اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

زاکانی: پول های شهر را بر می‌گردانیم!

شهردار تهران از ساخت تراموای ۱۸ کیلومتری در پایتخت با هزینه ۲۰۰ میلیون یورو خبرداد.

به گزارش شوراآنلاین، چهارمین نشست خبری علیرضا زاکانی شهردار تهران با محوریت حوزه حمل و نقل عمومی صبح امروز برگزار شد.

شهردار تهران در این نشست خبری از راه‌اندازی تراموا در تهران خبر داد و گفت: تمام مطالعات انجام شده و به احتمال زیاد، هفته آینده تفاهم‌نامه در این زمینه بسته می‌شود.

زاکانی با بیان اینکه تراموا در خط یک بی‌آرتی از ترمینال شرق تا میدان آزادی به طول ۱۸ کیلومتر راه‌اندازی می‌شود، گفت: احداث تراموا مقرون به صرفه و صلاح است و پیش‌بینی کرده ایم سالانه ۵۵ میلیون مسافر می‌توانند از طریق این خط جابجا شوند.

شهردار تهران تأکید کرد: این تراموا ظرف مدت ۱۸ ماه ساخته می‌شود و به احتمال زیاد از سال جاری آغاز به کار می کند.

زاکانی با بیان اینکه ۲۷۰ کیلومتر خط مترو با ۱۱۵ ایستگاه داریم، گفت: ۱۵۰۰ واگن مترو داشتیم که از این تعداد ۲۸ واگن از رده خارج و بخش زیادی از و اگن‌ها هم نیاز به بازسازی و اورهال داشت.

وی با بیان اینکه از سال ۸۵ تا سال ۱۳۹۹ (طی ۱۵ سال) ۴۱۶ دستگاه واگن مترو بازسازی شده بود، گفت: از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱، ۲۵۱ واگن بازسازی شده و ۴۲ واگن هم در حال بازسازی است و تا خرداد سال آینده ۴۲۸ واگن بازسازی می‌شود.

زاکانی ادامه داد: سه رام قطار که از رده خارج شده بودند بازسازی شده و ارتقاء یافتند.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش به حوزه اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت: ۸ خط بی‌آرتی داریم و  به دنبال مهندسی خطوط هستیم. با این حال خطوط نیاز به طراحی داشتند. ما تهران را با ۱۸۶۰ دستگاه اتوبوس تحویل گرفتیم و ۳۶۰ دستگاه اتوبوس جدید هم خریداری کردیم که البته ۱۷۲ دستگاه با کمک وزارت کشور و الباقی با ظرفیت خود شهرداری تهران تهیه شد.

به دنبال برقی سازی شهر هستیم

زاکانی با بیان اینکه به دنبال برقی‌سازی شهر هستیم گفت: خطوط تراموا را در تهران راه‌اندازی می‌کنیم و در این زمینه هم مطالعات صورت گرفته است.

وی به هوشمندسازی شهر اشاره کرد و گفت: اقداماتی در این رابطه انجام شده است، همچنین تا پایان شهریور سال جاری ۵۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی و وارد ناوگان می‌شود با این حال خیلی از اتوبوس‌ها نیاز به بازسازی دارند. همچنین به دنبال این هستیم که ۵۰۰ دستگاه دیگر هم اضافه کنیم.

شهردار تهران به بسته شدن قراردادها برای خرید اتوبوس اشاره کرد و گفت: طی تعهدات انجام شده بالغ بر ۲۶۰ دستگاه اتوبوس تحویل خواهیم گرفت و در مجموع ما قرارداد ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس را منعقد کرده ایم.

۳۰ هزار ون به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه می شود

وی در مورد اینکه در مسیر توسعه مترو، تراموا و اتوبوس هستیم گفت: به دنبال یک الگوی جدید دیگر هم هستیم و آن هم ورود ون است که تفاهم‌نامه‌ای با وزارت صنعت و معدن در  رابطه با خرید ۳۰ هزار ون راداشته‌ایم که این ون‌ها قابلیت جابجایی ۱۱ تا ۱۴ نفر را دارند، ا ین ۳۰ هزار ون معادل ۱۰ هزار اتوبوس است. هر سه ون به اندازه یک دستگاه اتوبوس امکان جابجایی دارد. البته خدمات ارائه شده و در مسیر تحقق گام برمی‌داریم.

شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه پیش‌پرداخت خرید ۶۳۰ دستگاه واگن به صورت تهاتر نفت است یا ال‌سی، گفت: دولت ۱۵ درصد سهم خود را برای خرید ۶۳۰ دستگاه واگن داده است، البته طرف خارجی گفت در صورتی که ۱۵ درصد را بدهید ۱۶۱ دستگاه واگن هم اضافه می‌شود. البته این را بگویم که این کار در مسیر نقل و انتقال پول است و بنده هم روز گذشته با آقای فرزین در این زمینه صحبت کردم، فعلا کارها خوب پیش می‌رود و امیدواریم به زودی گامهای نهایی برداشته شود و برای پیگیری همین موضوع قرار است به چین برویم تا فاصله تحویل محموله اول را کوتاه‌تر کنیم.

زاکانی در خصوص فروش اوراق مشارکت گفت: ۱۳۰۰ میلیارد از اوراق مشارکت برای ما با قدرالسهم ۵۰ درصدی است که همه اسناد آن امضا هم شده است. ۱۰۰۰ میلیارد تومان قدرالسهم صد درصدی و ۵۰۰ میلیارد هم برای اتوبوسرانی است، البته ما دنبال این هستیم سقف را بالاتر ببریم.

هزینه ۲۰۰ میلیون یورویی ساخت تراموا

وی در خصوص به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چقدر بودجه برای ساخت تراموا در تهران لازم است؟، گفت: ما برای سقف مطالعات تراموا بودجه‌ای درنظر گرفتیم. کل بودجه شهرداری ۷۶ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان است و امروز بیش از یک‌سوم محقق شده است. به همین دلیل برای ساخت تراموا اعتبار لازم را داریم که همین امسال هم باید شروع کنیم و بعد متمم ببریم و اصلاحیه بودجه را بگیریم. تفاهم‌نامه به زودی بسته می‌شود و هزینه ساخت تراموا ۲۰۰ میلیون یورو است.

شهردار تهران در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه اخباری منتشر شده در رابطه با اینکه دولت سهم خود را از خرید ۶۳۰ دستگاه نداده و شهرداری با پیش‌پرداخت خود ۱۹۵ واگن را خریداری کرده است،این موضوع صحیح است؟ گفت: ما پیش‌پرداخت ۶۰۰ واگن راداده‌ایم و ۱۹۵ واگن هم تحویل گرفتیم و در مراحل شماره‌گذاری هستیم ،دولت هم قرار است قدرالسهم خود را بدهد و مشکلی وجود ندارد.

 زاکانی به مطالعات انجام شده خط ۱۰ بی‌آرتی اشاره کرد و گفت: این خط جدید از انتهای همت خواهد بود و مصوبات خود را داشته است و انشالله آن را عملیاتی می‌کنیم.

رایزنی برای ورود ۲۰۰ هزار دستگاه موتور برقی و ۵۰ هزار تاکسی برقی

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص موضوعات مربوط به تاکسی ها گفت: ۷۶ هزار و ۷۸۶ تاکسی داریم که بخش عمده‌ای از آنها فرسوده هستند. ۵ هزار تاکسی نوسازی شده است. البته من همین جا جا دارد از وزیر صمت قبلی و وزیر صمت فعلی تشکری داشته باشم که اهتمام ویژه‌ای برای برقی‌سازی تهران دارند. طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ۲۰۰ هزار دستگاه موتوربرقی و ۵۰ هزار تاکسی برقی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی می شوند، البته باید زیرساخت‌ها فراهم شود،با این حال تهران گام بزرگی در مسیر برقی‌سازی برداشته است.

زاکانی همچنین در بخش دیگر سخنانش در خصوص انتقال باراندازهای تهران گفت: ۳۰ درصد از این بارها بدون مصرف در تهران به خارج شهر منتقل می‌شوند و عملا برای ما آلودگی و فرسودگی زیرساخت‌ها را دارند. به دنبال هوشمندسازی در این زمینه هستیم و گام‌های جدی برداشته شده  چرا که قصد داریم آلودگی هوا و ترافیک را برطرف کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه مشکل شهروندان تهرانی، ترافیک و آلودگی هواست، گفت: بعد از ترافیک و آلودگی هوا موضوع بی‌مسکنی و بدمسکنی باعث نارضایتی شهروندان شده است.

۷۰ درصد ترددها در پایتخت با خودروی شخصی است

وی با بیان اینکه ۳۴ درصد ترددها امروز در حوزه حمل و نقل عمومی انجام می‌شود، گفت: ۷۰ درصد ترددها توسط خودروی شخصی است. در الگوهای مختلف حمل و نقلی دچار فرسودگی و کمبود هستیم و با وضعیت مطلوب فاصله معناداری داریم.

زاکانی با تأکید بر اینکه در حمل و نقل عمومی معتقدیم هزینه سرمایه‌گذاری مهم است، گفت: امید داریم که شرایط در این حوزه تغییر کند و سهم سفرها در کلان‌شهر تهران با سیستم حمل و نقل عمومی به ۷۰ درصد برسد.

وی با اشاره به اینکه میزان جابجایی و تقاضای سفر را تغییر می‌دهیم، گفت: این اقدام از طریق افزایش دسترسی‌ها به خدمات با استفاده از هوشمندسازی است. با ارائه خدمات از طریق هوشمندسازی می توانیم دسترسی‌ها را آسان‌تر کنیم.

شهردار تهران با تأکید بر این موضوع که حل معضل ترافیک و آلودگی هوا با سه گام امکانپذیر است، گفت: کاهش تقاضای سفر از طریق هوشمندسازی، افزایش ارائه خدمات و رساندن سهم حمل و نقل عمومی به ۷۰ درصد و همچنین برقی‌سازی به عنوان سه گام اساسی خواهد بود تا بتوان دو معضل ترافیک و آلودگی هوا را برطرف کرد.

به گفته شهردار تهران، برای هر بخش حمل و نقل عمومی برنامه‌های مفصل و جامعی طراحی شده است. در بخش مترو، اتوبوس، ون، تاکسی، اسکوتر و… بسته‌هایی را ایجاد می‌کنیم تا به اهداف خود برسیم.

وی همچنین با تأکید بر این موضوع که نظم و ساماندهی شهر بر مدارحمل و نقل عمومی شکل می گیرد، گفت: با طراحی‌های انجام شده می‌توان گره‌های بزرگ در حوزه حمل و نقل را که در ظاهر غیرقابل حل هستند، بازگشایی کرد چرا که برنامه‌ریزی‌های دقیقی در این حوزه انجام شده است. البته این را هم بگویم که توسعه مترو و تکمیل ناوگان از اولویت‌های اصلی کار شهرداری است.

۱۳ ایستگاه مترو در سال جاری افتتاح می شوند

زاکانی با بیان اینکه ما ۷ خط مترو را تحول گرفتیم، گفت: اولویت را به ۷ خط موجود دادیم، در حالی که برای تهران ۱۱ خط مترو طراحی شده بود. البته ۷ خط هم ناقص بودند و مطالعات نشان می‌دهد با تکمیل خطوط، ۶۰ درصد مطلوبیت در مترو ایجاد می‌شود، لذا یکی از اولویت‌های اساسی ما تکمیل خطوط مترو است.در سال جاری هم ۲۲ کیلومتر در خطوط چهار، شش و هفت به همراه ۱۳ ا یستگاه افتتاح و آماده بهره‌برداری می‌شود. البته این ۲۲ کیلومتر به جز ۲۰ کیلومتر خط متروی پرند است که در سال جاری آماده بهره‌برداری می‌شود.

وی با بیان اینکه در پایان سال جاری ۲۲ کیلومتر مترو در داخل شهر و ۲۰ کیلومتر در خارج شهر به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: امسال ۷ خط مترو تکمیل می‌شود، ولی این خطوط بخش‌های توسعه‌ای دارند که کار آنها از سال جاری آغاز می‌شود.

به گفته زاکانی، کار ۶ و نیم کیلومتر در جنوب خط ۶ و ۱۱ کیلومتر در خط ۴ و ادامه خط ۲ به سمت ترمینال شرق آغاز خواهد شد. همچنین ۴ خط جدید در کنار این توسعه‌ها داریم که ساخت خط ۱۰ مترو در سال جاری و حفاری آن از ماه بعد آغاز می‌شود. همچنین تفاهم‌نامه خط ۹ هم هفته آینده امضا می‌شود که به صورت دوطبقه اجرایی خواهد شد. خطوط ۱۱ و ۸ هم سال آینده آغاز می‌شود و به این ترتیب هم خطوط فعلی تکمیل و هم خطوط جدید آغاز می شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوع بازسازی و افزایش واگن‌های مترو گفت: اورهال و افزایش واگن‌ها در دستور کار است. واگن‌های دی‌سی که در خطوط شهری مورد استفاده است و ۲۹ رامی از این نوع وجود دارد بازسازی و ارتقا یافته است. قبلا هم دو رام از این قطارها بازسازی شده است و باید بگویم برای اولین‌بار بازسازی و ارتقای قطارهای بی‌سی پلاس انجام شده است.

زاکانی با تأکید بر این موضوع که بازسازی ۶ رام قطار مترو از ۲۹ رام قطار وعده داده شده، انجام و وارد شبکه می‌شوند، گفت: اگر بخواهیم این قطارها را خریداری کنیم ۳۵۰ میلیارد هزینه دارد، ولی بازسازی کامل ۴۰ میلیارد تومان هزینه دارد، به همین دلیل تمامی قطارها نوسازی می‌شوند.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش به موضوع بومی‌سازی قطارهای مترو در کشور اشاره کرد و گفت: هم‌زمان با اورهال دانش فنی هم توسط کارشناسان کسب شده است. از ۶۳۰ واگنی که قرار است وارد کشور شود ۵۵ درصد آنها بومی و داخلی‌سازی می‌شود، اما آن ۱۱۳ دستگاه واگن که قراردادش بسته شده، واگن ملی است که ۸۵ درصد آن بومی‌سازی شده است. البته هر چقدر جلوتر رویم داخلی‌سازی افزایش می‌یابد و ایران می‌تواند در زمره کشورهایی باشد که به زودی جشن خودکفایی و تولید داخلی در این زمینه را بگیرد.

زاکانی در خصوص ورود متروباس‌ها به سیستم حمل و نقل عمومی گفت: این اتوبوس‌های سه کابینه وارد کشور می‌شود. از تولیدکننده داخلی این اتوبوس‌ها را خریداری می‌کنیم، اما اتوبوس‌های این تولیدکننده در کشور ترکیه مشغول به ارائه خدمات هستند.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه انجام شده، بازدیدی هم از اتوبوس‌ها در ترکیه داشته‌ایم. کیفیت این محصول بالاست و کارخانه این اتوبوس‌های سه‌کابینه در تبریز است اما اتوبوس‌های تولیدی در ترکیه استفاده می‌شود. صد دستگاه اتوبوس خریداری شده که قرار است تا پایان سال جاری ۴ یا ۵ دستگاه تحویل داده شود اما تعهد برای سال آینده است. فوق‌العاده کیفیت این اتوبوس‌ها خوب است خود بنده اسنادش  را دیده‌ام و جلساتی در این زمینه داشته‌ایم. این را بگویم که این اتوبوس‌ها نو هستند.

زاکانی در خصوص استفاده کولر در اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها گفت: قاعدتا باید از کولر در تاکسی و اتوبوس استفاده شود.  ما این موضوع را دنبال می‌کنیم که شهروندان بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

شهردار تهران با بیان اینکه راهی جز تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی نداریم، گفت: بخشی از اتوبوس‌ها بازسازی می‌شوند. اینطور بگویم که یک‌هزار دستگاه بازسازی اتوبوس صورت می‌گیرد، ۵۰۰ دستگاه از اتوبوس‌ها مشغول فعالیت بازسازی می‌شوند و ۵۰۰ دستگاه هم به صورت جدید پس از بازسازی وارد ناوگان می‌شود تا بدین ترتیب مشکلی در خدمت‌رسانی ایجاد نشود.

زاکانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفته شده سرفاصله قطارهای مترو افزایش یافته است، این موضوع صحت دارد؟گفت: ما در مترو سرفاصله‌ها را کاهش می‌دهیم. باز هم تأکید می‌کنم راهی جز تقویت ناوگان نداریم. امروز بزرگترین مشکل شهر تهران آلودگی و ترافیک است و ما دنبال این هستیم که این مشکل را برطرف کنیم.

پول‌های شهر را پس می‌گیریم

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه منابع مالی احداث خط ۱۰ مترو که توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء قرار است ساخته شود چگونه تأمین می‌شود؟ گفت: مطمئن باشید هر پولی برای شهر باشد پس می‌گیریم البته بهتر است یک جلسه برای این موضوع اختصاص دهیم که ببینید پول شهر برمی‌‌گردد یا خیر، اما موضوع خیلی فراتر از این ماجراست. ما منابع را از طریق مولدسازی و مشارکت تأمین می‌کنیم. همچنین در آینده نزدیک تونل ۹.۸ کیلومتری در حوزه فنی عمران ساخته می‌شود که هزینه‌های آن از طریق مولدسازی تأمین می‌شود. تمام این کارها ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

شهردار تهران با تأکید بر این موضوع که مترو به تنهایی خودش ظرفیت زیادی دارد که می‌توان از آن استفاده کرد،گفت: شروع خط ۱۰ مترو در مروارید شهر است. ۲۵ هکتار زمین داریم که می‌توانیم با استفاده از فضای سطحی نسبت به تأمین منابع اقدام کنیم. ببینید میزان تحقق بودجه ما سال گذشته ۱۵۸ درصد بوده است و ما از سقف گذشتیم، لذا تهدیدات را حتی بدهی های شهر را هم به فرصت تبدیل کردیم و نمی‌گوییم این موضوعات آوار شدند بلکه واکاوی می‌کنیم.

به گفته زاکانی، خط ۱۰ مترو توسط قرارگاه خاتم الانبیاء، خط ۱۱ توسط مپنا و خط ۸ با پشتیبانی مالی خارجی و اجرای خصوصی از سال آینده انجام می‌شود.

وی گفت: این خطوط هزینه‌بر است. برای ساخت هر کیلومتر مترو باید یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد هزینه صرف شود. ما امسال می‌خواهیم به جز متروی خط پرند ۲۲ کیلومتر مترو بسازیم. ببینید هزینه‌اش چقدر خواهد شد؟ برخی می گفتند ساخت این خطوط شاید ده ها یا صد سال طول بکشد، اما اینطور نیست. ما تا سال ۱۴۱۰ هدفگذاری کرده‌ایم و به دنبال این هستیم که کارها را اجرایی کنیم البته امیدواریم که زودتر مشکلات حمل و نقل عمومی برطرف شود.

به گفته زاکانی ما نوع نگاه خود را تغییر داده‌ایم، ننشسته‌ایم کسی بیاید کمک  کند. در تاریخ مترو بی‌سابقه است. بودجه مترو امسال ۶ برابر شده، البته این کف ماجراست ما قطعا از این عدد هم عبور خواهیم کرد.

شهردار تهران با بیان اینکه از سال  گذشته یک روش جدید ابداع کرده‌ایم، گفت: ۱۴ منطقه پشتیبان مترو شده‌اند، مثلا در خط ۶ منطقه ۶ پشتیبان بود و همچنین اورهال این ۶ رام قطار هم با حمایت و پشتیبانی منطقه یک انجام شد. البته ما برای سایر مناطق هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم. در مناطق امکان بودجه غیرنقد داریم. ما در شهرداری فکر می‌کنیم و به دنبال کارها می‌رویم تا کارها به خوبی انجام شود.

وی همچنین به موضوع هوشمندسازی در تهران اشاره کرد و گفت: هوشمندسازی مثل هوشمندسازی قبل نبوده، کاری که ما می‌خواهیم بکنیم اصلا قابل مقایسه نیست. به عنوان مثال ما می‌خواهیم سفر ترکیبی بار و مسافر داشته باشیم؛ یعنی مسافر بداند که برای رسیدن به مقصد از چه نوع حمل و نقلی استفاده کند.

زاکانی در ادامه به وضعیت فعلی اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت: بالاترین میزان اتوبوس فعال در تهران مربوط به سال ۱۳۸۹ بود که ما ۴۹۵۰ اتوبوس فعال داشتیم حالا در نظر داریم از این عدد هم عبور کنیم و تا پایان سال به وضعیت خوبی می‌رسیم و در سال بعد هم شرایط بهتری خواهیم داشت. این را بگویم که ما در دوران کرونا پسرفت هایی در حوزه حمل ونقل داشتیم و امروز به دنبال این هستیم که کاستی‌ها و بی‌توجهی‌ها را جبران کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نامه ای در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه شهرداری خواستار عودت ودیعه ون‌ها شده است گفت: نامه‌ای نزدیم که پولمان را برگرداند. ما قدرالهسم ۶۳۰ ون را داده‌ایم و تا امروز هم ۱۹۵ دستگاه ون تحویل گرفته‌ایم که در مرحله شماره‌گذاری است.

به گفته ز اکانی این ون‌ها سقف بلند هستند و سوخت آنها گازسوز است و با دو باک ۴۰۰ کیلومتر را طی می‌کنند ما همچنان بحث خرید ۳۰ هزار ون را پیگیری می‌کنیم. البته در بحث‌های شفاهی و کتبی عدد متفاوت است.

شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه  هنوز مطالعات تراموا به کمیسیون تخصصی شورا ارسال نشده است؟گفت: من گفتم مطالعات تکمیل شده بازدیدهای مفصل و جلسات زیادی با طرف خارجی داشته‌ایم. باید برخی مخاطرات مانند نحوه برق‌دهی و کابل بالا سر انجام شود. نهایتا در نوع جدید تراموا که تنها دو سال است به بازار آمده این مشکلات برطرف شده ما هنوز مطالعات را به کمیسیون تخصصی شورا نداده‌ایم اما این کار انجام می‌شود ساخت تراموا صرفه و صلاح اقتصادی داریم در سفر اخیری که به بروکسل داشتیم از تراموا استفاده می‌کردند البته در بسیاری از کشورها هم این امر رخ می‌دهد.

وی در بخش دیگری سخنانش در خصوص مذاکره با وزارت صمت برای تولید اتوبوس، ون، تاکسی در تهران گفت: با وزارت صمت برای تولید ۴ هزار دستگاه اتوبوس، ۳۰ هزار ون، ۵۰ هزار تاکسی نو و ۴۰ هزار موتورسیکلت برقی صحبت کرده‌ایم و تا امروز هم قرارداد ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس منعقده شده است، رایزنی‌های ما همچنان ادامه دارد و امیدواریم در مسیر برقی‌سازی گشایش‌های جدی صورت گیرد.

زاکانی در ادامه در خصوص مجوز ورود هزار دستگاه اتوبوس دست‌دوم گفت:مجوز این کار را داریم و در بدترین وضعیت اتوبوس‌های یورو۴ و یورو۵ را وارد می‌کنیم که ۳ یا ۴ سال کار کرده‌اند. البته باید این خودروها تست محیط زیستی را پاس کنند. کافی است اتوبوس‌هایی که وارد می‌شوند با اتوبوس‌هایی که در حال حاضر در شهر وجود دارند مقایسه کنید و می‌بینید که چقدر تفاوت وجود دارد . نیاز ما در تهران به حدود ۱۰ هزار اتوبوس است که ما فقط ۱۸۶۰ دستگاه اتوبوس تحویل گرفته‌ایم. هنر اصلاح‌طلبان این بود که ۳۴۶۰ دستگاه  اتوبوسی که از دوره چهارم تحویل گرفته بودند به ۱۸۶۰ دستگاه برسانند که اسناد آن هم موجود است. آقای علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر قبلی اعلام کرده بود که بعد از دو سال یک اتوبوس هم نیامد. در مصاحبه‌هایشان هم این نکته وجود دارد. ما به دنبال بازسازی هستیم و در این دو سال و اندی حضور در بحث مترو و اتوبوس‌ کارهای خوبی کردیم و سال آینده افق بهتری هم خواهیم داشت.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه یکی از اعضای شورا گفته اتوبوس‌هایی که در این دوره وارد کرده‌اید کارهایش در آن دوره انجام شده بود، نظر شما در این رابطه چیست؟گفت: این طور نیست آنها یک ریال هم پرداخت نکردند، نداشتند که پرداخت کنند. ما خودمان قرارداد بستیم، پول دادیم و اتوبوس‌ها را تحویل گرفته ایم اما در خصوص استانداردهای اتوبوس‌های دست‌دوم ۳ تا ۵ سال کار کرده هم بگویم باید اتوبوس‌ها استانداردهای لازم را بگذرانند. هر چقدر  کیفیت و کمیت حمل و نقل عمومی ارتقاء پیدا کند در مسیر رسیدن به اهداف‌مان سریع‌تر خواهیم بود. البته ما در حوزه‌های دیگر هم برنامه‌های جدی داریم.

شهردار تهران بابیان اینکه از طریق مناسب‌سازی و هوشمندسازی کارهایی برای کاهش تقاضای سفر صورت گرفته است گفت: یکی  از مسیرهای تحقق ما توسعه پیاده‌راه‌ها است که در حوزه فنی-عمرانی پیگیر هستیم و در مورد واردات اتوبوس‌ها هم با چند گروه مذاکراتی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه هنوز تصمیمی درباره دست‌دوم بودن یا نبودن اتوبوس‌های وارداتی نگرفته‌ایم گفت: ما برای واردات اتوبوس مصوبه داریم و هزار دستگاهی که مجوز آن گرفته شده در مصوبه به نو یا کارکرده بودن آن کاری ندارند بلکه باید کیفیت و استاندارد آن توجه شود ما می‌خواهیم کمک کنیم تا مردم از شرایط سخت خارج شوند.

شهردار تهران در بخش دیگری سخنانش از در خصوص شکایت ایران‌خودرو از شهرداری گفت: این مسأله مربوط به حساب‌های فی‌مابین است برای حالا هم نیست ما میراث‌دار گذشته هستیم که هم خوبی داشته و هم خرابکاری.ماهیچ وقت ناله نمی‌کنیم، سیاه‌نمایی نکردیم این مسأله هم جز خرابکاری‌هایی بوده که برای حالا نیست.

به گفته وی درگیر پرونده‌های گذشته هستیم به گونه‌ای که در یک مورد قراردادی بسته شده که زمین به مال غیر داده‌اند و از دهه ۷۰ گرفتار هستیم. ۲۲ ماه و یک روز است که از حضور ما در شهرداری می‌گذرد تلاش می‌کنیم که کار کنیم خوب کار کنیم و هر چقدر هم کار کنیم کم است.

شهردار تهران همچنین در خصوص نحوه هزینه‌کرد مازاد بودجه ۱۴۰۱ گفت: در حال حاضر نحوه هزینه‌کرد در اختیارم نیست قراردادهایی در حوزه حمل و نقل منعقد شد که رقم بالایی دارد.

به گفته زاکانی یکی از قراردادها هزار میلیارد تومان ارزش دارد و قرارداد دیگر ۵۰۰میلیارد تومان است.در حوزه اضافه درآمدها در بخش زیرساخت‌ها و پرداخت بدهی‌ها وارد شدیم. سال گذشته بیش از ۳ هزار میلیارد تومان بدهی پیمانکاران را تسویه کردیم و ۷ هزار میلیارد تومان هم با سیستم بانکی تسویه شده است.

وی به کمک‌های دولت در بخش مترو اشاره کرد و گفت: دولت پیش پرداخت خرید ۶۳۰ واگن ۱۱۸ میلیون یورو را داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا