اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

خبر خوب زاکانی برای رانندگان تاکسی برقی چه بود؟

شهردار تهران از پرداخت وام ۴۰۰ میلیونی شهرداری به رانندگان تاکسی برقی خبر داد و گفت: تمام تلاش ما کمک به رانندگان تاکسی است.
به گزارش شوراآنلاین، علیرضا زاکانی شهردار تهران پس از حضور در جلسه علنی شورای شهر تهران و تشریح جزئیات سفر تیم مدیریت شهری به سوریه در جمع خبرنگاران حاضر شد.
زاکانی در جمع خبرنگاران درباره تجمع رانندگان تاکسی برقی و برنامه شهرداری برای رفع مشکل آن‌ها گفت: قرار شد وام ۴۰۰ میلیون‌تومانی به رانندگان بدهیم و بازپرداخت آن را از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید تسویه می‌کنیم.
شهردار تهران با تأکید بر این موضوع که برقی‌سازی تهران یک راه بی‌بازگشت است، گفت: برقی‌سازی به رفع ناترازی انرژی کشور و ایجاد زیرساخت‌ها برای ازبین‌رفتن آلودگی و ترافیک تهران کمک می‌کند.
وی با بیان اینکه اساس کار ابلاغ قانون برنامه است و اجرای قانون هوای پاک این مسیر را الزامی کرده است، گفت: برای توسعه حمل‌ونقل عمومی خرید داخلی و خارجی داشته‌ایم و تاکنون زیر‌ساخت‌هایی هم فراهم شده است.
شهردار تهران با بیان اینکه بنا نیست در ساعات پیک از برق برای شارژ خودروها استفاده شود، گفت: سیستم به‌صورت هوشمند امکان استفاده از برق در ساعات پیک مصرف را نمی‌دهد.
به گفته زاکانی، خودروی برقی گران‌تر از خودروی بنزینی است و امسال میلیاردها دلار برای واردات بنزین هزینه خواهد شد.
شهردار تهران به ماده ۱۲(صرفه‌جویی در مصرف سوخت) اشاره کرد و گفت: قانون، الزامی را برای دولت تعیین کرده که اگر صرفه‌جویی شد مبالغی را به رانندگان تاکسی پرداخت کند.
زاکانی تأکید کرد: اما در قانونی که در پایان مجلس یازدهم تصویب شد، سازمانی را پیشنهاد دادند که زیر نظر رئیس جمهور به‌صورت پیشینی با تضمین مجموعه‌های مختلف امکان پرداخت را فراهم کند. برقی‌سازی اراده شهید رئیسی و دولتش بود و همچنین امروز برقی‌سازی نیز اراده دولت پزشکیان است.
شهردار تهران به دیدار دو روز پیش خود با وزیر صمت، اشاره کرد و گفت: ایشان هم اعلام کرد که راهی جز برقی‌سازی نداریم.وی به خرید اولین سری تاکسی‌های برقی اشاره کرد و گفت: اولین خریدی که انجام شد از کرمان خودرو به تعداد ۱۷۱ دستگاه بود که قیمت هر خودرو یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است.
به گفته زاکانی، از این رقم ۴۰۰ میلیون تومان توسط راننده پرداخت می‌شود که بخشی از آن حدود(۱۵۰ میلیون قیمت تاکسی فرسوده است) و همچنین دو وام برای رانندگان با سود ۸ درصد پیش‌بینی شده است.
شهردار تهران بیان کرد: یک وام ۶۰۰ میلیون‌تومانی و یک وام ۳۰۰ میلیونی تومانی از صندوق کارآفرینی داده می‌شود؛ البته برای تحقق ماده ۱۲ هم تلاش‌هایی شده است.
زاکانی بیان کرد: بر اساس ماده ۱۲، حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار باید طبق قاعده به رانندگان تاکسی پرداخت می‌شد. ما در مسیر گرفتن این تسهیلات هستیم که بنده در دولت، در دو نوبت درباره این موضوع صحبت کردم.
شهردار تهران گفت: ما قول پیگیری به رانندگان دادیم و حق آنهاست که پیگیری کنند؛ بنده در دولت با آقای پزشکیان، عارف و برخی وزرا صحبت کردم و یک کارگروه پنج‌نفره با حضور وزیر صمت، نفت، نیرو، بنده و با محوریت پورمحمدی تشکیل شد.
زاکانی بیان کرد: بنده هفته قبل هم در مورد این موضوع با پورمحمدی صحبت کردم و وی اعلام کرد که موضوع و مبلغ در حال کارشناسی است.
وی با بیان اینکه برای تسهیل این امر ما پولی داشتیم و بر اساس مجوز قانونی بودجه رقمی را در نظر گرفتیم و قرار است از صندوق کارآفرینی وام بگیریم، اظهار کرد: ما به نمایندگی از رانندگان این رقم را بر اساس چارچوب مقرر از ماده ۱۲ تسویه می‌کنیم و رانندگان درگیر آن نمی‌شوند.
به گفته شهردار تهران، صندوق ۸۰۰ میلیارد تومان وام می‌دهد که سهم هر خودرو حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است؛ کلاً طرف حساب شهرداری خواهد بود و تسویه آن از محل ماده ۱۲ است. بعد از تسویه رقم برای رانندگان بعدی در نظر گرفته خواهد شد.
زاکانی ادامه داد: در حال رایزنی با صندوق هستیم و دستورالعمل آماده شده است؛ به رانندگان نوید می‌دهیم که به‌زودی این اقدام انجام شود اما اصل کار صندوق است.
وی به خودروهایی که خود شهرداری وارد می‌کند، اشاره کرد و گفت: مدل تسویه این خودرو‌ها متفاوت است و یک سال و نیم تنفس دارد و راننده با همان رقم اولیه وارد مشارکت داده می‌شود و خودرو را تحویل می‌گیرد.
وی تأکید کرد: به اقتضای دریافتی که از ماده ۱۲ صورت می‌گیرد قدرالسهم مناسبی برای راننده به میزان ۵۰۰ میلیون تومان صفر خواهد شد و شروع کار با ماست و اولین گروه خودروها در گمرک است که در یک شرکت سهامی عام که رانندگان سهام‌دار آن هستند، ثبت می‌شود و قدرالسهم رانندگی، خودرو و سود سالیانه شرکت را دریافت خواهند کرد.
شهردار تهران به موضوع خدمات پس از فروش اشاره کرد و گفت: تمام خودروها خدمات پس از فروش دارند، خدمات پس از فروش خودروهایی که ما وارد می‌کنیم با طرف چینی است که انجام می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا