پلمپ کارخانه آلاینده بعد از ۲۰ سال اجرایی شد
به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین رحمتالله حافظی درباره اقدامات صورت گرفته برای کاهش آلودگی هوای تهران در فصل پائیز، اظهار داشت: در یک سال گذشته سعی کردیم موضوع آلودگی هوا را در مدیریت شهری به فراموشی نسپاریم و یکی از اولویتهای کمیسیون سلامت مقابله با آلودگی هوا بود.
وی ادامه داد: بر این اساس تصمیماتی در برنامه پنجم شهرداری تهران برای مهار آلودگی هوا اتخاذ شد.
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفت: در منطقه ۱۸ کارخانهای فعالیت میکرد که ۲۰ سال بود حکم پلمپ آن صادر ولی اجرایی نمیشد و این کارگاه همچنان به فعالیت خود ادامه میداد که توانستیم با مذاکرات صورت گرفته فعالیت این کارخانه را تعطیل کنیم.
حافظی خاطرنشان کرد: کارخانه مجموعه معادن شن، ماسه نیز در منطقه ۱۸ فعالیت میکند که مربوط به بخش خصوصی و نیمه خصوصی است که اخطارهای لازم به این کارخانه داده شده و تا پایان سال جاری فعالیت برداشت معادن و تخلیه نخالههای ساختمانی در این منطقه انجام میشود.
وی افزود: کارخانه دیگر سیمان نیز جنب کوههای بیبیشهربانو در شهر ری فعالیت میکرد که مورد بررسی قرار گرفت با توجه به غبارآلود بودن منطقه از کارخانه سیمان بازدیدی به عمل آمد که مشخص شد خروجیهای این کارخانه مشکلی ندارد و آنلاین اطلاعات آن برای محیط زیست و فرمانداری ارسال میشود ولی در کنار این کارخانه بخش خصوصی از ساعت ۱۱ تا ۵ صبح مشغول به فعالیت سنگ خردکنی هستند که عمده آلودگی منطقه به این موضوع اختصاص یافته است و در حال حاضر این موضوع به ماده ۲۰ شهرداری تهران اعلام و گزارشات کارشناسی بازدیدها در اختیار شوراها قرار گرفت و آلودگی محیط تأیید شد و مقرر شد تا ۳ ماه آینده مجموعههای سنگ خردکنی در اطراف این کارخانه تعطیل تا بخشی از آلودگیها از بین برود.
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران افزود: برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران مطالباتی نیز در راستای خودروهای استاندارد داشتهایم و تکالیفی برای نقاط مرکزی شهر و بازار درنظر گرفته شده است.
وی بیان داشت: با شرکتهای تولیدکننده موتورسیکلتهای برقی نیز با توجه به اینکه ۸۰ درصد از آلودگی هوا مربوط به وسایل محرک است که موتورسیکلتها بخش عمدهای از آن را در بر گرفتهاند، مذاکراتی صورت گرفته تا این موتورسیکلتها بزودی وارد تهران شوند.
حافظی با بیان اینکه موتورسیکلتها ۶ برابر یک خودرو آلودگی ایجاد میکنند، گفت: اولویت اصلی شهر تهران حذف موتورسیکلتهای بنزینی است و دولت نیز برای واردات موتورسیکلتهای برقی تسهیلاتی در نظر گرفته است. از سال آینده برای تردد موتورسیکلت بنزینی در محدوده بازار، محدودیتهایی اعمال می شود و در فاز دوم نیز موتورسیکلتهای برقی محدودیت طرح ترافیک را دارند.
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه وارد فصل سرما شدهایم، احتراق ناقص موتورخانهها موجب ایجاد ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون میشود که بسیار تهدیدکننده است، بنابراین معاینه فنی سیستم گرمایشی ساختمانها باید در دستور کار قرار بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: میتوان با همراهی مردم و تصمیمات اتخاذ شده ظرف دو سال آینده شاهد افزایش روزهای پاک در کشور باشیم.