اجتماعی و فرهنگی

۷ هزار میلیارد تومان از منابع غیر نقد شهرداری به مترو تزریق می شود

سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه توسعه خطوط مترو یکی از ضرورت های مهم برای پایتخت است،عنوان کرد: در نتیجه تمام بدنه شهرداری به همراه دولت باید با همکاری یکدیگر تحقق این امر مهم را میسر کنند.

معاون شهردار تهران با اشاره به این که در حال حاضر دولت با چالش مالی مواجه است، اظهار کرد: از سوی دیگر شهرداری تهران با تصمیم هایی که در حوزه شهرسازی اتخاذ کرده، به گونه‌ای خود را تحریم کرده است .

او گفت: در صورتی که تلاش همه جانبه صورت می‌گرفت شرکت مترو می‌توانست سالانه حجم کاری بسیار بیشتری را انجام دهد.

مناف هاشمی عنوان کرد: خوشبختانه در چند ماه اخیر در حوزه تامین منابع مالی اتفاقات خوبی رخ داده است. در حال حاضر معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برای به نتیجه رساندن اوراق مشارکت در حال پیگیری ۳ مسیر متفاوت است .

معاون شهردار تهران در خصوص آخرین وضعیت اوراق مشارکت شرکت مترو از سال ۹۷ تا کنون این گونه توضیح داد: خوشبختانه پس از پیگیری های فراوان امیدواریم تا چند روز آتی اوراق مشارکت سال ۹۷ به حساب شرکت مترو واریز شود.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه اوراق مشارکت سال ۹۸ شامل یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، گفت: مبلغ یک هزار میلیارد تومان از این عدد متعلق به مترو تهران است که در حال رایزنی با بانک رفاه برای پذیرش ترهین ونیز عاملیت انتشار اوراق توسط این بانک هستیم.

او افزود: هفته گذشته این موضوع در بانک رفاه به تصویب رسید و پیگیری‌های لازم در این خصوص در جریان است.

هاشمی با اشاره به اینکه اوراق مشارکت سال ۹۹ مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان است، عنوان کرد: تا کنون اقدامی در این خصوص توسط دولت صورت نگرفته است زیرا وزارت کشور در حال تفکیک و مشخص کردن سهم اتوبوسرانی و مترو از این عدد است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به فرصت‌های خوبی که ساخت مجتمع های ایستگاهی و نیز زون های TOD ( اختصاص درآمدهای شعاع ۳۰۰ متری ایستگاه های مترو به توسعه خطوط)ایجاد می کند، گفت: خوشبختانه در حال حاضر تمام مناطق شهرداری تهران همت و اراده کافی برای همکاری با شرکت مترو جهت تحقق این ۲ منبع درآمدی را دارند.

مناف هاشمی با اشاره به اینکه در حوزه غیر نقد نیز تلاش هایی برای تامین منابع مالی صورت گرفته است، اظهار کرد: تاکنون مبلغ ۷ هزار میلیارد تومان املاک شهرداری تهران جهت اختصاص به توسعه خطوط مترو تهران و سایر حوزه های حمل و نقل صورتجلسه شده است.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: در صورتی که تنها ۵۰ درصد از مبلغ املاک غیر نقدی که شهرداری تهران قول آن را به معاونت حمل و نقل و ترافیک داده است، محقق شود نه تنها تمام بدهی‌های متروی تهران تسویه می شود؛ بلکه روند توسعه خطوط با سرعت بیشتری پیش می رود زیرا ما نیز معتقدیم هر ۴ دستگاه TBM موجود در زیر زمین پایتخت به عنوان سرمایه های شهر باید فعال باشند.

او گفت: در حال حاضر ۲دستگاه TBM در اسلامشهر و بخش توسعه جنوبی خط ۶ فعال است، یک دستگاه باید در خط ۱۰ به کار گرفته شود و یک دستگاه دیگر نیز باید در خطوط انشعابی فعالیت خود را آغاز کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه شرکت مترو در سال های اخیر تلاش های زیادی را برای جذب سرمایه گذار از بخش خصوصی جهت آغاز خط ۱۰ انجام داده است، اظهار کرد: در حال حاضر مباحث مربوط به صندوق تامین مالی به نتیجه نهایی نرسیده است اما در صورتی که منابع مالی که شرح آن مطرح شد، محقق شود امکان ادامه عملیات اجرایی توسعه خطوط ۶ ،۷ و ۴ و حتی آغاز عملیات اجرایی خط ۱۰ و خطوط انشعابی وجود دارد. امیدواریم بتوانیم از ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در مناطق ۲،۵ و ۲۲ که در مسیر خط ۱۰ قرار دارند برای توسعه خط ۱۰ استفاده کنیم.

سید مناف هاشمی با اشاره به اینکه توسعه خطوط بدون در نظر گرفتن برنامه ریزی برای تامین واگن بدون فایده است، گفت: متأسفانه کمبود منابع مالی باعث شده شرکت مترو در این حوزه عقب ماندگی داشته باشد که خوشبختانه با حمایت های شهردار تهران و رئیس شورای اسلامی شهر تهران معاونت حمل و نقل و ترافیک یک تیم را به صورت اختصاصی برای تحقق پروژه ۶۳۰ دستگاه واگن در نظر گرفته است. این تیم در حال رایزنی و گفت‌وگو با وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط است تا تامین واگن نیز به نتیجه برسد.

او افزود: همچنین قرارداد تأمین ۱۰۵ دستگاه واگن با شرکت واگن سازی در مراحل تنظیم است و در صورت آغاز فعالیت شرکت متران، قرارداد دیگری نیز توسط این شرکت تنظیم و فعال می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا