زمان انتظار برای قطار در ایستگاههای مترو با ورود واگنهای جدید به ۳ دقیقه میرسد/ ورود قطارهای جدید، ترافیک، آلودگی هوا و مصرف سوخت را در تهران کاهش میدهد
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از انعقاد قرارداد تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن مترو به عنوان مهمترین دستآورد سفر اخیر شهردار تهران به چین نام برد و گفت: در دولت گذشته، پیگیریها و پرداختهای لازم برای انعقاد این قرارداد انجام نشد و در نتیجه اجرایی شدن آن سالها به تأخیر و تعویق افتاد.
به گزارش شوراآنلاین و به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ محسن هرمزی با اعلام اینکه در متروی تهران، سرفاصله حرکت قطارها در فاز اول، سه دقیقه و در فاز نهایی دو دقیقه پیشبینی شده است، افزود: همه محاسبات، تجهیزات و ظرفیتها بر همین مبنا آماده شده و همه خطوط متروی تهران این ظرفیت و توانمندی را دارند که قطارها با سرفاصله دو دقیقه حرکت کنند.
وی با اعلام اینکه با توجه به ظرفیت موجود، اگر نتوانیم واگن کافی وارد خطوط کرده و از همه ظرفیت مترو استفاده کنیم، هم بابت هزینههایی که پرداخت کردهایم و هم بابت عدم جابهجایی مسافر تا سقف ممکن، متحمل خسارت میشویم، تأکید کرد: در این صورت، بخشی از سرمایهمان به هدر میرود، ضمن اینکه هم امکان خدماترسانی مطلوب به شهروندان و هم فرصت کاهش ترافیک، آلودگی هوا و مصرف سوخت را از دست میدهیم.
ناوگان فرسوده موجود در شأن شهروندان نیست
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه مهمترین اتفاق در حوزه مترو، رساندن سرفاصله حرکت قطارها به ۳ دقیقه و حتی ۲ دقیقه است، اظهار کرد: توسعه خطوط و افزایش ایستگاهها از یک طرف و کاهش سرفاصله حرکت قطارها از طرف دیگر، باعث استقبال بیشتر شهروندان از مترو میشود، چنانچه در یکی از ایستگاههای خط ۶ مترو که اخیراً با حضور رئیس جمهور محترم افتتاح شد، ۶۰ هزار مسافر در روز جابهجا میشوند که نشان میدهد که مردم چقدر به مترو نیاز دارند و از توسعه آن استقبال میکنند.
هرمزی با بیان اینکه موضوع قرارداد تأمین ۶۳۰ واگن مترو با چین، اقدام خوبی بود که مقدمات آن از سال ۹۵ شروع شد، تصریح کرد: البته این اقدام به دلیل عدم حمایت دولت گذشته، منتج به نتیجه نشد و اساساً در دوره قبل، برای توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی، اقدامی چندانی صورت نگرفت.
وی با اعلام اینکه واقعاً در شأن پایتخت کشورمان و شهروندان آن نیست که برای جابهجایی از چنین اتوبوسها و تاکسیهای فرسودهای استفاده کنند، تأکید کرد: بر اساس آمار، ۷۲ هزار تاکسی در تهران داریم در صورتی که در سطح شهر، ۱۰ هزار تاکسی هم به مردم سرویس نمیدهند و عملاً بسیاری از آنها در خدمت نهادها و شرکتها هستند و یا باربری میکنند.
قسط اول قرارداد با چین ۱۱۸ میلیون یورو است
هرمزی با تأکید بر حمایت از تولید داخلی و انعقاد قراردادهای بزرگ با شرکتها و کارخانههای داخلی، یادآور شد: ضمن حمایت از تولید داخل، ناچاریم برای پُر کردن خلاء بسیار بزرگی که در خصوص کمبود اتوبوسهای مورد نیاز داریم، نسبت به واردات اتوبوس نیز اقدام کنیم، چرا که ظرفیت تولید کارخانههای داخلی به هیچ عنوان کافی نبوده و جوابگوی نیاز موجود نیستند و در زمینه وسایل حمل و نقل برقی نیز ناچاریم اتوبوس، تاکسی، وَن و موتورسیکلت برقی را وارد کنیم.
وی درباره جزییات قرارداد تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن مترو از چین با اعلام اینکه بودجه این قرارداد از محل خط اعتباری دولت ایران و چین تأمین شده است که از آن در حوزههای واردات دارو، نهادههای دامی و کالاهای اساسی نیز استفاده میشود، توضیح داد: این قرارداد در ذیل خط اعتباری مذکور، ردیف مصوب داشت که بر اساس آن، ۸۵ درصد از هزینه قرارداد تأمین واگنها باید از محل همان اعتبارات پرداخت شود.
معاون شهردار تهران در خاتمه با اعلام اینکه دولت باید قسط اول قرارداد به میزان ۱۵ درصد معادل ۱۱۸ میلیون یورو که دولت قبل آن را تأمین نکرده بود پرداخت میکرد، خاطرنشان کرد: سال گذشته که معاون نخست وزیر چین به تهران آمده بود، موضوع قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن، مطرح و ال سی این قرارداد به مدت یکسال تمدید شد و دولت سیزدهم پایِ کار آمد تا بتوانیم ال سی را باز کنیم که برای تحقق آن فرآیند بسیار سختی را با حمایت دولت با موفقیت پشت سر گذاشتیم.