بازنگری لایحه ساماندهی وظایف دستگاههای اجرایی در امور جوانان
به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین جعفرسطوتی با اعلام این خبر اظهارکرد: درنشست کارگروه ویژه کمیسیون اجتماعی دولت قرار شد تا پس از مشخص شدن نتایج نهایی جلسات دو جانبه با دستگاههای اجرایی، پیش نویس جدید لایحه ساماندهی تکالیف دستگاههای اجرایی در حوزه جوانان دوباره در جلسه کارگروه ویژه با حضور نمایندگان همه دستگاهها نهایی شود و پس از تایید برای تصویب در کمیسیون اجتماعی مطرح شود، ضمن اینکه قرار است برای تصویب نهایی به هیئت وزیران ارائه شود.
وی تاکید کرد: بخشی از پیش نویس قبلی مورد تایید است، اما بخشی از آن نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.
مدیرکل ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره لایحه ساماندهی تکالیف دستگاههای اجرایی در حوزه جوانان نیز گفت: این لایحه بر اساس بند ج ماده ۴۱ قانون برنامه پنجم توسعه با هدف شفاف سازی تکالیف دستگاههای اجرایی در زمینه مسائل و چالشهای فراروی جوانان تدوین شده است و پیش نویس آن در سال ۹۲ با همکاری معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری تهیه و برای بررسی به دفتر هیئت دولت ارسال شده بود.
وی اضافه کرد: هدف از لایحه ساماندهی تکالیف دستگاههای اجرایی، مشخص کردن و شفاف ساختن تکالیف دستگاههای اجرایی در ارتباط با امور جوانان است و قرار است این لایحه پس از ارائه به مجلس به قانون تبدیل شود.
وی تاکید کرد: در این لایحه تکالیف دستگاههای اجرایی مختلف را در حوزه جوانان به گونهای ساماندهی می کنیم که موازی کاریها کاهش یابد و دستگاهها با توجه به ظرفیتها، استعدادها و جایگاه خود به صورت شفاف تر و مشخص تر وظایف خود را در ارتباط با جوانان انجام دهند.
رئیس اسبق دبیرخانه شورای عالی جوانان افزود: اگر لایحه ساماندهی تکالیف دستگاههای اجرایی در حوزه جوانان پس از تصویب در هیئت وزیران در مجلس شورای اسلامی نیز تصویب و تبدیل به قانون شده و لازم الاجرا شود، میتواند به دستگاههای اجرایی کمک کند تا با توجه به تکالیف شفاف و مشخص خود در حوزه جوانان منابع و بودجه متناسب با این تکالیف را نیز دریافت کنند. بنابراین پس از تصویب این لایحه در مجلس، دولت خود را نسبت به تامین منابع لازم برای اجرای آن مکلف میکند.
وی با بیان اینکه در صورت تحقق این امر زمینه اجرای بند الف ماده ۴۱ برنامه پنجم توسعه نیز فراهم میشود، اظهار کرد: بر اساس این بند دستگاههای اجرایی در ذیل ردیف بودجه دستگاههای خود باید برنامههای ساماندهی امور جوانان را تعریف کنند. زمانی که تکالیف دستگاهها از طریق قانون مشخص شود آنها بر اساس تکلیف خود میتوانند برنامه ریزی و خواهان تأمین بودجه شوند بر این اساس معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور نیز مکلف به انجام همکاریهای لازم برای تحقق تکالیف دستگاهها در حوزه ساماندهی امور جوانان است.
سطوتی در پایان گفت: تحقق لایحه ساماندهی تکالیف دستگاههای اجرایی به اجرایی شدن بند ب ماده ۴۱ برنامه پنجم توسعه نیز کمک میکند که بر اساس این بند، دستگاههای اجرایی با همکاری وزارت ورزش و جوانان باید شاخصهای ساماندهی امور جوانان و میزان تحقق آنها را مورد سنجش و پایش قرار دهند.