اجتماعی و فرهنگی

تهران مقام اول در آلاینده‌های گوگردی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  وحید حسینی در مراسم شب گردی با حضور خبرنگاران با اشاره به بحث موتور بی‌باک در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در خصوص موتورسیکلت‌های بنزینی در سطح شهر، عنوان کرد: ذرات معلقی که موتورسیکلت‌ها تولید می‌کنند ذرات ریزی است که بدترین و خطرناک ترین اثرات را دارد.

وی یبا بیان اینکه در کشور ما بیش از ۱۰۰ موتورسیکلت ساز فعالیت دارند و بسیاری از آنان کار مونتاژ شرکت‌های چینی را انجام می‌دهند، ادامه داد: در حالی که استاندارد، آلایندگی یورو۲ تا یورو۴ است این موتورسیکلت‌ها حتی استاندارد یورو۱ را نیز پاسخگو نیستند و موتورسیکلت‌های کاربراتوری بدون هیچ فیلتر و کاهنده‌ای در اگزوز خود، روزانه در سطح شهر تردد می‌کنند

مدیرعامل کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: ما در سطح شهر با این ناوگان مواجه هستیم. بنابراین طرح موتور بی باک را بر اساس مستندات آغاز کردیم که هرچند قیمت موتورهای برقی در این طرح بالا است، اما در هزینه، صدمات ناشی از موتورسیکلت‌های بنزینی را به شدت کاهش می‌دهد و این افزایش قیمت هزینه‌ای است که برای سلامتی و نشاط جامعه پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از یک سوم روزهای سال ناسالم بود، گفت: ناوگان خودروهای فرسوده، موتورسیکلت‌های بنزینی و خودروهای دیزلی و کیفیت نامناسب سوخت باعث آلودگی‌ هوای تهران شده است.

 

حسینی تصریح کرد: بنا بر گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۴۰ تا ۵۰ برابر استاندارد، ذرات معلق در هوای تهران داریم که ای کاش این ذرات معلق گرد و غبار بود؛ چرا که بدن ما در مقابل گرد و غبار سازگار است، اما بخش عمده ذرات معلقی که در تهران وجود دارد کربن است که هیچ مکانیزم دفاعی در بدن ما برای این آلاینده وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه نوع آلایندگی در رتبه بندی میزان آلوده بودن شهر تهران نسبت به سایر شهرهای دنیا متفاوت است، گفت: فکر می‌کنم در بحث آلاینده SO2 (گوگرد) آلوده ترین شهر در دنیا تهران باشد؛ البته امسال به دلیل توزیع گازوئیل یورو۴ سطح آلایندگی گوگرد کاهش پیدا کرده است.

 

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه کیفیت بنزین را از سال ۹۰ آنالیز کردیم ادامه داد: گزارش آنالیز را منتشر کردیم و می‌توانم بگویم که از سال ۹۰ افزایش تدریجی کیفیت بنزین را شاهد بودیم و در آخرین نمونه برداری که در تابستان امسال انجام شد، می‌بینیم که با استاندارد یورو۴ مطابقت دارد. بنابراین افزایش ناگهانی کیفیت بنزین وجود نداشته است.

 

حسینی در خصوص اجرای طرح موتور بی باک توسط شهرداری تهران گفت: ما تنها تسهیل‌گر هستیم و نقشی در تولید یا واردات موتورسیکلت‌های برقی نداریم و به این موضوع حساسیم که تنها از محصولات با کیفیت حمایت کنیم، البته مسلما در مراحل بعدی محدودیت‌هایی در قالب طرح مناطق کم انتشار آلودگی خواهیم داشت. یعنی وسایل نقلیه را بر اساس کلاس آلودگی تقسیم بندی و بر اساس آن اجازه تردد می‌دهیم.

 

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: هم اکنون مقدمات انجام چنین طرحی داده شده است و با اتصال بانک معاینه فنی می‌توانیم تشخیص دهیم که کدام یک از وسایل نقلیه آلایندگی دارد تا اجازه ورود به محدوده را به آنها ندهیم.

 

 

یک چهارم آلودگی تولید شده در شهر تهران ناشی از تردد موتورسیکلت

 

 

وی در ادامه در خصوص طرح موتور بی باک عنوان کرد: با توجه به مطالعات انجام شده در شهر تهران موتورسیکلت سهمی حدود شش درصد حمل و نقل روزانه در تهران را برعهده دارد و حدود ۱۲ درصد از سفرهای تهران در محدوده طرح ترافیک اتفاق می‌افتد. همچنین بیش از یک چهارم آلودگی تولید شده در شهر تهران ناشی از تردد موتورسیکلت است.

 

حسینی افزود: با توجه به روند رو به افزایش تعداد موتورسیکلت در محدوده طرح ترافیک برآوردها نشان می‌دهد که در سالهای آتی تعداد ناوگان موجود در این محدوده به بیش از دو میلیون دستگاه برسد که این می‌تواند باعث افزایش سی درصدی آلودگی صوتی و افزایش ۶۰ درصدی آلودگی هوا شود. بنابراین اجرای طرح پایلوت موتوربرقی در تهران اهمیت بالایی دارد.

 

وی درباره روند اجرایی این طرح گفت: به دلیل گسترش روز افزون آلودگی محیط زیست در تهران و مزایای موتورسیکلت برقی کاربرد موتورسیکلت برقی در این محدوده راهکاری مهم برای حذف سهم آلودگی هوا و صوت خواهد شد. در همین راستا برای بکارگیری از موتورسیکلت‌های برقی پس از حدود یک سال تحقیق علمی بر روی پروژه و مطالعه میدانی و در نظر گرفتن همه موانع و تهدیدها، موفق به ارائه طرحی جامع برای اجرایی کردن تعویض تدریجی موتورسیکلت‌های بنزینی در سطح شهر تهران شدیم.

 

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران دراین خصوص افزود: پس از شروع مطالعات برای شرکت‌ها فراخوان دادیم و نمونه‌هایی را از این شرکت‌ها دریافت کردیم و پس از تست این نمونه‌ها ایستگاه‌هایی را برای شارژ برق این موتورها در پارکینگ‌های انتخابی مستقر کردیم. پس از آن، از متقاضیان برای تحویل اولین موتورسیکلت‌های برقی ثبت نام به عمل آوردیم.

 

وی ادامه داد:‌ پس از یک سال تلاش شهرداری تهران با مساعدت‌ سایر دستگاه‌ها آمادگی خود را برای اجرای عملی طرح و جایگزینی ۱۵ هزار موتورسیکلت بنزینی با موتورسیکلت برقی در منطقه ۱۲ شهر تهران در فاز اول انجام دادیم که از نتایج آن کاهش چشمگیر آلودگی هوا،‌ کاهش ذرات ریز موجود در هوا به میزان ۱۵ درصد و کاهش هزینه‌های انرژی برای مصرف کنندگان بود.

 

حسینی اعطای وام بدون بهره تا سقف هفت میلیون تومان معادل ۸۰ درصد قیمت موتور برقی را از سیاست‌های تشویقی شهرداری تهران برای مجاب کردن راکبین موتورسیکلت عنوان کرد و افزود: تامین چندین پارکینگ در منطقه ۱۲ شهر تهران و ایجاد ایستگاه‌های هوشمند شارژ باطری به صورت رایگان در پارکینگ‌های ایستگاه‌های مترو، منع تردد موتورسیکلت‌های بنزینی در بخش‌هایی از منطقه ۱۲ و منع تردد موتورسیکلت‌های بنزینی در کل محدوده طرح ترافیک شهر تهران پس از ۱۸ ماه از اجرایی شدن طرح از سیاست‌هایی است که باعث تشویق افراد به جایگزین کردن موتورسیکلت‌هایشان با موتورسیکلت برقی و استقبال از طرح موتور بی باک می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا