شورای شهرصفحه اصلی

جزئیات هزینه‌ها و درآمدهای شهرداری در ۵ ماهه ابتدایی سال

خزانه‌دار شورای شهر تهران گزارشی درخصوص حساب درآمدها و هزینه‌های شهرداری تهران در ۵ ماه ابتدایی سال جاری ارائه داد.
به گزارش شوراآنلاین؛ حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای شهر تهران گزارشی در خصوص حساب‌ درآمدها و هزینه‌های شهرداری تهران در ۵ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ ارائه داد.
خزانه‌دار شورا توضیح داد: شهرداری تهران ۱۵۹ هزار میلیارد تومان برای امسال در نظر گرفت که درآمدها ۱۱۹ هزار میلیارد تومان، منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۱۶ همت و منابع حاصل از واگذاری دارایی مالی ۱۴ همت است.
کاشانی با بیان اینکه ۴۳۲۴۴ میلیارد تومان عملکرد نقد و بیش از ۳ هزار میلیارد تومان عملکرد غیر نقد است. در فصل اول درآمدها باید در پنج‌ماهه امسال ۵۰ هزار میلیارد تومان وصول می‌شد که ۳۵ هزار میلیارد تومان وصول شده است.
وی با بیان اینکه ۴۴۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای تیر و مرداد کسر شده است، اظهار کرد: باتوجه‌به اینکه عمده ساخت‌وسازها در تیر و مردادماه اتفاق می‌افتد قابل‌تأمل است که در ماه‌های مذکور باید بیشترین درآمد را داشته باشیم، در مرداد چهارهزار میلیارد تومان درآمد کمتری داشتیم.
خزانه‌دار شورا با بیان اینکه در عوارض ارزش‌افزوده باید ۹۲۰۰ میلیارد تومان در سال وصول شود اما در پنج‌ماهه ۴۰۹ میلیارد تومان وصول شده که ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از رقم مصوب پنج‌ماهه عقب هستیم.
کاشانی افزود: درآمد حاصل از تبلیغات محیطی ۳۰۰ میلیارد تومان بوده و نمی‌دانیم در سازمان زیباسازی چه اتفاقی می‌افتد چرا که عقب‌ماندگی ۳۰۰ درصدی را نسبت به بودجه مصوب شاهد هستیم. بد است که در برخی کدهای درآمدی شاهد درآمد صفر هستیم.
وی اضافه کرد: در جدول آیتم‌های افزایشی شورا مبلغ عوارض را افزایش داد و فعالیت‌ها مطلوب بوده و قرار بود در پنج‌ماهه ۱۲ هزار میلیارد تومان محقق شود که ۱۴ هزار میلیارد تومان محقق شده است.
کاشانی با بیان اینکه در واگذاری املاک نیز درآمدها نسبت به رقم مصوب بیشتر بوده است، یادآور شد: در وصول مطالبات و چک‌های دریافتی قرار بود ۳۰۰ میلیارد تومان وصول شود که هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان وصول شده است.
وی ادامه داد: در بخش هزینه‌ها در بخش نقدی اعتبار ابلاغی در هزینه‌ای، تملک دارایی مالی و سرمایه‌ای ۱۲۲ هزار و ۸۷۳ میلیارد تومان ابلاغ شده اما با تخصیص اعتبار ۴۳ هزار و ۶۱۴ میلیارد تومان و عملکرد ۱۵ هزار و ۴۹۵ میلیارد تومان درصد جذب نسبت به تخصیص اعتبار ۳۵ درصد است.
خزانه‌دار شورا تصریح کرد: در هزینه‌های غیرنقدی ۲۱ هزار و ۱۳۷ میلیارد تومان ابلاغ شده که با تخصیص هشت هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان و عملکرد ۹۲۳ میلیارد تومان درصد جذب نسبت به تخصیص اعتبار ۱۱ درصد است.
وی با بیان اینکه در مجموع هزینه‌های نقدی و غیرنقدی رقم ابلاغی ۱۴۴ هزار میلیارد تومان است، گفت: با تخصیص اعتبار ۵۱ هزار و ۷۶۷ میلیارد تومان و پرداخت نقدینگی ۵۵ هزار میلیارد تومان و عملکرد ۱۶ هزار میلیارد تومان درصد جذب نسبت به تخصیص اعتبار ۳۱ درصد است.
کاشانی اعلام کرد: در عملکرد پنج‌ماهه منتهی به مردادماه سال ۱۴۰۳ در مجموع وصول نقد و غیرنقدی مبلغ ۴۷ هزار و ۲۰۸ میلیارد تومان بوده که مبلغ ۱۷ هزار و ۱۱۲ میلیارد تومان آن معادل ۳۶ درصد پایدار و ۳۰ هزار میلیارد تومان آن معادل ۶۳ درصد ناپایدار است. در مجموع در وصول نقد و غیر نقد ۱۶ هزار و ۸۹۳ میلیارد تومان عقب هستیم.
در ادامه بررسی این گزارش، لطف‌الله فروزنده، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران ضمن حضور در صحن علنی شورای شهر تهران، گفت: روند درآمد نسبت به سال گذشته خوب است. درآمدهای پایدار ما به ۶۳ درصد رسیده است. علت کاهش برخی درآمدها به دلیل حوادث کم شده اما روند خوبی در شهریور طی کردیم. در فرایند توافق با طرف مقابل به درآمد اضافه می‌شود.
معاون شهردار تهران با بیا اینکه در ۶ماهه اول که باید ۵۰ درصد از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان را محقق کنیم، به این رقم می‌رسیم، گفت: مشکلاتی با سازمان ترافیک درمورد ال.ای.زد داریم و نتوانستیم نهایی کنیم اما در حال پیگیری هستیم. در خصوص مطالبات از دولت، نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد دررابطه‌با ماده ۱۲ داریم.
وی با اشاره به افزایش سرمایه بانک شهر، بیان کرد: سهام‌داران افزایش سرمایه را در سال گذشته پیگیری می‌کردند و ما نیز سال گذشته مجوزی دریافت کرده بودیم که مبلغی بر اساس آن به‌حساب بانک شهر واریز شد و قرار بر این بود که بانک شهر به بانک مرکزی افزایش سرمایه را اعلام کند اما بانک مرکزی رقم نقد را افزایش داد و ما مجبور هستیم که رقم بیشتری را واریز کنیم که واریز این مبلغ به مجوز شورا نیاز دارد. از دوستان تقاضا دارم به یک فوریت افزایش سرمایه رای مثبت بدهند.
جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا در ادامه، گفت: ما یکی از سهام‌داران اصلی بانک شهر هستیم و باید از جزئیات اقدامات باخبر شویم و چون یک فوریت افزایش سرمایه درخواست شده است باید مدیرعامل بانک شهر در این جلسه حضور پیدا می‌کردند بتوانند چرا که مسئله افزایش سرمایه بسیار با اهمیت است و ما فقط به جهت اطمینان رای می‌دهیم. در پایان یک فوریت افزایش سرمایه بانک شهر نیز تصویب شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا