اجتماعی و فرهنگی

ماجرای عدم توقیف ۲۲ هزار موتورسیکلت متخلف‌ تهرانی‌ از چه قرار است؟

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور پایتخت از عدم توقیف ۲۲ هزار موتورسیکلت متخلف با اجرای طرح موتوریار در تهران بزرگ خبر داد.

به گزارش شوراآنلاین، دغدغه پلیس در خصوص تخلفات موتورسواران به بیش از ۵۰ سال قبل برمی‌گردد و پلیس راهور در این مدت با انواع طرح ها سعی داشت که از میزان تخلفات و حوادث در بین موتورسواران بکاهد.

‎موتور به عنوان یک وسیله نقلیه همیشه در معرض آسیب است و خیلی ها اعتقاد بر این دارند که موتور سوار به این دلیل از این وسیله نقلیه استفاده می کند که فرصت زیادی برای تخلف یا دور زدن قانون دارد اما این اعتقاد پلیس نیست چرا که روزانه شاهد تعداد زیادی موتور سوار هستیم که با رعایت مقررات و رعایت قانون اگر چه با سرعت عمل بیشتری به مقصد می رسند اما هرگز قانون را نادیده نمی گیرند.

سرهنگ علی همه خانی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور پایتخت در گفت و گو با خبرنگار انتظامی به آمار تصادفات اشاره و اظهار داشت: آمارها نشان می دهد که بیش از ۶۳ درصد تصادفات جرحی شهر تهران مربوط به موتورسواران است و بیش از ۴۴ درصد از تصادفات فوتی نیز متاسفانه مربوط به همین گروه از کاربران ترافیکی است.

وی گفت:‎اگر یک مقایسه سرانگشتی داشته باشیم و این آمار ترسناک فوتی موتورسواران را کنار آمار مرگ و میر ناشی از کرونا که از طرق مختلف و رسانه ها منتشر می شود قرار دهیم درمی یابیم که خطرات ناشی از موتورسیکلت هم به اندازه کرونا می تواند خطرناک باشد و همان طور که مردم از جانشان به وسیله ماسک و فاصله اجتماعی مراقبت می کنند باید در بحث موتورسیکلت نیز این دغدغه و دقت در مراقبت و استفاده از کلاه ایمنی و رعایت قانون دوچندان شود که متاسفانه این طور نیست!

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور پایتخت به تصمیم جدید پلیس در راستای اجرای طرح موتوریار اشاره و تصریح کرد‎: اخیرا با تشکیل اتاق فکری تخصصی ، فرهنگی و با رویکردی جامعه شناسانه طرح موتور یار تعریف و اجرایی شد.

وی گفت:با یک تحقیق میدانی متوجه می شویم بخش اعظمی از موتورسواران پایتخت افرادی هستند که از این وسیله امرار معاش می کنند و در واقع این وسیله نقلیه برای بیشتر آنها وسیله ای تفریحی نیست و این موضوع برجسته شد که توقیف موتورسیکلت در مدت یک هفته می تواند به لحاظ اقتصادی خانواده های آنان را بعضا دچار مشکل کند.

سرهنگ همه خانی تصریح کرد: ‎برخورد پلیس مر قانون و با هدف حفظ جان راکب در گرم نگاه داشتن کانون گرم خانواده و ایجاد آرامش بیشتر است اما در این شرایط اقتصادی پلیس با هدف در نظر گرفتن مجازاتی جایگزین نگاهی آموزش و فرهنگی بر این ناهنجاری اجتماعی داشت.

وی افزود:اگر چه در گذشته نیز پلیس برای موتور سواران متخلف کلاس آموزشی داشت اما حالا‎ این کلاسهای آموزشی از داخل مجموعه ها و کلاسهای پلیس خارج شده و با هماهنگی مقام قضایی به شکل میدانی و بر سر چهارراه منتقل و از شکل تئوری به شکل عملی تبدیل شده است و راکب متخلف در یک موقعیت میدانی با کاور پلیس یار همراه با پلیس ، مستقر در معابر و تقاطع ها تخلف را می بیند و لمس می کند و از یک دوره ی آموزشی همراه با همذات پنداری بهره می گیرد.

‎ سرهنگ همه‌خانی در پاسخ به دیگر پرسش فارس در این خصوص که موتورسوار متخلف چقدر باید در موقعیت آموزشی بماند، اظهارداشت:‎این موضوع را مقام قضایی برای پلیس مشخص کرده است؛ پلیس می تواند از یک تا ۱۲ ساعت با موتورسوار متخلف در محل تخلف بماند و این دوره آموزشی میدانی برگزار شود.

‎وی با بیان اینکه ‌محصول این اتفاق فرهنگی -آموزشی، ۲۲ هزار آموزش میدانی بوده است اعلام کرد: با اجرای طرح موتوریار ۲۲ هزار موتورسیکلت به پارکینگ منتقل نشده و راکبان آنها فقط آموزش دیدند.

سرهنگ همه خانی با بیان استقبال موتورسواران از اجرای طرح موتور یار بیان داشت:تحقیقات نشان می دهد که موتورسواران از این نوع برخورد استقبال بیشتری کرده و این شیوه را تاثیرگذار تر دانسته اند چرا که در میدان دقیقا متوجه اثرات تخلفات خود شده اند.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ادامه داد: ‎توصیه و خواهش پلیس این است که انواع دستگاهها و ارگانهای مرتبط با فرهنگ سازی و حتی ادمین ها و کانال های پر مخاطب در شبکه های اجتماعی که کار تبلیغاتی و فرهنگی انجام داده و مخاطبین زیادی هم دارند به خاطر حفظ جان موتورسواران در این طرح آموزشی و فرهنگی با هدف کاهش آسیب برای راکبان موتور سیکلت همراه ما باشند.

‎وی افزود: البته مهم ترین و تاثیر گذار ترین رسانه در این راستا خانواده ها هستند چرا که بیشترین برخورد و تعامل را با موتورسواران دارند؛ اعضای خانواده همسر، فرزندان و پدر و مادر موتورسوار بیشترین تاثیر را بر ذهن وی دارند و قطعا خانواده موتورسوار بیش از دیگران باید از پلیس در برخورد با موتورسوار متخلف برای حفظ جانش مطالبه گر باشند.

سرهنگ همه خانی از خانواده ها درخواست کرد: وقتی موتورسوار از منزل خارج می شود از وی بخواهند کلاه ایمنی را بر سر گذاشته و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نماید؛ همچنین به وی تاکید کنند که از چراغ قرمز عبور نکرده و حین رانندگی با گوشی همراه خود صحبت نکند و با سرعت مطمئنه براند.

معاون‌آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور‎تهران اظهار امیدواری کرد: اگر روزی این تخلفات کاهش پیدا کند مطمئن باشید که ۴۴ درصد از تصادفات فوتی تهران و۶۳ درصد از آمار تصادفات جرحی موتورسواران به مرور پایین خواهد آمد که این ماحصل تلاش مثلث فرهنگی خانواده ، پلیس و رسانه ها خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا