن بلیت تک‌سفره به شکل نقدی و حذف پول از گیشه‌های فروش بلیت، فاصله‌گذاری در ایستگاه‌ها، ایجاد تونل ضدعفونی مسافرین در ورودی و خروجی ایستگاه‌های مترو، ممانعت از ورود مسافران مشکوک از دیگر مواردی بود که قرار شد در مترو اجباری شود.

علیخانی ادامه داد: وظیفه تأمین ماسک و اقلام بهداشتی در حوزه اختیار مدیریت شهری نیست و باید این اقلام از سوی دولت تهیه شود. ما از دولت و وزارت بهداشت درخواست تهیه و توزیع ماسک رایگان را نداریم، اما در شیوه‌نامه تهیه شده، این موضوع پیش‌بینی شده که می‌توان در ایستگاه‌های مترو در مبادی ورود اتوبوس مکان‌هایی را تعبیه کرد که ماسک، دستکش و اقلام بهداشتی با قیمت مناسب بین مسافران توزیع شود.

وی با اشاره به آمار ۲۶ درصدی کرونا در ناوگان حمل و نقل عمومی گفت:‌ما باید از تجربه دیگر کشورهای درگیر کرونا در حوزه حمل و نقل عمومی استفاده کنیم.

هنوز تکلیف توزیع ماسک مشخص نیست؛ رایگان یا با قیمت پایین 

استفاده از ماسک در مترو اجباری شده است، اما هنوز معلوم نیست که آیا قرار است دولت این ماسک را به صورت رایگان در بین مردم توزیع کند و یا اینکه این ماسک را در مبادی ورودی مترو با قیمت پایین‌تری به فروش برسانند.

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در این باره امروز به خبرنگار فارس، گفت: تعداد مسافران ما نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۰ درصد کمتر شده است.

مردم به صورت فشرده سوار مترو می شوند/فاصله گذاری اجتماعی امکان پذیر نیست

وی با بیان اینکه همچنین در واگن‌ها افراد به صورت فشرده قرار می‌گیرند، گفت:‌فاصله‌گذاری اجتماعی اساساً امکان‌پذیر نیست و اینکه افراد یک‌ونیم متر در مترو و اتوبوس از هم فاصله داشته باشند، با توجه به ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی امکان‌پذیر نیست.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مترو و اتوبوس با حداکثر ظرفیت در حال خدمت‌رسانی هستند، گفت: متأسفانه کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی داریم و همچنین مترو به دلیل ازدحام جمعیت و فشردگی شهروندان در کنار یکدیگر، این امکان وجود دارد که اگر کسی ناقل باشد و سرفه‌ای کند، ویروس را منتقل می‌‌کند.

وی به اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو اشاره کرد و گفت: ‌اساساً نظر ما در شورای شهر، تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی بود، چرا که بسیاری از شهرهای دنیا برای مقابله با کرونا این کار را انجام دادند،ولی تعطیلی مورد موافقت واقع نشد.

وزارت صمت متعهد شد ماسک مترو را تامین کند/روزانه یک میلیون ماسک در مترو نیاز است

وی گفت که قرار است وزارت صمت ماسک‌های مورد نیاز مترو را تهیه کند و روزانه یک میلیون ماسک در مترو مورد نیاز است و وزارت صمت متعهد شده که این میزان ماسک را تهیه کند.

هنوز نمی دانیم ماسک رایگان است یا خیر؟

وی ادامه داد: قرار است که این ماسک‌ها در مترو عرضه شود. غرفه‌هایی باید برای این منظور پیش‌بینی شود. البته نمی‌دانم قرار است به صورت رایگان باشد یا به قیمت پایین عرضه شود. اگر شهروندان از ماسک استفاده کنند، لااقل میزان شیوع کم می‌شود.

راه حل اساسی افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی/ ۵ هزار  اتوبوس کم داریم 

فراهانی اضافه کرد: ‌واقعیت این است که راه‌حل اساسی، اضافه کردن ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی است و براساس آخرین محاسبات، کلان‌شهر تهران نیازمند ۱۰ هزار اتوبوس است که در حال حاضر ۵ هزار و ۵۰۰ اتوبوس در تهران در حال فعالیت هستند که همواره ۱۰ درصد آنها به دلیل مشکلات یدکی در خطوط فعالیت نمی‌کنند و فقط ۵ هزار اتوبوس فعال هستند، این در حالی است که ظرفیت اتوبوس باید دو برابر شود تا بتوانیم با شرایط بهتری خدمت‌رسانی کنیم.

نیازمند ۲ هزار واگن هستیم تا شاهد تجمع مردم نباشیم/دولت کمک نکرد

وی همچنین به بحث کمبود واگن در مترو اشاره کرد و گفت: ‌نیازمند ۲ هزار واگن در مترو هستیم که اگر تأمین شود، سرفاصله قطارها کاهش یافته و همین امر از میزان تجمع شهروندان می‌کاهد.

وی گفت:‌ اگر دولت وظایف خود را عمل می‌کرد، ما می‌توانستیم واگن‌ها را وارد خطوط کنیم، ولی کوتاهی‌هایی در این زمینه صورت گرفته است.

براساس این گزارش، روز به روز میزان مسافران مترو افزایش می‌یابد. در بسیاری از خطوط شاهد ازدحام جمعیت هستیم. بعد از کش و قوس‌های فراوان بالاخره زدن ماسک در مترو اجباری شد، اما هنوز معلوم نیست قرار است روزانه هزاران ماسک در مترو چگونه توزیع شود و هنوز مشخص نیست که آیا قرار است دولت ماسک را در مترو به صورت رایگان توزیع کند و یا با قیمت پایین‌تر؟ اما همچنان به گفته مسئولین، یکی از نقاطی که بیشترین امکان شیوع ویروس کرونا در آن وجود دارد مترو است و باید هر چه سریع‌تر برای رفع این مشکل اقدامات اساسی از سوی مدیران صورت گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا