اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

پشت‌پرده مخالفت برخی افراد با قرارداد چین

نایب رئیس شورای شهر تهران در خصوص قرارداد چین و مخالفت برخی افراد توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش شوراآنلاین، در کلان‌شهر تهران که ۱۵ میلیون جمعیت ثابت و سیار دارد، فقط ۲ هزار دستگاه اتوبوس فعال وجود دارد و وضعیت ناوگان مترو هم خوب نیست.فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی باعث شده که روزانه شاهد خرابی‌ها پی‌درپی در اتوبوس و مترو باشیم.شهرداری تهران سال گذشته برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی طی هماهنگی با دولت وقت، قرارداد ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۲۷ هزار ۵۰۰ تاکسی برقی، ۱۰ هزار ون و ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی را با چینی‌ها بست اما موانع و مشکلاتی بر سر راه قرارداد چین ایجاد شد که همین امر باعث بروز اختلاف‌نظرهایی بین اعضای شورای شهر تهران شده است.همچنین شهرداری با بستن قراردادهایی با خودروسازان داخلی به دنبال استفاده از ظرفیت حداکثری داخل بود اما موانع زیادی بر سر راه بود و حتی برخی خودروسازان خط تولید خود را تعطیل کرده بودند و با پیش‌پرداخت شهرداری دوباره خط تولید را راه‌اندازی کردند.در خصوص آخرین اقدامات صورت‌گرفته برای توسعه حمل‌ونقل عمومی، کاهش آلودگی هوا و ترافیک،قراردادهای داخلی و خارجی شهرداری و… با پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.
توسعه حمل‌ونقل عمومی بودجه زیادی می‌خواهد، بفرمایید شورای شهر تهران چقدر بودجه در نظر گرفته است؟
با اولویت‌سنجی‌های صورت گرفت در شهر تهران، توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان اولویت اول مدیریت شهری در نظر گرفته شد.توسعه حمل‌ونقل عمومی با کاهش ترافیک و آلودگی هوا ارتباط معناداری دارد و برای حل این دو معضل باید تصمیم بزرگ می‌گرفتیم.به همین منظور بیش از ۴۰ درصد بودجه شهر تهران به حوزه حمل‌ونقل اختصاص یافت و حتی بودجه مازاد هم برای این منظور در نظر گرفتیم تا حمل‌ونقل عمومی از وضعیت اسف‌بار خارج شود.
چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفت؟
برای رفع این مشکل باید نگاه جهادی داشت تا بتوان یک تحول بزرگ را در تهران رقم زد و اگر مدیریت جهادی و تفکر جهادی وجود نداشت با مماشات و ملاحظه‌کاری، کاری صورت نمی‌گرفت.در گام اول بررسی ظرفیت تولید داخل در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت. جلساتی با خودروسازان برگزار شد تا از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم اما متأسفانه خط تولید بسیاری از خودروسازان تعطیل شده بود و با پیش‌پرداخت شهرداری آنها دوباره خط تولید خود را فعال کردند.علاوه بر خرید اتوبوس، خرید تاکسی، ون، موتورسیکلت و واگن هم در دستور کار قرار رفت اما به دلیل پایین‌بودن ظرفیت تولید داخل مجبور شدیم از خارج هم اتوبوس بخریم.
آیا برای خرید تجهیزات خارجی هماهنگی‌های لازم با دولت و نهادهای بالادستی صورت گرفت؟
مراحل کار طولانی بود اما از دولت وقت مجوزهای لازم اخذ شد هر چند که مخالفانی هم در این زمینه داشتیم.
مخالفان چه کسانی بودند و علت مخالف چه بود؟
برخی از مخالفت‌ها دلسوزانه بود اما بیشتر مخالفت‌ها از سوی مافیای خودرو بود و تلاش می‌کردند که در خصوص واردات سنگ‌اندازی کنند تا بتوانند باقیمت‌های نامتعارف وضعیت موجود را استمرار دهند.همین‌جا نکته‌ای را عرض کنم، قبل از اینکه ما وارد معامله با چین شویم، برخی خودروسازان داخلی برای واردات خودرو، قیمت‌های نجومی اعلام می‌کردند و وقتی ما تحقیق کردیم متوجه شدیم که قیمت اعلامی این افراد روی هر خودرو، ۱۰۰ هزار یور بیشتر است به همین دلیل شهرداری خودش مستقیم وارد کار شد تا این اتوبوس‌ها را ارزان‌تر خریداری کند.
آیا دولت اجازه این کار را به شهرداری داد؟ چرا که برخی معتقدند اصلاً شهرداری نباید در این موضوع مستقیم ورود می‌کرد؟
بله شهرداری تهران طی جلساتی با دولتی‌ها مجوزهای لازم را اخذ کرد و یک هم‌افزایی بین دولت و شهرداری ایجاد شد. باز هم می‌گویم این موضوع باعث نشد که شهرداری سراغ تولیدکنندگان داخلی نرود.
چقدر از ظرفیت داخل استفاده کردید؟
تا جایی که تولیدکنندگان داخلی توان داشته باشند ما از ظرفیت آنها استفاده خواهیم کرد. البته ما وقتی قرارداد چین را بستیم اعلام شده که باید آنها تکنولوژی را منتقل کنند تا در آینده کشور در این زمینه به خودکفایی برسد و با این کار کلید تولید برقی را در تهران روشن کردیم.
در تهران نیازمند چند دستگاه اتوبوس هستیم؟
با نیاز سنجی‌های صورت گرفته تهران در کف استاندارد نیازمند ۷ هزار دستگاه اتوبوس است و ما با قراردادهایی که بسته‌ایم حدود ۳۵۰۰ دستگاه اتوبوس را تأمین خواهیم کرد و تا حدودی مشکل برطرف خواهد شد.در حال حاضر شهروندان مدت‌زمان زیادی منتظر رسیدن اتوبوس می‌شود و بعضا اتوبوس‌ها پر هستند و آنها باید با سختی سوار اتوبوس شوند؟ بفرمایید این مشکلات چه زمانی مرتفع می‌شود؟شهروندان در گرما و سرما باید منتظر اتوبوس بمانند و چون ظرفیت پایین است آنها نمی‌دانند چه زمانی اتوبوس می‌رسد اما با ورود اتوبوس های جدید سرفاصله‌ها کاهش می‌یابد و قطعا رفاه بیشتر می‌شود واقعا من نمی‌دانم چرا عده‌ای با رفاه مردم مشکل دارند.
تاپایان سال چند دستگاه اتوبوس می‌رسد؟
من در بدبیانه ترین حالت ممکن می گویم که ۱۲۵۰ اتوبوس برقی حتما وارد می شود و خودروسازان داخلی هم ماهیانه در حالت تأمین هستند.
چرا اتوبوس برقی خریدید؟
ما ۲۵۰۰ اتوبوس برقی خریدیم تا زمینه لازم برای حمایت از محیط‌زیست، کاهش آلایندگی صورت گیرد و همچنین بهترین کمک را به دولت در زمینه کاهش واردات سوخت می‌کنیم چرا که به‌جای استفاده از سوخت‌های فسیلی از برق استفاده می‌کنیم.
برخی معتقدند که شهرداری قصد ندارد از تولید داخل استفاده کند به همین دلیل به سراغ خریدهای خارجی رفته است.
اصلاً این‌طور نیست. شهرداری همین‌الان تسهیلات ارزی برای خودروسازان داخلی گرفته تا آنها زودتر کار را تحویل دهند. همین چند روز پیش هم چمران رئیس شورای شهر تهران به همراه مدیران شهری جلساتی با خودروسازان داشت و قرار شد آنها سریع‌تر به وعده‌های خود عمل کنند.
علت مخالفت برخی با قرارداد چین چیست؟
نمی‌دانیم چرا این اتفاق‌ها و اظهارنظرها رخ می‌دهد. ما فکر می‌کردیم همه مسئولان در این کار بیایند و حمایت کنند، حتماً کارهای بزرگ اشکالاتی دارد و بهتر بود همه دست‌به‌دست هم برای رفع مشکل بدهند نه اینکه خودشان مانع ایجاد کنند.مدت‌هاست برخی بهانه‌جویی‌هایی را آغاز کرده‌اند، عده‌ای با نگاه سیاسی مخالفت می‌کنند و عده‌ای هم عقده‌های فروخفته‌شان بیدار شده است و شروع به جوسازی و سیاه‌نمایی رسانه‌ای می‌کنند تا کارها را بی‌ارزش و ناکارآمد نشان دهند. قرارداد چین اتفاق بزرگی است و می‌توانند بزرگ‌ترین افتخار در این دوره مدیریت شهری باشد چرا که باعث رفع معضل ترافیک و آلودگی هوا می‌شود.
گفته می‌شود که سازمان بازرسی از برخی اعضای منتقد شورا دعوت کرده تا دلیل مخالفت خود با قرارداد چین را بگویند در این زمینه توضیح دهید.
متأسفانه برخی افراد به بازرسی می‌روند و با طرح موضوعات خلاف تلاش می‌کنند از ظرفیت بازرسی علیه این موضوع استفاده می‌کنند. ما به قوه قضاییه تکریم می‌کنیم و می‌دانیم که آنها قوه میدانی هستند و برای حل معضلات اقدامات مهمی انجام می‌دهند.سازمان بازرسی هم نقش اساسی در موفقیت‌ها دارد، نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده که برخی به‌جای اینکه موانع را از سر راه بردارند بعضاً خودشان مانع می‌شوند و مدام خبر نادرست به بازرسی می‌دهند.
علت ماندن خودروها در گمرک چیست؟
خدا روشکر با اقدامات صورت‌گرفته مشکل حل شده و شنبه اتوبوس‌ها ترخیص می‌شود.اطلاعات غلطی که داده می‌شود باعث بروز مشکل شده و حتی تهدیدهایی هم بعضاً صورت می‌گیرد. محموله اول رسیده و به‌زودی الباقی محموله‌ها هم می‌رسند و از طریق دولت هم پیگیری‌های لازم صورت‌گرفته است. ببینید وقتی کار بزرگی صورت می‌گیرد باید همه پای‌کار بیایند نه اینکه مانع ایجاد کنند و یا جلوی کار را بگیرند. برای من علامت سؤال بزرگی است، چطور کسانی که نعره می‌زنند ناوگان فرسوده است و اتوبوس فرسوده است، حمل‌ونقل خراب است، آلودگی هوا این‌جوری است و آنجوری است و همه چیز را به باد انتقاد می‌گیرند، خودشان مانع بر سرکار بزرگ ایجاد می‌کنند.همین افراد بیایند و ببیند کار بزرگی در این دوره مدیریت شهری شکل‌گرفته است و به‌جای حمایت تمام‌قد برای به‌نتیجه‌رسیدن کارها بعضاً تلاش می‌کنند از طریق دولت مانع ایجاد کنند اما دولت با نگاه تیز بیانه و نگاه حل مسئله مردم از شهرداری تهران پشتیبانی می‌کند.
برخی افراد به‌جای اینکه خط مقدم حمایت باشند امروز متأسفانه در نقطه تقابل قرار گرفتند و تلاش می‌کنند که ظرفیت را از بین ببرد.تنها راه برون‌رفت ازترافیک برقی‌سازی است و باید همه در این زمینه در کنار مدیریت شهری قرار بگیرند چرا که اگر این کار در تهران موفق شودقطعا درسایر شهرها هم اجرایی خواهد شد.
ماجرای سازمان بازرسی چیست؟
مشکلاتی ایجاد شده بود اما بنده با شناختی که از سازمان بازرسی دارم، معتقدم سازمان بازرسی به دنبال حل معضلات است اما کانال ارتباطی، اطلاعات غلط می دهند. به نظر من اگر سازمان بازرسی سوالی دارد باید از رئیس شورا بپرسند چون از همه مطلع تر است.
برخی تاکید دارند که دولت هنوز مجوزهای لازم را به شهرداری در این زمینه نداده است در این باره توضیح دهید.
مشکلاتی ایجاد شده بود وکار به شورای حل اختلاف کشید اما در نهایت آنها به نفع شهرداری تهران رای دادند.همچنان به نظر من کسانی که با اجرای این قرارداد منافع خود را در خطر می بینند با این کار مخالفت هستند.
برخی معتقدند که زیر ساخت‌های لازم برای برقی‌سازی ایجاد نشده است؟
این‌طور نیست. برخی می‌گفتند، دولت گفته برق نداریم این در حالی است وزارت نیرو اعلام کرد ما برق را تأمین می‌کنیم و وزیر نیرو هم گفت تنها راه برای کاهش آلودگی هوا باید برقی‌سازی کنیم. همین‌جا تأکید می‌کنم تنش‌ها فقط به خدمت‌رسانی خدشه وارد می‌کند و باید این مشکلات را برطرف کرد.
آیا مشکل تاکسی‌های برقی در خصوص یارانه دولتی را حل کرده‌اید؟
شهرداری پیگیر است و ما حق را به رانندگان می‌دهیم آنها از پس این هم قسط برنمی‌آیند و باید دولت کمک کنند البته شهرداری هم خدماتی را ارائه کرده تا مسیر تسهیل شود و قطعاً به‌زودی مشکل رانندگان تاکسی برطرف می‌شود چرا که جلسات زیادی با دولت در این زمینه گذاشته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا