اجتماعی و فرهنگی

توپ معتادان در زمین شهرداری!

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین پرویز افشار در واکنش به سخنان دیروز مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، گفت: فارغ از اینکه معنای این اظهارات چه می‌تواند باشد قصد دارم در صحبت‌های خود به وظایف شهرداری اشاره کنم که مستنداتی و مصوباتی در خصوص آن پیرامون وظایف شهرداری در خصوص آسیب‌های اجتماعی وجود دارد.

وی با اشاره به ماده ۸۰ قانون شهرداری‌ها، گفت: شهرداری‌ها تکلیف دارند تا ۱۰ درصد بودجه‌های مستمر و وصولی سالیانه خود را به امور فرهنگی و امور بهداری شهری کمک کند. در این راستا بند ۹ مصوبات جلسه ۱۲۸ ستاد مبارزه با مواد مخدر (سال ۱۳۹۲) شهرداری‌های شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر و همینطور شهرهای مراکز استان‌ها را بدون قید جمعیت مکلف کرده است که ۱۰ درصد بودجه فرهنگی و اجتماعی خود را به موضوع پیشگیری و درمان اعتیاد اختصاص دهند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: متأسفانه از زمان تصویب این مصوبه تاکنون تنها اقدامات جسته و گریخته در کلانشهرها انجام شده که هیچگاه به سقف ۱۰ درصد بودجه فرهنگی و اجتماعی نرسیده است.

وی به تبصره «ب» ذیل ماده یک مصوبه شورای عالی اداری کشور، گفت: این مصوبه در خصوص مبارزه با تکدی‌گری، جمع‌آوری و شناسایی و تعیین تکلیف افراد بی‌سرپرست، گمشده، متواری، در راه مانده و موارد مشابه صراحت دارد که شهرداری‌ها (شهرداری تهران) مسئولیت دارد که این نشان می‌دهد که این خصوصیات بخش عمده آسیب‌دیدگان اجتماعی را شامل می‌شود. ما کمتر معتاد خیابانی را پیدا می‌کنیم که متکدی،‌ مجهول‌الهویه، بی‌سرپرست و بی‌خانمان نباشد و لذا نمی‌توان این موضوعات را از یکدیگر جدا کرد. شاید پاره‌ای از دستگاه‌ها در مورد درمان این افراد مسئولیتی داشته باشد اما در حقیقت در توانمندسازی و بازاجتماعی نمودن آنها ما نباید آنها را از بقیه جدا کنیم.

افشار در ادامه به مصوبات دیگر اشاره کرد و گفت: بند ۵ ذیل تبصره ۴ ماده ۵۵ وظایف شهرداری تصریح کرده که جلوگیری از گدایی و واداشتن گدایان به کار و توسعه آموزش عمومی و غیره باز می‌گردد به موضوعاتی که بافت اجتماعی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که نشان می‌دهد شهرداری در مورد آنها مسئولیت دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه موارد ذکر شده قوانین بالادستی محسوب می‌شد،‌ گفت: اما در خصوص مصوبات شورای شهر تهران و ورود آن به موضوع معضل اعتیاد مصوبات بسیار بسیار بیشتر است که نشان می‌دهد که شهرداری باید به این موضوعات ورود پیدا کند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: در وظایف سازمان رفاه شهرداری به صراحت آمده است که برنامه‌ریزی به منظور حمایت از خدمات اجتماعی، روانی، مددکاری، پیشگیرانه و  حمایتی از افراد آسیب‌دیده و در معرض آسیب‌های اجتماعی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و نهادهای مدنی ذیربط و همکاری همه نهادهای دولتی مرتبط از جمله وظایف سازمان رفاه است که می‌توان از آن نتیجه گرفت شهرداری نه تنها در این زمینه مسئولیت دارد بلکه محوریت نیز دارد و لذا اگر دوستان بحث عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها را مطرح می‌کند در کلانشهر تهران این هماهنگی باید با محوریت خود شهرداری انجام می‌شده و ستاد در این خصوص نقشی نداشته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر  افزود: بند ۳ اساسنامه سازمان رفاه شهرداری می‌گوید برنامه‌ریزی جهت حمایت از توسعه مراکز مشاوره، آموزشی و توانبخشی در زمینه خدمات اجتماعی مورد نیاز شهروندان با هماهنگی کلیه نهادهای دولتی ذیربط باید صورت گیرد.

افشار در ادامه به برنامه پنج ساله شهرداری تهران مصوب شورای شهر پایتخت اشاره کرد و گفت: در این برنامه آمده که شهرداری مکلف است با همکاری دستگاه‌های دولتی و غیردولتی ذیربط در چارچوب مقررات موضوع نسبت به تهیه طرح جامع مهار، کاهش آسیب‌های اجتماعی شهر تهران تا پایان سال اول برنامه با محوریت مواردی از قبیل مطالعات آسیب‌شناسی محلات تهران، شناسایی نقاط آسیب‌خیز و بحران‌خیز بافت شهری و حاشیه شهر و ارائه خدمات اجتماعی که در حقیقت نشان می‌دهد در برنامه پنج ساله شهر تهران آمده که اگر نقاط آسیب‌خیزی مانند منطقه هرندی در تهران وجود داشت شهرداری باید به موضوع ورود پیدا کند و یک اقدام جامع انجام دهد.

وی افزود: تعجب می‌کنم که دوستان وارد یک منطقه شدند و صفر تا صد موضوع را خودشان به دست گرفتند و دوستان دیگر نیز در حد وسع و امکانات همکاری کردند اما بعد گلایه‌مندیشان متوجه سایر دستگاه‌ها می‌شود. من نمی‌دانم دستگاه‌های دیگر چه کمکی باید به شهرداری تهران می‌کردند که در این زمینه دریغ کردند چون ما شاهد هستیم در این خصوص هم وزارت بهداشت، هم سازمان بهزیستی و سایر دستگاه‌ها در حد وسع و توانشان به شهرداری تهران کمک کرده‌اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر  به بند ۴ ذیل ماده ۸ برنامه پنج ساله شهرداری اشاره کرد و گفت: این بند پا را از این فراتر گذاشته و اشاره کرده است که شهرداری تهران وظیفه ساماندهی، بازتوانی و کمک به آسیب‌دیدگان اجتماعی را در کنار فراهم نمودن زمینه بازگشت آنها به جامعه بر عهده دارد. در کنار این موارد حرفه‌آموزی نیز وظیفه آنهاست یعنی همین کاری که قرار بوده شهرداری تهران با راه‌اندازی مجتمع‌های بهاران آن را اجرایی کند.

افشار در ادامه، گفت: اتفاقی که افتاده این است که شهرداری یک ورود دیر موقعی به این موضوعات داشته و موقعی که طرح ساماندهی معتادان متجاهر آغاز شد مقرر شد تا ظرف مدت یک تا دو ماه بر اساس مذاکراتی که انجام شد و اظهارات مسئولان شهرداری مراکز بهاران در سطح مناطق مختلف تهران راه‌اندازی شود. قرار بود در هر منطقه شهرداری دو مرکز بهاران راه‌اندازی شود که هر مرکز نیز به طور متوسط ظرفیت ۱۵۰ نفر را داشته باشد تا کسانی که از مراکز ماده ۱۵ به صورت اختیاری تحت پوشش درمان قرار می‌گیرند و بعد شغل و حرفه ندارند، به این مراکز بیایند تا حداقل شش ماه مهمان شهرداری تهران باشند برای بازتوانی که این مورد در خصوص مددجویان مراکز ماده ۱۶ نیز صدق می‌کند.

وی ادامه داد: بر همین اساس، کار ساماندهی معتادان متجاهر به مردان و زنان آغاز شد اما متأسفانه شهرداری علی‌رغم زحمت‌هایی که کشید، نتوانست در زمان مقرر حتی یک مورد از مراکز بهاران را راه‌اندازی کند و اکنون نیز که چندین ماه از موضوع می‌گذرد، از مجموع ۴۴ مرکز حدود ۱۲ تا ۱۳ مورد راه‌اندازی شده که عملاً ۷ مورد آن بهره‌برداری شده است که ظرفیت این ۷ مورد حدود ۷۰۰ نفر ایجاد شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: این در حالی بود که ظرفیت بیشتری پیش‌بینی شده بود، در کنار اینها مصوبات دیگری نیز در خصوص الزام شهرداری‌ها برای جمع‌آوری متکدیان، افراد بی‌سرپرست و معتادان متجاهر وجود دارد که از آن جمله می‌توان به مصوبه بیست و چهارمین جلسه شورای شهر تهران در دوره دوم اشاره کرد که تأسیس و تجهیز اماکنی برای ساماندهی کارگران فصلی بی‌سرپناه اشاره کرد.

افشار به بند «ب» ذیل ماده ۱۰۴ برنامه پنج‌ساله شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: در این بند به تهیه سند جامع رفاه اجتماعی تأکید شده است که با رویکرد خدمات اجتماعی برای اقشار در معرض آسیب و آسیب‌دیده به ویژه جوانان اشاره شده است، همینطور اجرای مصوبه پیشگیری، کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی است که بر این اساس، شهرداری تهران مکلف شده این کار را انجام دهد.

افشار ادامه داد: بند «د» ذیل ماده ۱۰۴ با صراحت بیشتری می‌گوید که همکاری در برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد با مشارکت سازمان‌های دولتی از وظایف شهرداری تهران است، یک مصوبه دیگر نیز وجود دارد که به طرح استفاده از ظرفیت همکاری و مشارکت شهرداری تهران در پیشگیری از کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره دارد که مشتمل بر سه ماده و چهار تبصره ذیل آن است که مصوب جلسه چهارصد و چهاردهمین جلسه شورای شهر تهران است، در دوره سوم که بار دیگر نشان می‌دهد که شهرداری تهران مکلف است اطلس آسیب‌شناسی محله‌های شهر تهران را تهیه کند، تحولات تأثیرگذار جریانات اجتماعی را معین کند و همینطور انواع آسیب‌های اجتماعی را طبقه‌بندی کند، که طبق این طبقه‌بندی، اعتیاد رتبه سوم آسیب اجتماعی در شهر تهران مشخص شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر تأکید کرد: معتقدیم شهرداری تهران و سایر شهرداری‌های کلانشهرها نسبت به مسائل و آسیب‌های اجتماعی مطابق قوانین بالادستی و مصوبات شورای شهر و چه مصوبات ستاد مبارزه با مواد مخدر تکلیف قانونی دارد که در زمینه ساماندهی معتادان متجاهر ورود پیدا کند و این چیزی نیست که بتواند آن را انکار کند.

افشار خاطرنشان کرد: اینکه شهرداری تهران در حال انجام این وظیفه است، چیزی نیست که بتوانیم از کنار ان بگذریم، اما با تأخیر قابل توجه انجام شده است و اینکه دوستان می‌گویند ستاد مبارزه با مواد مخدر، عدم هماهنگی انجام داده و مددجویان را زودتر از موعد از مراکز ترخیص کرده، به هیچ عنوان صحیح نیست، چرا که قانون در این خصوص صراحت دارد.

به گزارش فارس روز گذشته مهدی چمران در سخنانی با انتقاد از عدم هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر و رهاسازی پیش از موعد معتادان از کمپ شفق تصریح کرد: براساس برنامه ریزی و هماهنگی های انجام شده قرار بود معتادان  تا مدت ۶ ماه در کمپ شفق باقی بمانند و در امتداد مسیر بهبود به مجتمع های بهاران منتقل شوند، اما عدم هماهنگی ها در این مسیر خلل ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه به محض اطلاع از این اقدام مساله را بلافاصله دنبال کردیم، به برگزاری جلسات با ریاست ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره و بیان کرد: براساس برنامه ریزی ها قرار بود این معتادان پس از ورود به کمپ های ترک حفاظت شوند تا بار دیگر آلوده نشوند و سپس با فراگیری شغلی فرصت زندگی سالم دوباره به آنها داده شود اما با این بی هماهنگی این حلقه به طور کامل ایجاد نشده است.

چمران با یادآوری اینکه ۶۰ درصد معتادان جمع آوری شده از سطح تهران شهرستانی هستند، علت آلوده شدن این افراد به موادمخدر را عدم اشتغال این افراد در روستاها و شهرهایشان خواند و گفت: وقتی زیرساخت های اشتغال این افراد در روستاها فراهم نباشد، به راحتی سوار اتوبوس می شوند و به ترمینال می رسند و به پارک هایی مثل هرندی می روند. وقتی با نبود فرصت های شغلی در تهران نیز مواجه می شوند به سمت خرید و فروش موادمخدر می روند و در پایان نیز خودشان آلوده می شوند.

وی با هشدار به اینکه دو سال پیش شمار معتادان تهران ۲ هزار نفر بود و سال گذشته به ۴ هزار نفر رسید، افزود: مطمئن باشید با سیاست های غلط کنونی ستاد مبارزه با مواد مخدر سال آینده شمار معتادان تهرانی به بیش از ۶ هزار نفر می رسد.

چمران یادآوری کرد: اگر برای روستائیان شغل ایجاد نشود و سیاست های کلان کشور به مشاغل روستایی به درستی نپردازد، بی شک روستاها تخلیه می شوند و همه برای کار به شهرهای بزرگ می آیند که نتیجه ای ندارد جز انواع آسیب های اجتماعی، دستفروشی و اعتیاد.

رئیس شورای شهر تهران دستفروشی ها را بی هیچ تردیدی ماحصل بیکاری در روستاها دانست و خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، دادستانی، قوه قضائیه و نیروی انتظامی تا زمانی که با یکدیگر همکاری نداشته باشند، تک به تک به هیچ نتیجه ای نمی رسند و نتیجه این ناهماهنگی ها تنها و تنها به ضرر شهر تهران و ساکنانش است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا