تغییر سرنوشت پرحاشیهترین آزادراه کشور
به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین در طول تمام این سالها هرچند پیمانکارهایی به این پروژه ورود کردند و حتی سرمایهگذاران خارجی سهمی از کار را برعهده گرفتند، اما در عمل جز افتتاح قطعه چهارم این آزادراه آن هم نه بهطور کامل، مابقی قطعات سهم چندانی در پیگیری و پیشرفت نداشتند.
این وضعیت نامشخص که بسیاری از مردم را نسبت به امکان ساخت این پروژه ناامید کرده بود، در حالی به دولت یازدهم به ارث رسید که این دولت نیز در تعیین تکلیف ساخت این آزادراه مسائلی جدی را در پیش داشت.
وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی در یکی از نخستین بازدیدهای خود از پروژههای عمرانی به این آزادراه سر زد تا در جریان آخرین تحولات آن قرار گیرد. آخوندی هرگونه اظهارنظر را دربارهی آینده این پروژه به تکمیل بررسیهایش منوط کرد تا کار وزارت راه و شهرسازی با بنیاد مستضعفان با عنوان پیمانکار اصلی قطعه اول این آزادراه آغاز شود.
پس از چند ماه پیگیری و تلاش برای تعیین تکلیف این پروژه آزادراه تهران – شمال سرانجام شرایطی جدید را تجربه کرد. شرایطی که در دل آن با حذف نقش پیمانکار چینی پنج پیمانکار ایرانی کار را آغاز کردند تا این پروژه بزرگ لااقل تکلیف یکی از قطعات خود را بداند.
بعد از حدود دو سال از کلید خوردن دور جدیدی از تحولات در قطعه نخست امروز معاون اول رییس جمهوری برای سومین بار در طول سالهای گذشته به این آزادراه سرکشی کرد تا در جریان آخرین تحولات این طرح قرار گیرد.
دولت یازدهم وعده داده قطعه نخست این آزادراه را که طولی حدود ۳۲ کیلومتری دارد و ۱۵ کیلومتر آن تونل خواهد بود تا بهار سال آینده به بهرهبرداری کامل برسد.
طرحی که انتظار میرود حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار صرف کند تا بتواند مسافت تهران – شمال را حدود ۶۰ کیلومتر کاهش دهد.
براساس اعلام مدیر عامل شرکت آزادراه تهران – شمال، این طرح که پس از سالها درجا زدن با سرعتی بسیار بالا و در ۱۲۰ جبهه کاری مراحل نهایی اجرایی شدن را طی میکند نه اعتبار جدیدی دریافت کرده و نه جایگاهاش متفاوت شده است، بلکه این امر تنها در سایه همدلی و همراهی وزارت راه و شهرسازی با بنیاد مستضعفان به وجود آمده است.
پس از افتتاح قطعه نخست دولت روحانی قول داده که کار بر روی قطعات دو و سوم این آزادراه نیز آغاز شود. قطعه دوم در حال حاضر در حال انتخاب نهایی پیمانکار است تا در نهایت در طول سالهای آینده ساخته شود.
قطعه سوم نیز مطالعات و بررسیهای نهایی را پشت سر میگذارد تا با حضور احتمالی کرهایها وارد فرآیند اجرا شود. دولت وعده کرده تا سال ۱۴۰۰ در صورت برهم نخوردن شرایط و مقدمات ابتدایی تمام این آزادراه ۱۲۰ کیلومتری را به زیر بار ترافیک آورد.
موضوعی که نشان از آن دارد که یک گره ۴۰ ساله در طول مدت کمتر از چهار سال باز شده و میتواند در آینده نه چندان دور به عنوان یکی از مهمترین پروژههای زیرساختی کشور به بهرهبرداری برسد.