گلایه مدیرعامل مترو از بدقولی های دولت
به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو با بیان اینکه در حال حاضر مترو تهران با ۱۰۳ ایستگاه و ۵ خط فعال تنها ۱۵۰ رام قطار دارد که باید این مقدار دو برابر شده و به عدد ۳۰۰ برسد گفت: دولت بارها قول داده که ۱۲۰۰ واگن تحویل مترو تهران بدهد اما تاکنون این مهم محقق نشده به گونهای که شهردار تهران برای حل مشکل ناوگان مترو در حال پیگیری فاینانس از بانکهای مختلف است، این در حالی است که قطعا با افتتاح خط ۶ و ۷ مترو که به امید خدا سال آینده به بهرهبرداری میرسد قطعا مشکل کمبود ناوگان دوچندان میشود و باید حالا فکری برای آن کرد.
وی با بیان اینکه در خط ۲ مترو ۲۲ ایستگاه فعال وجود دارد که سرفاصله حرکت قطارها ۴ دقیقه است، گفت: البته برخی از قطارهای موجود باید به روز شوند و تعدادی نیز به مرحله اورهال رسیده و باید با تزریق قطارهای جدید جابهجایی مسافران را ارتقاء دهیم.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو با بیان اینکه در خط ۳ مترو هنوز حدود ۸ ایستگاه افتتاح نشده است، گفت: مشکل اصلی خط ۳ تامین ناوگان است، بهگونهای که در خط ۳ از آزادگان تا قائم را به یکدیگر متصل میکند تنها ۱۱ رام قطار با هدوی ۱۵ دقیقه است که برای آنکه این ۱۵ دقیقه را به ۳ دقیقه کاهش دهیم، نیاز به ۵۲ رام قطار داریم که در این خط با کمبود ۴۰ رام قطار مواجه هستیم.
احمدیبافنده با بیان اینکه در خط ۴ مترو نیز هدوی ۶ دقیقه است که باید ۱۸ رام قطار موجود به ۳۲ رام قطار برسد، گفت: در خط ۵ نیز هدوی ۵ دقیقه است که ما در حال حاضر ۳۰ رام قطار فعال داریم که باید این تعداد ارتقا یابد.
وی با بیان اینکه تمهیدات مهندسی و رایزنیها با شهرداری کرج برای ارتقای سطح سرویسدهی خط ۵ مترو صورت گرفته گفت: از آنجایی که بسیاری از مسافران خط ۵ مترو مقصدشان کرج است، در حال طراحی قطار اکسپرس هستیم تا از صادقیه تا کرج به صورت ویژه و بدن هیچگونه توقفی حرکت کند.
احمدیبافنده با بیان اینکه یک ماه قبل دولت مصوبهای داشته که قطار به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه کند، گفت: در این مصوبه قید شده که ناوگان خریداری شده تولید داخل باشد، اما شما بروید از شرکت واگنسازی مترو که تنها شرکت معتبر واگنسازی است، بپرسید که آیا کسی از دولت تاکنون حتی با آنها رایزنی کرده است یا خیر؟ که باید بگویم از آن ۴۰۰۰ واگنی که دولت قبول کرده، بخش عمدهای سهم تهران است، اما تا این مصوبه اجرایی شود، نوشدارو پس از مرگ سهراب خواهد بود، چراکه من الان به عنوان مسوول مترو حالا نیاز به قطار دارم و این در حالی است ما در بدترین شرایط جغرافیایی تهران و با خون جگر ۱۰۰ کیلومتر مترو دیگر میخواهیم بسازیم اما حالا در تامین ناوگان دچار مشکل هستیم.
وی با بیان اینکه دولت باید به تعهدات خود در زمینه تامین ناوگان عمل کند، در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر اینکه چرا به جای توسعه فیزیکی قطار نمیخرید، گفت: ساخت مترو ۴ مرحله دارد که شامل عملیات ساخت و ساز، تجهیزات، تامین نیروی انسانی و ناوگان است که باید بگویم هزینه ساخت و ساز مترو نسبت به خرید ناوگان بسیار کمتر است.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو با بیان اینکه ما برای خرید یک رام قطار ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان هزینه میکنیم، گفت: ما سیستم حمل و نقل خود را کامل میکنیم تا شاید دولت هم نسبت به انجام تعهدات خود حساس شود و ما نباید به دلیل اینکه دولت به تعهدات خود عمل نمیکند، کار را متوقف کنیم.
احمدیبافنده با بیان اینکه قطار مترو باید از خارج از کشور خریداری شود، گفت: فروشنده خارجی تنها پول نقد میخواهد و اینگونه نیست که به مانند فروشنده داخلی بتوانیم موضوع تهاطر و واگذاری را مطرح کنیم، چراکه فروشنده خارجی تنها در قبال واگذاری قطار، پول نقد میخواهد و این در حالی است که تونلهای مترو به عنوان یک منبع خوب برای پناهگاه مردم در زمان بروز حوادث میتواند نقش مهمی ایفا کند.