عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه افکار عمومی باید واقعیتها را درباره نرخ واقعی بلیت و مشکلات حمل و نقل بدانند، گفت: شهرداری روزانه ۱۰۰میلیارد تومان سوبسید بلیت مترو میدهد و درآمد مدیریت شهرداری نصف و هزینهها دو برابر شده است.
به گزارش شوراآنلاین، موضوع افزایش نرخ کرایه های مترو و اتوبوس در تهران طی هفته گذشته توسط شهرداری تهران با حواشی مختلفی مواجه شد.
معاون شهردار تهران درباره مشکلات حمل و نقل عمومی گفت: قیمت تمام شده بلیت مترو ۱۵ هزار تومان است یا باید قیمت واقعی بلیت را از مردم بگیریم که دولت مخالف آن است یا باید جبران شود و در بودجه سنواتی دولت سهمی برای توسعه مترو در نظر گرفتهشود، ما نمیگوییم مردم ۱۵ هزار تومان بدهند اما میتوان ۵ هزار تومان از آنها گرفت.
وی بیان داشت: شهردار تهران یک نهاد عمومی غیر دولتی است و اگر یک مدیر نتواند درآمد زایی کند؟ ماندن و نماندنش بی مفهوم بوده و بی خاصیت است بر اساس تجربه ۳۰ ساله عرض میکنم ، نمیگویم همه بار بر دوش دولت بلکه معتقدم یک سوم دولت، یک سوم شهرداری و یک سوم شهروندان در این زمینه سهم دارند.
این موضوع بهانهای شد که درباره مسائل مختلف شهر تهران از جمله موضوع کرونا، اصلاح ساختار شهرداری، نرخ بلیت حمل و نقل عمومی و محقق نشدن پول اوراق مشارکت همچنین نامگذاری خیابانهای پایتخت با محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران به بحث و گفتوگو بنشینیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.
باید واقعیتها را به مردم گفت
سیدمناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران اخیراً اعلام کرده است که نرخ واقعی بلیت مترو ۱۵ هزار تومان است و حداقل شهروندان باید ۵ هزار تومان بپردازند نظر شما در مورد این موضوع چیست؟
به شهروندان حق میدهیم که در شرایط بحرانی کرونا درباره مطرح شدن افزایش نرخ بلیت مترو گلایه کنند ولی نمیتوان واقعیتها را نگفت. توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و اداره آن نیاز به منابع مالی دارد که به دلیل مسائل ارزی مشکلاتی در این زمینه به وجود آمده است. زمانی که شورای پنجم فعالیت خود را آغاز کرد تلاش کردیم ساختمان بهشت را به ساختمان شهرداری تبدیل کنیم و به جای فکر کردن به پاستور نیاز شهر تهران را تأمین کنیم که توسعه حمل و نقل عمومی نخستین نیازهای پایتخت محسوب میشود.
احمدینژاد ۲میلیارد دلار پول حمل و نقل عمومی را نداد
احمدینژاد ۲ میلیارد دلار مصوبه مجلس را برای توسعه حمل و نقل عمومی به شهرداری نداد و ۶۹ هزار میلیارد بدهی هم از شهرداری قبلی بر جای ماند که توسعه خطوط مترو و ناوگان حمل و نقل عمومی با این شرایط مشکل است. بحران کرونا نیز بر این مشکلات دامن زده البته اقداماتی در این راستا انجام گرفته و کلنگ خط ۱۰مترو زده شده است همچنین توسعه خطوط ۶ و۷ مترو در حال انجام است و اقدامات مناسب صورت گرفته ولی بالاخره همه این موضوعات نیاز به هزینه دارد که شهرداری به دلیل عدم اجرای قوانین توسط احمدینژاد و قطع کمکهای دولت طی سالهای گذشته با معضلاتی در این راستا مواجه است.
خلاء قوانین مربوط به توسعه حمل و نقل نداریم
قوانین مربوط به تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی کم نیست و در سه قانون به صراحت اعلام شده که باید در جهت توسعه مترو و اتوبوس به شهرداریها کمک شود بر اساس قانون در سالهای پیش برای خرید اتوبوس، ۸۳.۵درصد را باید دولت و ۱۷.۵ درصد را شهرداری، راننده و مالک اتوبوس باید پرداخت میکرد. ولی ۱۲ سال است اجرای این قانون متوقف شده و سن اتوبوسها که قرار بود بالاتر از ۱۰ سال نرود میانگین به ۱۲، ۱۳ سال رسیده و این ناوگان با فرسودگی همراه است.
۳ سال پیش قیمت واقعی بلیت را گفتم ولی مورد انتقاد قرار گرفتم
ما باید این پیام را به دولت، مجلس و افکار عمومی بدهیم که واقعیت قیمت تمام شده بلیت مترو ۱۵ هزار تومان است سه سال پیش من نیز در مورد قیمت واقعی بلیت مترو و اتوبوس صحبت کردم آن موقع هم نقدهای فراوانی به من وارد شد ولی به هر حال باید یک قسمت از هزینه را شهروندان یک بخش را دولت از محل صرفهجویی سوخت و یک بخش را شهرداری تأمین کند که در حال حاضر این موضوع بر دوش شهرداری قرار گرفته است.
شهرداری روزانه حدود ۱۰۰ میلیارد سوبسید بلیت میدهد
حدود یک میلیون مسافر در روز اگر با مترو تردد کنند در واقع شهرداری روزانه ۱۰۰ میلیارد تومان سوبسید بلیت مترو پرداخت کرده است که این قضیه از بهره بانکی و یا فروش داراییها توسط شهرداری باید تأمین شود. از طرفی نیز دو بانک اوراق قرضه را که مربوط به شهرداری است بلوکه کرده و تأمین اجتماعی میگوید بدهیهای مربوط به دوران قالیباف را ما باید بپردازیم و ۷۰ میلیارد تومان ماهانه بدهیم و به دلیل اینکه ما این اقدام را انجام ندادهایم بانک رفاه حساب و اوراق قرضه را وصول نکرده است و آیا مردم نباید این واقعیتها را بدانند؟!
برخی نسبت به عملکرد حناچی در شهرداری جهت مقابله با کرونا در پایتخت گلایهمند بودهاند، آیا حناچی جسارت لازم را در این زمینه داشته و اقدامات مؤثر صورت گرفته است؟
شهرداری تهران با مدیریت حناچی در شرایط کرونا بیشترین تلاشها را به موازات وزارت بهداشت انجام داده اگر تلاشهای نیروهای آتشنشانی، سازمان پسماند، بهشتزهرا و گرمخانهها و حمل و نقل عمومی نبود شرایط متفاوت میشد از طرفی بازارهای میوه و ترهبار و فروشگاههای شهروند نیز در شرایط کرونا مشغول خدمترسانی هستند.
درآمد شهرداری نصف و مخارج دوبرابر شده است
این در حالی است که درآمد شهرداری نصف شده ولی هزینهها دو برابر است. آیا جسارت غیر از این مسأله است که در چنین شرایط اقتصادی اقدامات گسترده توسط شهرداری صورت بگیرد باید منصف بود و به نیروهای شهرداری خدا قوت گفت نه اینکه آنها را در معرض داوری غیرمنصفانه قرار دهیم.
ICU کم داریم نه بیمارستان
سرانجام اختصاص سولههای مدیریت بحران برای بیماران مبتلا به کرونا به کجا رسید؟
اوایل شیوع کرونا تصور میشد که نیاز به بیمارستانهای صحرایی وجود دارد ولی به تدریج مشخص شد نیازهای برای تختهای آیسییو است و سولههای مدیریت بحران مورد استفاده قرار نگرفت ولی اگر در شرایط لازم نیازهای احصا شود قطعا اقدامات مورد نیاز صورت خواهد گرفت.
بسیاری نسبت به نامگذاری خیابانها توسط شورای شهریها در دوره پنجم نقد دارند و معتقدند اقدامات اساسی توسط شورا برای شهر تهران انجام نمیگیرد نظر شما در این زمینه چیست؟
همچون همه دورههای قبلی شورای شهر نامگذاری معابر، خیابانها و کوچهها توسط شورای شهر انجام میگیرد و شرایط متفاوت نیست ما هم مانند اعضای گذشته شورا عمل کردهایم اهل فکر و هنر بخشی از زندگی مردم هستند و همه تهران را یک طرز فکر تشکیل نمیدهد پایتخت ۱۰ میلیون جمیعت با دین، افکار و اصناف مختلف دارد که ما تلاش کردهایم در نامگذاریها نظر همه این افراد و بخشها را مدنظر قرار دهیم.
۶۰ درصد نامگذاری خیابانها به نام شهدا
۶۰درصد از نامگذاریها مربوط به شهدا است و چهرههای فرهنگی، تاریخی و هنرمندان نیز نامشان را برای خیابانها معابر و کوچهها در نظر میگیریم ولی متأسفانه گاهی بخشهای از جامعه برای ما جریانسازی میکنند که منصفانه نیست و نباید نسبت به این موضوعات کم لطفی داشت.
برخی در تهران بیخیال کرونا شدهاند
وضعیت کرونا در پایتخت چگونه است و شورای شهر چه اقداماتی در دستور کار قرار دارد؟
وضعیت کرونا همچنان در پایتخت نگرانکننده است و شهروندان باید در خانه بمانند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند در فروردین شهروندان اضطراب به کرونا داشتند و در حال حاضر برخی بیخیال این موضوع شدهاند در شرایط کنونی چارهای نداریم و همه دنیا درگیر این ویروس منحوس شدهاند.
محدودیتهایی که اخیرا اجرا شده بسیار مناسب است و در قطع زنجیره کرونا اثر دارد. در اردیبهشت حدود ۹ نفر فوتی به دلیل کرونا در پایتخت داشتیم که اکنون این آمار ۱۰ تا ۲۰ برابر بیشتر شده است که مؤید ضرورت هر چه بیشتر رعایت پروتکلها است.
شورای شهر جهت حمایت از مشاغل آسیبدیده چه اقداماتی میتواند انجام دهد؟
در شرایط تحریم و کرونا قرار گرفتهایم و اینکه برخی از مشاغل دچار آسیب شوند شکی نیست، آمریکا هم که مدعی اقتصاد دنیا است مگر توانسته مشاغل خود را در شرایط کرونا حفظ کند ۳۰ میلیون نفر در آمریکا بیکار شدهاند و ما هم مانند آنها گرفتار معضل بیکاری هستیم و چارهای به غیر از صبر نداریم واکسن کرونا در حال ساخته شدن است و نشانههای خوبی جهت نابودی ویروس کووید ـ ۱۹ وجود دارد و باید صبوری کنیم تا دارو و واکسن بیاید.
همچنین نباید به سمت ریسک کردن و خطر رویم و با اجرا نکردن محدویتها از کرونا استقبال کنیم. طی ۴۰ سال گذشته ایران با مشکلات مختلفی مانند جنگ، بمباران و قطعی آب و برق ناشی از آن مواجه بوده است و به نظر میرسد آینده امیدبخش باشد. باید صبر کنیم که از طغیان کرونا عبور کنیم و شرایط بهتر شود. خوشبختانه شر ترامپ در حال حاضر کم شده و این اتفاق بسیار مهمی است انشاءالله به زودی تحولهایی را در شرایط اقتصادی شاهد خواهیم بود.
چارهای به غیر صبوری نداریم
در آلمان اخیرا طی یک روز ۱۵۰۰ نفر به دلیل کرونا فوت کردند و شرایط ایجاد شده ناشی از کرونا فقط مختص ایران نیست و چاره آن صبوری برای گذر از این دوران است.
دستفروشی دیگر شغل کاذب و مزاحم نیست
جهت حمایت از دستفروشان شورای شهر برنامهای در دستور کار دارد؟
شورای شهر تهران مصوبههای خوبی برای دستفروشان پایتخت داشته است در گذشته به دستفروشان به عنوان مشاغل کاذب توجه میشد ولی در حال حاضر این بخش از جامعه ساماندهی شده و دیگر شغل آنها را مزاحم به مفهوم قبل نمیدانیم که با این برنامهها گمان میکنیم وضعیت بهتر شود.
اصلاح ساختار در شهرداری تهران چرا به سرانجام نرسید و آیا این موضوع میتواند دوباره مدنظر اعضای شورای شهر قرار گیرد؟
اصلاح ساختار در شهرداری تهران در صحن شورای شهر رأی نیاورد و این مسأله در حالی بود که در برنامه سوم توسعه این مسأله مدنظر قرار گرفته بود و بنا داشتیم که ساختار شهرداری را روزآمد کنیم. تغییرات گستردهای با استفاده از اصلاح ساختار در شهرداری به وقوع میپیوست و از آنجا که در بحث فناوری طی ۲۰ سال اخیر با پیشرفتها و اقدامات گستردهای مواجه بودهایم شهرداری تهران هم باید هرچه بیشتر هوشمند میشد و مسائل فناوری و تحولهای مربوطه باید متناسب با آن در ساختار شهرداری به وقوع میپیوست ولی متأسفانه اکثر همکاران ما در شورای شهر به موضوع اصلاح ساختار در شهرداری رأی ندادند و دلیلش را کمبود زمان و شرایط بحرانی ناشی از کرونا اعلام کردند.
اصلاح ساختار نیاز به شرایط آرام دارد
البته نظر اعضای شورای شهر این است که اصلاح ساختار در شهرداری نیاز به شرایط آرام و نه بحرانی دارد. بسیاری از اعضای شورای شهر که طی مراحل قبل اصلاح ساختار در شهرداری رأی داده بودند در مرحله آخر از رأی موافق خود انصراف دادند و این موضوع به سرانجام نرسید که ممکن است در آینده این مسأله مورد توجه قرار گیرد.
ساختار شورای شهر اصلاح شده است
شورای شهریها پس از اینکه اصلاح ساختار در شهرداری به وقوع نپویست مسأله اصلاح ساختار را در شورای شهر مطرح کردند این موضوع از چه قرار است؟
اصلاح ساختار در شورای شهر تهران بحث خاصی نیست اداره کل امور اجرایی در شورای شهر وجود دارد که عملا اصلاح شده و سعی کردیم تغییرات لازم را در شورای شهر اعمال کنیم همچنین معاونت نمایندگیها تبدیل به بحث حسابرسی شده و از آنجایی که انضباط مالی و نظارت بر فعالیت شهرداری و سازمانهای مربوط به آن جدیتر انجام گرفته این اقدام صورت گرفت.
بحث هوشمندسازی نیز در شورای شهر فعال شده است و اساسا مطالب به صورت کلی به طور کاغذی جابهجا نمیشود و فرآیند قانونگذاری و رسیدگی به موضوعات همه از طریق اتوماسیون اداری است و میتوان گفت اصلاح ساختار در شورای شهر شکل گرفته و عملا این شورا به روز شده است.
منبع: فارس