اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

تخصیص ارز برای تکمیل ۱۵ درصد پیش‌پرداخت واگن‌های چینی شهریورماه انجام می‌شود

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به قرارداد با چین برای ساخت ۷۹۱ واگن، گفت: تخصیص ارز برای تکمیل ۱۵ درصد پیش‌پرداخت واگن‌های چینی شهریورماه انجام خواهد شد.

به گزارش شوراآنلاین، محسن هرمزی درباره قرارداد با چین برای تأمین واگن‌های مترو، اظهار کرد: ما قرارداد ۶۳۰ دستگاه به اضافه ۱۶۱ دستگاه واگن با چین را داریم که به ۷۹۱ دستگاه رسید. قرار بود از محل دو هزار دستگاه واگن که وزارت کشور قبول کرده، هزار و ۵۰ دستگاه واگن تأمین شود.

وی افزود: ۱۵ درصد از پیش پرداخت قرارداد از طریق فاینانس باید انجام می‌شد؛ یک دولت آمد و رفت و نتوانست ال سی را فعال کند. ال سی نیز تا آبان ماه سال قبل فرصت داشت و باید عملیاتی می‌شد، در غیر این صورت فاینانس قابلیت استفاده نداشت.

هرمزی با بیان اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته در مترو و شهرداری ۱۵ درصد پیش پرداخت از محل بند ز تبصره ۱۹ باید تأمین می‌شد، خاطرنشان کرد: قرار بود حواله نفت از این بابت بگیریم که دریافت کردیم. بانک شهر به عنوان بانک عامل و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به عنوان کارفرما وارد عمل شدند. نفت هم به فروش رسید، اما در سال قبل سازمان شهرداری‌ها برای اربعین هزینه‌هایی را انجام داد و رقم باقی مانده کفاف پیش پرداخت را نمی‌داد.

وی همچنین تصریح کرد: یکی از مهمترین کار‌های این دوره عملیاتی کردن قرارداد با چین بود و تسهیلاتی که گرفته شد به این دلیل بود که فاینانس عملیاتی شود و اگر این تسهیلات دریافت نمی‌شد، ۶۳۰ دستگاه واگن را نداشتیم. اگر شهرداری این ریسک را انجام نمی‌داد واگن‌ها ساخته نمی‌شد. این همت شهرداری بود و دولت وقت هم کمک کرد. جابجایی اولویت‌ها برای حواله نفت صورت گرفت و به اتوبوس‌ها اختصاص یافت؛ لذا ناچار شدیم با ضمانت سازمان شهرداری‌ها و مکاتبه با وزارت کشور، تسهیلات دریافت کنیم تا ۹.۷ درصد پیش پرداخت را انجام دهیم و فاینانس عملیاتی شود.

هرمزی با بیان اینکه این تسهیلات به هیچ عنوان شخصی نبوده و به نام شرکت واگن سازی بوده است، اظهار کرد: ۹۰ میلیون یورو تسهیلات، وام شخصی نیست. این ریسک را شهرداری انجام داد و با ضمانت حواله‌های نفت تسهیلات را دریافت کرد.

تخصیص ارز برای تکمیل ۱۵درصد پیش پرداخت واگن‌های چینی شهریورماه انجام خواهد شد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه ما از بانک مرکزی ارز گرفتیم و به شرکت نورینکو پرداخت کردیم تا فاینانس عملیاتی شود، گفت: سهم ۵.۳ درصدی باقی‌مانده که دیروز جلسه‌ای را در دفتر معاون وزیر صمت داشتیم و بر اساس آنچه گفته شد منابع ریالی آن توسط سازمان شهرداری‌ها تامین شده است. تخصیص ارز باز شده و در شهریورماه انجام خواهد شد تا سهم ۱۵ درصد تکمیل شود.

از سال آینده براساس جدول در ابتدا هر ماه دو رام و سپس هر ماه سه رام وارد می‌شود

هرمزی با تأکید بر اینکه طرف چینی پول را گرفته و قرارداد عملیاتی شده است، یادآور شد: تولید انبوه واگن آغاز شده و در بهمن ماه اولین رام را تحویل خواهیم گرفت و امیدواریم همان زمان حمل آن انجام شود و از سال آینده بر اساس جدول در ابتدا هر ماه دو رام و سپس هر ماه سه رام وارد می‌شود که البته در این قرارداد ۵۵ درصد داخلی سازی است. از محل فاینانس و کنسرسیوم شکل گرفته در چین سهم واگن سازی را هم برای توسعه آن دریافت کردیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این تسهیلات نیاز به مصوبه شورا نداشت، اما اعضای شورا این نظر را داشتند که لایحه‌ای در خصوص تسهیلات اخذ شده برای قرارداد به شورا ارائه دهیم. اگر شورا حمایت نمی‌کرد این تسهیلات دریافت نمی‌شد. اگر رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل حمایت نمی‌کرد این اتفاق نمی‌افتاد.

فرسودگی ۱۰۰ درصدی ناوگان تاکسی ون و ۶۰ درصدی ناوگان تاکسی سواری

هرمزی با بیان اینکه بخشی از قرارداد که اولویت نداشت از دستور کار خارج شد، گفت: در حال حاضر اتوبوس و تاکسی در اولویت ماست. شهرداری می‌توانست زیر بار مسئولیت نرود و کسی هم خرده نمی‌گرفت؛ چراکه وظیفه تأمین تاکسی نداشتیم. ناوگان تاکسی ون ۱۰۰ درصد و ناوگان تاکسی سواری بیش از ۶۰ درصد فرسودگی دارد.

وی تعداد اتوبوس‌های شاغل تهران در ابتدای دوره ششم را ۸۶۰ دستگاه عنوان کرد و افزود: با توجه به این موضوع باید نوسازی اتوبوس‌ها مورد توجه قرار می‌دادیم. تاکسی‌ها و اتوبوس‌هایی که وارد خواهد شد جریان زندگی در شهر را تغییر خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا