گلایه از فضاسازیهای کذب از حادثه مترو کیانشهر
به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سید مازیار حسینی صبح امروز در نشستی با اصحاب رسانه جزییات حادثه روز گذشته در متروی در دست ساخت کیانشهر را تشریح کرد و گفت: ۲۰ هزار نفر مجاهد فی سبیلالله زیر شهر تلاش میکنند تا یکصد کیلومتر مترو با ۷۰ ایستگاه تا سال ۹۶ به بهرهبرداری برسد.
وی با اشاره به سابقه ساخت مترو از پیش از انقلاب اسلامی تا به امروز تصریح کرد: معادل ۵۶ درصد تاریخ مترو در سال جاری و سال آینده مترو در حال ساخت است، لذا انقلابی در زیر زمین با مجاهدینی خاموش و مظلوم در حال انجام است که باید آن را قدر دانست.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با ابراز اینکه در ادبیات فنی، تونلسازی سختترین و مخاطرهآمیزترین کار شناخته شده است، گفت: معتقدم حادثه در کار همواره محتمل است. گرچه وقوع یک حادثه هم برای شهرداری تهران قابل پذیرش نیست، از فرد نخست که شهردار تهران باشد تا مجریان خط همگی تأکید دارند حرف اول در کار ایمنی است.
وی با اظهار "سه اصل سرعت، صحت و دقت همیشه مورد تأکید ما بوده است"، تأکید کرد: معتقدم کار باید با سرعت و در عین حال صحت و دقت انجام شود. ایمنی در تمام پروژهها خط قرمز ماست.
حسینی تأکید کرد: این اتهام که به موضوع ایمنی بهلحاظ سرعتبخشی به پروژه مترو بیتوجهی شده است، صحت ندارد.
معاون شهردار تهران ادامه داد: البته وقتی تیم حرفهای باشد میتواند رکوردها را جابهجا کند.
وی با اعلام اینکه تونل متروی کیانشهر سه سال پیش ساخته شده بود، گفت: همین نشان میدهد که سرعت و عجله در کار ما وجود ندارد؛ چرا که ما سه سال قبل این تونل را حفر کرده بودیم.
حسینی با اشاره به پروژههای عظیم شهرداری تهران گفت: پل صدر، تونل نیایش، دریاچه چیتگر، شهر آفتاب و سازه برج میلاد از جمله پروژههای برتر تهران هستند که جوایز بینالمللی زیادی دریافت کردند و این نشان میدهد که در سیستم مدیریت ما کنترل کیفیت نقش بسزایی دارد.
وی با تأکید بر رعایت اصول ایمنی در متروی در دست احداث کیانشهر بیان کرد: در حادثه چهارشنبه عصر مأمور «اچ.اس.ای.» هم جزو افرادی بوده که در صحنه بوده و محبوس بود، پس اینطور نبوده که مسئول ایمنی در صحنه کار نباشد.
بهگفته وی جوایز ارزنده پروژهای متعدد نشان میدهد حتماً نقاط برجستهای در ساخت و دقت و ایمنی پروژهها وجود داشته است.
حسینی حادثه روز گذشته در متروی کیانشهر را از سه منظر فنی ، مدیریت بحران و مسایل سیاسی حاکم بر فضای رسانهای قابل تحلیل دانست و گفت: شاهدیم که اعداد و ارقام غلط و متناقض از افرادی که مسئولیتی در بیان موضوع ندارند، همانندسازی حادثه با حوادث گذشته، جا انداختن برخی سرواژهها مانند ریزش، بزرگنمایی واقعه و شرطی کردن مردم بهروی کلیدواژهها اتفاقاتی است که توسط برخی سایتهای غیررسمی صورت میگیرد. جا دارد اصحاب رسانه بهعنوان منبع خبر برای مردم کار کنند.
وی تأکید کرد: آنچه امروز در فضای مجازی رخ میدهد اطلاع رسانی نیست. امروز از تکنیک «دروغ هرچه بزرگتر باورپذیرتر» استفاده میشود. بر همین اساس روز گذشته در برخی از اخبار آمده بود که پنجاه تا ۷۰ نفر در تونل محبوس شده یا خانههای اطراف نیز دچار ریزش شدند، اما باید بگویم که این اتفاق با این حواشی هیچوقت رخ نداده است.
حسینی که در گذشته هفت سال بهعنوان رئیس مدیریت بحران شهر تهران فعالیت میکرد، در ادامه نشست خبری گفت: ما صادقانه و شفاف این نشست را برگزار کردیم تا اخبار این حادثه بهدرستی بیان شده و در اختیار مردم قرار گیرد.
معاون شهردار تهران از منظر فنی حادثه روز گذشته را با ارایه عکس و فیلم تشریح و اظهار کرد در حادثه شهران اعلام شد چون تونل بهصورت دستی ساخته شده این اتفاق افتاده است و بیدلیل مترو را متهم کردند. حال سؤال این است: در محل کیانشهر که تونل با دستگاه «تیبیام» ساخته شده است این افراد چه فضاسازی کذبی را میخواهند انجام دهند؟
حسینی ادامه داد: معتقدم فضاسازیهای اخیر نه از سوی اصلاحطلبان واقعی و نه از سوی اصولگرایان واقعی نمیتواند باشد بلکه عدهای گروههای تندرو اخبار کذب را با هدف خاص در فضای مجازی منتشر میکنند که البته هدفشان مطمئناً اطلاع رسانی صحیح نیست.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به اینکه دستگاه TBM پس از ساخت تونل باید «سگمنت»هایش جمعآوری شود، گفت: در این مدل ساخت تونل سازه ایستگاه که عموماً بر سه نوع است ساخته میشود و پس از آن سگمنتها جمعآوری میشوند. در ایستگاه کیانشهر نیز سازه ایستگاه در یک طولی که بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ متر است بسته به نوع ایستگاه ساخته شده بود. تونل با سطح زمین فاصله ۱۶ تا ۲۰ متری داشت.
معاون شهردار تهران افزود: سازه در دو طبقه بتونی بهعنوان سازه ایستگاه ساخته شده است، بنابراین باید سگمنتها در فضای ایمنی سازههای ایستگاه جمعآوری شوند . اتفاق روز گذشته ریزش نبود یک حادثه کارگاهی بوده است که بیل مکانیکی رینگهای سگمنت را رینگ به رینگ باید برمیداشت و با رعایت استانداردهای لازم این کار در حال انجام بود، اما معتقدم حادثه دیروز بهگونهای نادر بوده چرا که در همان ابتدای برداشتن رینگ اول و دوم دیگر رینگها بهسرعت تخریب شدهاند.
حسینی تصریح کرد: باز هم تأکید میکنم عملیات سگمنتبرداری در زیر سازه ایمن ایستگاه صورت گرفته که حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر در فضای حادثه بودند. ۱۰ نفر محبوس شدند که ۶ نفر نجات یافتند و تنها مختصری جراحات داشتهاند و ۴ نفر از جمله راننده بیل مکانیکی و کمک راننده فوت کردند.
وی تصریح کرد: با دستور شهردار تهران کمیته کارشناسی تشکیل شده که نتیجه را تا هفته آینده به اطلاع شهروندان میرساند.