
گزارش فارس از ترافیک کرونایی پایتخت/ کاهش ۵۰ درصدی ترافیک با اجرای مجدد طرح ترافیک
کرونا که آمد مدارس، دانشگاه ها و اصناف را به تعطیلی کشاند. حتی طرح ترافیک نیز از گزندش در امان نماند. طرح متوقف شد و ترافیک سنگین در هسته مرکزی و بزرگراه های پایتخت به وجود آمد.
به گزارش شوراآنلاین، همه چیز با یک ویروس شروع شد. ویروسی مرگبار و کشنده.کرونا ویروس را می گویم.
شاید در وهله اول هیچکس فکرش را نمیکرد که اصلا این ویروس وارد کشور شود. شاید فکر می کردیم پشت در خانه همسایه باقی بماند و جاخوش کند اما واقعیت این گونه نبود.در چشم بر هم زدنی به جمع مان وارد شد و در اندک زمانی تاثیرش را بر لحظه لحظه زندگی مان گذاشت ; بی سر وصدا تا آنجا پیش رفت که تحصیل,کار,مهمانی,گردش, سفر و حتی روزمرگی هایمان را تحت سیطره خود در آورد.
حتی بر ترافیک نیز تاثیرگذاشت و صف طویل خودروهای شخصی در معابر وخیابان ها را رقم زد.
بررسی آخرین وضعیت ترافیکی پایتخت و تحلیل چگونگی ترددها از اسفند تاکنون و تغییراتی که اجرا و عدم اجرای طرح ترافیک بر وضعیت معابر پایتخت ایجاد کرد ما را بر آن داشت تا با سرهنگ محمد رازقی رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ به گفت و گو بنشینیم.بخوانید:
تعطیلی اصناف و مدارس و تردد عادی و روان خودروها در اسفند
با شیوع کرونا خیلی از فعالیتها متوقف شد. تعطیل شدن مدارس، دانشگاهها و محدود شدن ساعات فعالیت کاری چه تأثیری بر وضعیت ترافیک داشت؟
*رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ: همانطور که گفتید از ابتدای اسفند وضعیت ترافیکی تحتالشعاع کرونا قرار گرفت. در طول اسفندماه به مردم توصیه میشد که رعایت کرده و از خانه بیرون نیایند. خیلی از صنوف نیز در این ماه تعطیل شد؛ مهمترین آن مراکز آموزشی بودند.
وضعیت ترافیکی معابر تهران در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بسیار سبک بود.
ثبت روان ترین وضعیت روان ترین وضعیت ترافیکی در فروردین امسال
از ۸-۷ام فروردین ماه که طرح فاصله گذاری اجتماعی به مرحله اجرا گذاشته شد علاوه بر تعطیلی پارکها، بوستانها مثل بقیه صنوف؛ مسافرت و رفت و آمد از استانی به استان دیگر نیز ممنوع شد و همه و همه دست به دست هم دادند تا در فروردین ماه تهران شاهد معابری باشد که سبکترین وضعیت ترافیک را در سابقه تاریخی خود به یاد داشت.
آغاز ترافیک سنگین در پایتخت از ۲۰ فروردین به بعد
با اتمام تعطیلات نوروزی و آغاز به کار محدود ادارات وضعیت ترافیکی چه تغییری کرد؟
*رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ: از ۲۰ فروردین به بعد تقریبا می توان گفت که دوران قرنطینه به اتمام رسید و مراکز تولیدی و ادارهجات کار خود را آغاز کردند و رفته رفته وضعیت ترافیکی تهران بیشتر و پرحجمتر شد تا این که به ترافیک سنگینی تبدیل شد که مرتبا در اخبار و رسانه ها در مورد آن صحبت می شد.
مهمترین علل ایجاد ترافیک سنگین در پایتخت
علت اصلی ترافیک سنگین در تهران را در چه میدانید؟
*رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ: ترافیک سنگین تهران دو علت اصلی داشت؛ اول، عدم اجرای طرح ترافیک و دوم توصیه به مردم جهت استفاده از وسایل نقلیه شخصی.
بفرمایید از چه تاریخی ترافیک تهران سنگینترین روزهایش را تجربه کرد؟
*رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ: از ۲۴ فروردین به بعد, ما روزهایی را داشتیم که وضعیت ترافیک سنگین را در تهران به نام خود ثبت کرده اند؛ چراکه شهروندان با وسایل نقلیه شخصی خود در شهر تردد میکردند.
در این ایام بدون این که هیچ محدودیت و ممنوعیت ترددی وجود داشته باشد افراد با وسیله نقلیه خود به هر منطقه و هر معبری که میخواستند می رفتند؛ گرچه در گذشته ای نه چندان دور همواره به استفاده از حمل و نقل عمومی توصیه میشدند، اما به واسطه کرونا تردد با خودروی شخصی توصیه و اجرا می شد.
البته نباید از این نکته غافل شد که بازگشایی مراکز تجاری و تولیدی و عادی شدن جامعه نسبت به وضعیت کرونا نیز در افزایش ترافیک مؤثر بوده است.
تشکیل صف خودرویی در معابر مرکزی و بزرگراه ها
طبق آمار و ارقام وضعیت ترافیکی تهران چه تغییراتی داشته است؟
*رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ: برابر الگوی ترافیکی که در دست داریم معمولا در اردیبهشت و خرداد با توجه به آنکه در فصل امتحانات مدارس هستیم، همواره وضعیت ترافیکی زودتر تخلیه میشد و غروبها ترافیک سریعتر به اتمام میرسید؛ چراکه خانوادهها سفرهای تفریحی و خریدها و گشت و گذارهای خود را محدودتر میکردند؛ چون به پایان سال تحصیلی نزدیک میشدیم و دغدغه امتحانات فرزندانشان را در سر داشتند؛ بر این اساس در این ایام در سالهای گذشته وضعیت ترافیکی نسبتا قابل قبولی را شاهد بودیم.
اما امسال برعکس آن وضعیت ترافیکی را مشاهده کردیم. از ساعت ۶ صبح بزرگراههایی همچون نواب از جنوب به شمال، بزرگراه امام علی(ع) از جنوب به شمال، بزرگراههای شهید همت و حکیم در بخش غربی در مسیر غرب به شرق، بزرگراه شهید لشکری غرب به شرق، جنوب به شمال بزرگراه آیتالله سعیدی، بزرگراه بسیج و آزادگان در هر دو مسیر دارای ترافیک شده و این ترافیک بعد از ساعت ۷ صبح به محورهای مرکزی شهر همچون خیابان آزادی، انقلاب و کارگر کشیده شده و سنگینی بار را رفته به رفته در جای جای شهر مشاهده میشد به نحوی که تقریبا در محورهای مرکزی تا ساعت ۸:۳۰ تا ۹ صبح اشباع میشد.
معابر منطقه ۱۱ و ۱۲ صدرنشین ترافیکهای سنگین روزانه
شهروندان همواره از ترافیکهای بی سابقه و صف طولانی خودروها گلهمند بودند، در چه معابری صف خودرویی را شاهد بودیم؟
*رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ: در طول محورهای منطقه ۱۱ و ۱۲ که حدودا ۴۰ کیلومتر است تقریبا صف خودروها به ۴۰ کیلومتر میرسید همچنین در محدودههای مناطق ۶ و ۷ همچون خیابان جانبازان، انقلاب، دماوند، آزادی، ادامه خیابانهای کارگر و ولیعصر در منطقه ۶ ترافیک در ساعت ۹-۸ به اوج خود میرسید که این باعث میشد که محورهای بزرگراهی نیز بار ترافیکی خود را حفظ کرده و تردد سنگین خودروها را شاهد باشیم و دیگر مثل قبل نباشد که ساعت ۹-۸ صبح ترافیک خود را تخلیه میکردند.
حتی می توان گفت که اوج ترافیک در محورهای مرکزی پایتخت در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۱ صبح به ۴۰ کیلومتر میرسید این وضعیت در محورهای بزرگراهی نیز وجود داشت و طول صف خودروها در برخی ساعتها ۱۸۰ تا ۱۹۰ کیلومتر بود؛ این وضعیت ترافیک خاص تهران در نیمه اول خرداد در هیچ خرداد ماهی در سالهای گذشته وجود نداشته است. در ساعات ۴ و ۵ بعد از ظهر نیز بار برگشت محورها تشکیل میشد.
این روزها وضعیت اجرای طرح ترافیک در تلاطم است. فکر میکنید وضعیت ترافیکی تهران اگر طرح ترافیک اجرا نشود چگونه خواهد شد؟
*رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ: اگر طرح ترافیک اجرا نمی شد، همین وضعیت ترافیک در سطح شهر تهران ادامه پیدا می کرد؛ با توجه به آنکه فعالیت مراکز تجاری، خدماتی و اداری را شاهد بوده و سفرهای درون شهری با مقاصدی همچون پارکها، بوستانها و مراکز تفریحی بیشتر میشود میتوان گفت ترافیک تهران از این هم سنگین تر هم می شد.
کاهش ترددهای غیر ضرور با اجرای طرح ترافیک
با اجرای طرح ترافیک چقدر از سفرهای غیر ضرور حذف میشود؟
*رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ: با اجرای طرح ترافیک وضعیت تردد در محورهای مرکزی بهتر میشود؛ مسؤولان اعلام کردند که طرح ترافیک از ۸ تا ۱۶ باشد و از ساعت ۱۴ خروج از منطقه طرح ترافیک آزاد شود، با این اوضاع و تفاسیر فکر میکنم تأثیر زیادی در حذف سفرهای غیر ضرور داشته باشد و با اجرای این شرایط فقط کسانی که مجبور هستند به محدوده مرکزی شهر وارد میشوند و عملا از سفرهای غیر ضرور جلوگیری خواهد شد.
آمار تصادفات در اسفند و فروردین
وضعیت و آمار تصادفات در ماههای اخیر چگونه بوده است؟
*رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ: با توجه به آمار تردد در اسفند و فروردین که کاهش آن را شاهد بودیم به تبع آن تصادفات نیز کاهش پیدا کرد؛ تصادفات در اسفندماه به یک سوم رسید و در فروردین ماه نیز کمتر از این مقدار بود، ولی با توجه به خلوتی معابر انتظار میرفت که سرعت خودروها افزایش پیدا کرده و تصادفاتی با شدت بالا را داشته باشیم؛ بر این اساس با تدبیر پلیس راهور محورهای بزرگراهی تحت پوشش قرار گرفت و تخلفات سرعت را به دقت کنترل کردیم و خوشبختانه در فروردین و اسفند شاهد تصادفات فوتی و جرح شدید نبودیم.
افزایش ۱۰ درصدی وقوع تصادفات در اردیبهشت و اوایل خرداد
آمار تصادفات در اردیبهشت دهه اول خرداد چگونه بوده است؟
*رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ: در حوزه تصادفات به آمار وقوع مراجعه می کنیم.بر این اساس تعداد تصادفاتی که در شهر تهران در بازه زمانی اردیبهشت و ابتدای خرداد به وقوع پیوسته به طور میانگین ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تصادف بوده است.
البته باید گفت که هر سال تقریباً همین تعداد تصادف را از لحاظ وقوع تصادف شاهد بودیم. برای آن تعداد تصادفی که کروکی لازم بود مأموران پلیس راهور اقدام کرده و مابقی که نیازی به کروکی نداشتند مستقیم به بیمه فرستاده شدند.
اما باید گفت که پلیس تصادفات را از جنبه تصادفات فوتی و جرحی شدید نیز مورد بررسی قرار میدهد.
بر همین اساس در اردیبهشت و ابتدای خرداد شاهد کاهش تصادفات فوتی و جرحی شدید بودیم البته درست است که آمار وقوع تصادفات در اردیبهشت و ابتدای خرداد با توجه به بار و حجم ترافیک ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد ولی شدت برخورد و جراحت کمتر از سال قبل بوده است که شاید یکی از علت های آن افزایش حجم تردد در شهر تهران بوده است.
برخورد با تخلفات ساکن
در خصوص جای پارک خودروها بفرمایید. با توجه به افزایش میزان تردد خودروهای شخصی پلیس چه برخوردی با تخلفات ساکن داشت؟
*رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ: همانطور که مستحضر هستید در محدوده مرکزی تهران جای پارک محدود است و رانندگانی که در این معابر تردد می کنند مجبورند خودروهای خود را در مکانهای غیرمجاز پاک کنند.
پلیس در بعضی مواقع با شهروندان مساعدت میکرد و اجازه پارک و توقف را در برخی معابر به شهروندان می داد اما اگر در جایی پارک خودروها باعث انسداد راه, ایجاد راهبندان و کم شدن عرض معبر می شد قاطعانه با رانندگان متخلف برخورد میکرد.
متاسفانه باید گفت در برخی معابر با رانندگانی نواجه بودیم که خودروهای خود را رها کرده و می رفتند. پلیس هم ضمن اعمال قانون با جرثقیل خودرو های آنها را منتقل کرده و کار روانسازی ترافیک را انجام میداد.
تمهیدات پلیس راهور برای مدیریت ترافیک
از سنگینی بار ترافیک در اردیبهشت و ابتدای خرداد ماه گفتید.پلیس چه تمهیداتی برای مدیریت و روانسازی ترافیک انجام داد؟
*رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ: می توان گفت پلیس هر ایده, فکر و روشی را که نیاز بود برای روانسازی بار ترافیک و مدیریت آن در محدوده مرکزی شهر تهران به کار بست.
به طور موقت برخی خطوط ویژه را فعال کرده و از ظرفیت آنها استفاده کردیم به خصوص در معابری که حالت گلوگاهی و قیف داشت تا بتوانیم بار ترافیکی را رها کنیم.
در برخی مناطق و معابر توقف های ساکن باعث کندی حرکت شده بود که با جرثقیل نسبت به جابجایی خودروها اقدام کرده و اجازه توقف غیرمجاز را ندادیم.
در حوزه چراغ های راهنمایی و رانندگی نیز در محدوده مرکزی شهر بسیاری از اوقات چراغ ها را از حالت اتومات به حالت دستی منتقل کرده و پلیس به صورت حضوری در محدوده حضور یافت تا مدیریت ترافیک را برعهده داشته باشد و بیشترین بازدهی را شاهدباشیم.
همچنین در برخی نقاط مرکزی با اعزام نیرو و تقویت یگان پلیس درصدد بودیم تا مدیریت و تسهیل در تردد را شاهد باشیم.
درست است که ما در این ایام بار ترافیکی سنگین را داشتیم اما خوشبختانه موفق بوده و جایی که گره ترافیکی نداشتیم.
کاهش ۵۰ درصدی ترافیک با اجرای طرح ترافیک
از روز گذشته اجرای دوباره طرح ترافیک را در معابر پایتخت شاهد بودیم. وضعیت ترافیکی معابر تهران را چگونه ارزیابی می کنید؟
*مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ: از هفدهم خرداد طرح ترافیک با تغییر در ساعت و زمان دوباره به مرحله اجرا گذاشته شد.
بر این اساس طرح ترافیک از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح آغاز و تا ساعت ۱۶ ادامه خواهد داشت البته در راستای تسهیل در تردد شهروندان به خصوص کارمندان خروج از ساعت ۱۴:۳۰ به بعد برای یک مرحله مجاز شمرده شد.
در خصوص تاثیرگذاری اجرای طرح ترافیک باید گفت هدف اصلی از اجرای دوباره طرح ترافیک جلوگیری از تردد های غیر ضروری بود که خوشبختانه با اجرای ترافیک در روز گذشته وضعیت ترافیکی پایتخت حاکی از آن بود که اجرای طرح ترافیک به هدف خود نزدیک شده است چرا که تا قبل از ساعت ۸:۳۰ کارمندان و افرادی که می خواهند به محل کار خود بروند از محدوده طرح ترافیک عبور کرده و به محل کار خود رسیده اند.بعد از ساعت ۱۴:۳۰ هم می توانند بدون هیچ محدودیتی از طرح خارج شوند.
آیا آماری از وضعیت ترافیک در محدوده مرکزی شهر در اولین روز اجرای طرح ترافیک دارید؟
*رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ: بله. با بررسی میزان تردد و پایش دوربین های هوشمند مستقر در سطح شهر مشخص شد که با اجرای طرح ترافیک بیش از ۵۰ درصد از ترافیک موجود در محدوده مرکزی شهر کاسته شد و در اولین روز اجرای طرح ترافیک معابر ۵۰ درصد خلوت تر از روز مشابه در هفته قبل بوده اند.
وضعیت ترافیک در معابر خارج از محدوده طرح ترافیک چگونه بود؟
رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ:کاهش ترافیک به محدوده مرکزی شهر محدود نشد چرا که اجرای ترافیک ۳۰ درصد کاهش تردد و خلوتی را در سایر معابر شهری از جمله معابر بزرگراهی و خارج از محدوده طرح به دنبال داشت.
نظر پلیس در خصوص اجرای دوباره طرح ترافیک چیست؟
*رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ:کار پلیس بررسی ترافیک و علت بروز آن و تحلیل و بررسی مسائل و مشکلات حوزه ترافیک است.
البته باید گفت تحلیل وضعیت ترافیک پایتخت بعد از اجرای طرح ترافیک نیاز به بررسیهای بیشتری دارد و باید امروز و فردا نیز وضعیت و آمار تردد ها بررسی شود.
مسلم است که مسؤولان با توجه به وضعیت ترافیک, چگونگی تردد شهروندان با سیستم حمل و نقل عمومی, شرایط بیماری کرونا و اجرای طرح فاصلهگذاری اجتماعی در این زمینه تصمیم مشخص و روشنی را اتخاذ خواهند کرد.
منبع:فارس