اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

مافیا از هر اتوبوس برقی ۷.۵ میلیارد به جیب می‌زند!

اتوبوس‌های برقی در گمرک آب می‌خورد، عضو شورای شهر تهران می‌گوید ورود اتوبوس چینی به مذاق مافیای خودرو خوش نیامده است.
به گزارش شوراآنلاین، شهردار تهران علیرضا زاکانی می‌گوید که «نمی‌توان جان مردم را به‌خاطر پُر شدن جیب عده‌ای به گروگان گرفت، به‌زودی به مردم می‌گویم چه دستگاه‌هایی نمی‌گذارند ترافیک و آلودگی هوا حل شود».موانعی بر سر راه ورود اتوبوس‌های برقی پایتخت (که سال گذشته فقط ۵ روز هوای پاک داشت)، ایجاد شده است. رئیس کمیته حمل‌ونقل ترافیک شورای شهر تهران محمد آقامیری با بیان اینکه ورود اتوبوس چینی به مذاق مافیای خودرو خوش نیامده است به فارس می‌گوید که «عده‌ای اطلاعات نادرست در خصوص قرارداد چین به دستگاه‌های نظارتی داده‌اند».
شهرداری تهران سال گذشته علاوه بر قرارداد خرید اتوبوس با خودروسازان داخلی، قرارداد ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی را هم با چینی‌ها بست. ۱۰۰ دستگاه اتوبوس(اولین پارت) به گمرک بندرعباس رسیده است اما مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهر تهران مهدی علیزاده می‌گوید که «اتوبوس‌ها ۳ هفته است که روی آب مانده و اجازه تخلیه داده نشده است».روند واردات کند شده است؛ معاون شهردار تهران محسن هرمزی با بیان اینکه ما ابتدا برای خرید اتوبوس‌های وارداتی با خودروسازان داخلی وارد مذاکره شدیم، به فارس می‌گوید که «تفاوت قیمت خودروهای داخلی با خارجی ۱۰۰ هزار یورو بود» به همین دلیل با اخذ مجوزها خودمان با چینی‌ها وارد مذاکره شدیم.
برخی از اعضای شورای شهر تهران گله‌مندی‌هایی در خصوص اتوبوس‌های برقی دارند و جلساتی هم در این زمینه با دستگاه‌های نظارتی برگزار کرده‌ و قرار است که پرونده اتوبوس‌ها به شورای حل اختلاف برود.
کارشناس مسائل شهری محمدرضا حیدری می‌گوید که شهرداری اصلاً نباید در خصوص خرید اتوبوس‌ها ورود می‌کرد، بلکه «باید وزارت کشور خریدها را انجام و به شهرداری تحویل می‌داد».کارشناس شهری دیگر ،مجتبی برادران، با بیان اینکه خودروسازان داخلی تاکنون بدعهدی کرده و حتی برخی اتوبوس‌هایی که داده‌اند ظرف یک ماه خراب شده است، می‌گوید که شهرداری به دنبال خرید اتوبوس ارزان و باکیفیت بود، چرا باید «در هر اتوبوس ۷.۵ میلیارد تومان پول اضافه به مافیا پرداخت می‌شد».کارشناسان می‌گویند که باید نظارت دقیقی بر نرخ‌گذاری خودروسازان از سوی دستگاه‌های نظارتی صورت گیرد تا دست مافیای خودرو کوتاه شود. همچنین باید نهادهای بالادستی ورود کرده تا هر چه سریع‌تر موانع واردات برطرف و خودروهای پاک وارد پایتخت شوند تا قدری میزان آلایندگی در پایتخت که فقط در یک سال بیش از ۶ هزار نفر در آن بر اثر آلودگی هوا جان باخته‌اند، کمتر شود.
منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا