حلقه مفقوده ارتقای کیفیت مدیریت شهری چیست؟
رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران دانش انباشته شده در سینه نیروی انسانی شهرداری پایتخت را به عنوان مهمترین حلقه مفقوده ارتقای کیفیت مدیریت شهری برای حل مسائل و موضوعات شهر تهران دانست.
به گزارش شوراآنلاین و به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، محمد حسین بوچانی در جلسه کمیته داوری مدیریت دانش شهرداری تهران که با حضور سرپرست اداره کل ارزشیابی و کارگزینی مدیران شهرداری و مهندسان دانش تمامی سازمانها، معاونتها و مناطق شهرداری تهران برگزار شد، با بیان این مطالب افزود: یکی از کلیدیترین سرمایههای سازمانی شهرداری تهران در دوره کنونی مدیریتی همان نیروی انسانی بوده که انتقال تجارب این افراد برای بهبود کیفیت زندگی شهری شهروندان و حل مسائل مدیریتی داخل پایتخت لازم و ضروری است.
وی با اشاره به ابلاغ نظام نامه مدیریت دانش در مجموعه شهرداری تهران ادامه داد: به نظر میرسد تمام مدیران متولی و یا مهندسان دانش میتوانند در بستر سازی برای انتقال تجارب مدیریتی نیروی انسانی داخل مجموعه با هدف حل مسائل و مشکلات شهری نقش مهمی را ایفا کنند.
رئیس مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران با تاکید بر اینکه هماهنگی برای گردآوری مدیریت دانش در داخل مجموعه شهرداری تهران ضروری است، بیان کرد: با توجه به اینکه شهرداری تهران فرصت های متعدد و زیادی را در زمینه انتقال تجارب مدیریتی در اختیار دارد، اما متاسفانه بخشی از این فرصت ها به دلیل عدم وجود هماهنگیهای داخلی از دست میرود.
وی ضمن قدردانی از ابتکار عمل معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران برای پیگیری مدیریت دانش در مجموعه مدیریت شهری یادآور شد: یکی از مزیتهای کاربردی در مدیریت دانش جلوگیری از پراکنده کاری و اختلال در وظایف اجرای این نظام نامه در شهرداری تهران است. به نظر میرسد وجود یک واسطه برای ایجاد هماهنگی بین تمامی نمایندگان سازمانها و زیر مجموعههای مدیریت شهری برای تفهیم مفاد این نظام نامه و از همه مهمتر تدوین ساز و کارهای اجرایی آن در قالب کمیتههای راهبردی در مجموعه مرکزمطالعات و برنامهریزی شهر تهران ضروری است.
بوچانی در ادامه با اشاره به چرایی حضور مرکز مطالعات و اتصال مدیریت دانش با این حوزه تاکید کرد: همانطور که میدانید براساس نظام نامه پژوهشی که در شهرداری تهران تصویب و اجرای آن برعهده مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران گذاشته شده است، ۱۳ کمیته تخصصی در مرکزمطالعات و برنامهریزی شهر تهران تشکیل شده است که این کمیتهها در زمینه پژوهش در بخشهای تخصصی شهرداری تهران، مسئولیت اسکن و رصد نارسایی های شهر تهران را برعهده دارند.
وی با بیان اینکه بخشی از مسائل و مشکلات شهر تهران در حوزههای مختلف بر عهده مدیران اجرایی و بخشی نیز در قالب انجام پروژههای پژوهشی و مطالعاتی امکان پذیر است، گفت: مسئولیت این کمیتهها برعهده بالاترین مدیران ستادی شهرداری تهران بوده که حکم روسای آن نیز توسط شهردار تهران صادر میشود. همچنین سایر اعضای این کمیتهها که متشکل از دو بخش اجرایی و علمی است نیز توسط رئیس مرکز مطالعات انتخاب میشود.
رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با بیان اینکه هدف نظام نامه پژوهشی یکپارچه کردن مطالعات، پژوهشها و اندیشهها در مجموعه مدیریت شهری است، افزود: با توجه به اینکه برای حل مسائل و مشکلات شهر تهران اتصال به مراکز دانشگاهی ملی و یا بینالمللی برای استفاده از دستاوردهای علمی در این حوزه در مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران انجام میشود، اما اعتقاد دارم عدم امکان استفاده از دانش انباشته شده در نیروی انسانی و مدیران اجرایی شهرداری تهران حلقه مفقوده انتقال دانش برای حل موضوعات شهری است.
محمد حسین بوچانی ادامه داد: باور داریم بخشی از راهکارهای حل مشکلات شهر تهران در سینه مدیران و نیروی انسانی شهرداری تهران وجود دارد که از طریق مدیریت دانش می توان به این مهم دست یافت.
وی با اشاره به اینکه مدیران پژوهشی مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران این آمادگی را دارند که از مراکز علمی و دانشگاهی داخلی و بین المللی برای حل موضوعات شهری دانش کسب کنند، بیان کرد: همچنین این امکان در مرکز مطالعات وجود دارد تا برای حل مسائل شهری، با استخراج تجارب مدیران و نیروی انسانی شاغل در بدنه شهرداری تهران برای ارتقای کیفیت مدیریت شهری در پایتخت گام بردارند.
رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در انتهای صحبتهای خود با اشاره به آمار کارکنان تحصیل کرده شاغل در شهرداری تهران تاکید کرد: آمارها نشان میدهد از ۶۲ هزار نفر نیرویی که داخل شهرداری تهران در حال کار هستند، حدود ۹ هزار نفر دارای مدرک فوق لیسانس بوده و حدود ۴۰۰ نفر نیز دارای مدرک دکترا هستند. اکنون سوال این است کدام مرکز علمی و پژوهشی در کشور این حجم از متخصص را با تکثر حوزههای علمی در اختیار دارد؟ ما در این دوره باید در کنار استفاده از امکانات پژوهشی واقع در بیرون از شهرداری تهران (مانند مراکزعلمی و دانشگاهی داخلی و بین المللی) با استفاده از مدیریت دانش انباشته شده داخل بدنه مدیریت شهری برای ارتقای کیفیت مدیریت شهری گام برداریم.
براساس این گزارش، داورنظری اردبیلی، سرپرست اداره کل ارزشیابی و کارگزینی مدیران شهرداری تهران در ابتدای جلسه به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده برای تحقق نظام نامه مدیریت دانش در مجموعه شهرداری تهران پرداخت.