انتقاد چندین باره شهردار از دولت یازدهم
به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمدباقر قالیباف صبح امروز طی سخنانی در آیین بهره برداری از ایستگاه مترو سهرودی واقع در خط ۳ ضمن تقدیر از تلاش های مهندسان، مدیران، زحمکشان و کارگران در زمینه توسعه خطوط و ایستگاه های مترو ، عنوان داشت: در ایستگاه مترو سهروردی ۱۴هزار متر بنا در عمق ۳۰ متری زمین با این شرایط سخت احداث شده است. این در حالی است که در جریان ساخت ایستگاه ها سختی ها و مشقت های زیادی صورت می گیرد و بدون شک این زحمات در پیشگاه خدا محفوظ است.
وی افزود: قطعا مردم ما که در این ریل سوار مترو شده و در عمق زمین از تاریکی های تونل ها عبور می کنند، می دانند که این نتیجه زحمات و سرپنجه های تلاش و تدبیر در حوزه طراحی، برنامه ریزی، اقدامات فنی و قدرت بدنی کارگران و زحمتکشان است.
شهردار تهران در ادامه با اشاره به توسعه خطوط ۶ و ۷ مترو تهران تاکید کرد: قطعا احداث این خطوط مسیرهایی را می بندند و ضمن مسدود کردن بعضی خیابان ها، مشکلات شبانه روزی را برای ساکنان محل ها ایجاد می کند که از این بابت از همه مردم عذرخواهی می کنم اما صبر مردم در چنین سختی هایی، به رفاه بیشتر شهروندان کمک می کند. ما هم تلاش می کنیم تا پروژه های عمرانی و خصوصا پروژه های مترو را در کمترین زمان ممکن انجام دهیم تا مزاحمت کمتری برای مردم ایجاد شود.
قالیباف تصریح کرد: ما در مدیریت شهری تمام مسئولیت این کار را پذیرفتیم و در کنار آن همه سختی ها و مشکلات موجود نیز متعلق به ما است؛ اگر مواردی در زمینه مشکلات موجود گفته می شود، برای این است که موضوع روشن باشد ، اما چه به ما پول بدهند و چه پول ندهند، وظیفه داریم کار خود را انجام دهیم و در این زمینه لطف خداوند نیز همیشه شامل حال ما بوده است.
وی به روند توسعه مترو در شهر تهران اشاره کرد و گفت: با همه این سختی ها و مشکلات و با وجود رکود اقتصادی، تنها در زمینه ساخت خطوط مترو بیش از ۲۰ هزار نفر به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند و در زمینه تامین مصالح، تجهیزات، طراحی، کنترل و نظارت فنی و اجرا کار می کنند. بگذریم که بعضا گفته می شود پروژه به این بزرگی همچون تونل نیایش و پل صدر انجام می شود اما چهار برگ مطالعه هم ندارد! به قول یکی از عزیزان این از کرامات ما است که بدون چهار برگ مطالعه توانستیم در زمین آبرفتی، تونل نیایش را با حفاری به صورت دستی با دهانه ۳۴ متر انجام دهیم اما گاهی باید یک چیزی گفته شود.
شهردار تهران افزود: همه مردم و مهندسان می دانند که کار کردن این۲۰ هزار نفر در مترو نیازمند چه تلاش ها و برنامه ریزی هایی در حوزه های فنی، اجرایی، مدیریتی، اجتماعی و در زمینه احداث است و مشکلات خاص خودش را دارد اما ما توفیق داریم که این کار را انجام می دهیم و لطف خدا هم شامل حال ما شده است.
قالیباف متروی تهران را جزو پروژه های کم نظیر کشور توصیف کرد و عنوان داشت: بارها عنوان کردم ای کاش اینقدر که در حوزه مسایل شهری و شهرسازی بحث می شود – به جای خودش مهم است – به این مسایل می پرداختیم که اگر مترو و این کارهای زیر ساختی شهر نبود و پرداخت وام ها برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده صورت نمی گرفت، آیا امکان حرکت در این شهر وجود داشت؟ این در حالی است که روزانه بیش از ۱۱۰۰ دستگاه خودروی جدید به این شهر اضافه می شود و از شهرهای اطراف هم به تهران مراجعه می کنند.
وی ادامه داد: همه عدد و رقم ها نشان می دهد رشد جمعیت شهر تهران رو به کاهش بوده است اما بر اساس آمار جمعیتی ارایه شده از سوی مرکز آمار، شهرهای اقماری اطراف تهران به صورت بی رویه با رشد بسیار بالایی در مهاجرت و رشد جمعیت روبرو هستند. در این شرایط شاهد هستیم که روزانه بیش از سه میلیون نفر بین تهران و حاشیه تهران رفت و آمد می کنند به نحوی که اطراف تهران خوابگاه های آنهاست و شهر تهران به محل کسب درآمد و مسایل اجتماعی و فرهنگی آن ها تبدیل شده است.
شهردار تهران خاطرنشان ساخت: گاهی حرف ها به گونه ای گفته می شود که جای متهم و شاکی عوض می شود اما باید این مساله را مقداری شفاف و روشن بیان کنیم. ما در شهرداری تهران و مجموعه مدیریت شهری خداوند را شاکریم که اگر بخشی از درآمد های ما درآمد های ناپایدار و بخشی نیز درآمد های پایدار هستند، اما بیش از ۷۰ درصد این درآمد ها صرف هزینه زیر ساخت های شهر می شود.
قالیباف افزود: ما این را قبول داریم که امروز حدود ۵۵ درصد درآمد های ما ناپایدار هستند و حدود ۴۵ درصد را نیز درآمد پایدار تشکیل می دهد اما مساله مهم تر این است که به این سوال پاسخ دهیم که مسئول درآمد های پایدار شهرداری ها چه کسی است؟ مگر مرتب نمی گوییم بخش عمده ای از درآمد های شهرداری ها ناپایدار است و همه شهرداری های کشور شامل بیش از ۱۳۰۰ شهر درآمد ناپایدار دارند؟ در این شرایط چه کسی مسئول تامین درآمد های پایدار است؟
وی با تاکید بر اینکه قانون وظیفه تامین درآمد پایدار شهرداری ها را بر عهده دولت گذاشته است، عنوان داشت: قانون از سال ۶۲ در تبصره ۵۲ دولت را مکلف کرده است که ظرف شش ماه لایحه درآمد پایدار شهرداری ها را به مجلس شورای اسلامی ارایه دهد اما هر دولتی که آمده ، این کار را انجام نداده است؛ هم اکنون نیز در سال آخر این دولت هستیم و مهم ترین موضوع هم آن است که درآمد شهرداری ها ناپایدار است اما چه کسی باید این لایحه درآمد های پایدار شهرداری را ارایه کند ؟ اگر در سال اول دولت بود می گفتند این را تهیه می کنیم، اما دولت تمام شد؛ دولت های قبل هم همین را می گفتند. بنابراین اول این موضوع باید روشن شده و جای متهم و شاکی مشخص شود.
شهردار تهران عنوان داشت: ما به عنوان شهرداری ها شاکی این موضوع هستیم که چرا دولت ها لایحه درآمد پایدار را ارایه نمی کنند و حتی چرا آن بخش از درآمدهای پایدار شهرداری ها را در تجمیع ارزش افزوده از شهرداری ها گرفتند، متمرکز کردند و به خزانه عمومی بردند؟
قالیباف در ادامه به موضوع سهم شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: در ابتدا گفتند ۵۰ درصد از محل مالیات بر ارزش افزوده را به شهرداری ها می دهیم و ۵۰ درصد به دولت تعلق می گیرد. در ابتدا نیز مالیات بر ارزش افزوده با سه درصد شروع شد که از این رقم یک و نیم درصد سهم شهرداری ها بود. اکنون درآمد از محل مالیات بر ارزش افزوده به ۹ درصد رسیده است و قرار بود سهم شهرداری ها ۵۰ درصد این رقم برابر با ۴.۵ درصد باشد اما امروز سهم شهرداری ها چقدر است؟ حتی در برنامه ششم تصمیم گرفتند که همین رقم را هم به شهرداری ها ندهند بلکه آن را متمرکز کرده و شهرداری ها را دولتی کنند و به بودجه دولتی ببرند.
وی تاکید کرد: ما باید نگاهی به تجربه دنیا داشته باشیم و ببینیم بقیه دنیا مدیریت شهری را چگونه اداره کرده و درآمد آن را از کجا تامین می کنند؟ همچنین دولت ها برای شهرداری ها به عنوان دولت های محلی، چه قوانین و مقرراتی را وضع می کنند؟ این زیبنده کشور ما نیست که بعد از این همه سال تجربه و بعد از بیش از یک قرن از شکل گیری شهرداری ها به شکل نوین، هنوز اندر خم ابتدایی ترین موضوعات در چگونگی مسایل شهری باشیم.
شهردار تهران در ادامه با اشاره به حادثه شهران، با تاکید بر اینکه این حادثه ممکن است در هر کجای دیگر اتفاق بیفتد، عنوان داشت: ایجاد کانال تاسیسات شهری قانون دارد اما چرا این قانون اجرا نمی شود و شاهد این نابسامانی ها در حوزه مسایل زیر ساختی هستیم؟ به جای اینکه بگویند چرا شهر به این بزرگی کانال تاسیسات ندارد، حرف های دیگر زده می شود که به نوعی منحرف کردن افکار عمومی در برخی اقدامات است. این حرف ها به جای پاسخگویی نسبت به بعضی کارهایی است که انجام می دهیم.
وی با بیان اینکه ما مدیران حق نداریم در موضع اپوزوسیون حرف بزنیم، عنوان داشت: ما مسئول هستیم در حوز کاری خود به مردم پاسخگو باشیم. همانطور که ما در شهرداری تهران به مردم قول دادیم که هر ماه یک ایستگاه مترو را افتتاح کنیم و این کار را انجام دادیم. در این میان مردم از ما نمی پذیرند که دولت پول داده است یا نه! ما متعهد شدیم که این کار را انجام دهیم و انجام دادیم؛ اینگونه باید مدیریت و کار کرد.
قالیباف در ادامه سخنان خود ابراز داشت: مردم ما امروز همه مدیران در هر سازمان و ساختاری را مجموعه مدیریت یکپارچه می دادند و خیلی به دنبال تفکیک بین شهرداری و دولت نیستند. ما همه در سایه یک نظام اسلامی هستیم و باید دست به دست هم دهیم که کار مردم را پیش برده و مسایل آن ها را حل و فضل کنیم. این کار هم باید با همدلی صورت گیرد.
شهردار تهران افزود: اگر اینجا بر خودمان فرض می دانیم که در حوزه درآمدهای پایدار این توضیح را ارایه کنیم، به دلیل آن است که ما هم از اینکه درآمد شهرداری ها پایدار نیست، نالان هستیم اما چه کسی باید این لایحه را قانون کند؟ ما که حق قانونگذاری و دادن لایحه را نداریم اما در این میان دولت مکلف است که این لایحه را ارایه کند و این خواسته همه ما است.
وی در ادامه تصریح کرد: این چه رسمی است که هر روز به جای توضیح کار خود، به زبان های مختلف این مسایل را مطرح کنیم و ذهن مردم را نسبت به موضوعات مشوش کرده و آنها را نگران کنیم؟ در این میان به مردم در شهر تهران عرض می کنم که با همه سختی ها، مصمم هستیم کارها را خصوصا در حوزه زیرساختی و با توجه به مسایل اجتماعی و فرهنگی پیش ببریم.
قالیباف در بخش پایانی سخنان خود مهم ترین چالش شهر تهران را آلودگی هوا دانست و گفت: همه ما می دانیم که منبع تولید آلاینده ها در تهران خودروها هستند. این موضوع به معنی لزوم توسعه حمل و نقل عمومی و محدودیت ایجاد کردن برای استفاده از خودروی شخصی بعد از توسعه حمل و نقل عمومی است نه اینکه یک شبه تصمیم بگیریم طرح زوج و فرد را اجرایی کنیم.
شهردار تهران تصریح کرد: من خودم جزو مخالفان این طرح هستم که به محض آلوده شدن هوا در زمان وارونگی، یک دفعه بگوییم طرح زوج و فرد اجرایی شود! راه حل این موضوع توسعه حمل و نقل عمومی است با تاکید بر توسعه خطوط اتوبوس و مترو و ساماندهی خطوط تاکسی ها. پس از این اقدام طبیعتا باید برای استفاده از خودروها محدودیت ایجاد کرد، آن هم در زمانی که حمل و نقل عمومی تضمین شده ای برای مردم فراهم کرده باشیم.
براساس گزارش شهرنوشت، وی در ادامه با اشاره به هزار متر حفاری در هفته در خطوط شش و هفت مترو تهران عنوان داشت: کارگران و مهندسانی که در این زمینه زحمت می کشند، به جز اینکه رفاه مردم را تامین می کنند، جان مردم را هم نجات داده و از کاهش عمر مردم جلوگیری می کنند. این کار آن ها به صورت مستقیم در سلامت مردم نقش دارد و اجر و ثواب آن نصیبشان خواهد شد.