اجتماعی و فرهنگی

واکنشن وزارت بهداشت به اظهارات پزشک کیارستمی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سخنگوی وزارت بهداشت درباره حکم پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی و اظهارات دو طرف پرونده، گفت: وزارت بهداشت پیگیری‌های لازم را به موقع و به عنوان متولی سلامت انجام می‌دهد اما از همه گروه‌ها اعم از هنرمندان، پزشکان و … می‌خواهیم که چنین مسائلی را در رسانه‌ها حل نکنند.

وی افزود: البته ما به عنوان متولی سلامت اقدامات و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم و در عین حال به گروه‌های مختلف اعم از هنرمندان، پزشکان و … توصیه می‌کنیم که نخواهند این مسائل را در رسانه‌ها حل کنند، اما وزارت بهداشت پیگیری خود را انجام می‌دهد.

سقط‌هایی که به صورت غیرقانونی انجام می‌شود

وی در پاسخ به سوالی درباره نحوه نظارت بر مراکز درمانی و سقط‌های جنین غیرقانونی، گفت: نظارت‌های وزارت بهداشت در چند قسمت است؛ یکسری از نظارت‌هایمان بر عملکردهای قانونی است که این نظارت‌ها بر اساس قوانین از سوی نظام پزشکی، وزارت بهداشت و برخی سازمان‌های نظارتی دیگر به صورت دوره‌ای انجام می‌شوند که البته به دلیل کمبود امکانات و نیروی انسانی ادعا نمی‌کنیم که نظارت‌هایمان کامل است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: قسمت دیگر از نظارت‌ها این است که برخی تخلفات غیرقانونی مانند سقط جنین یا قاچاق مکمل و … انجام می‌شود که ما در این زمینه‌ها می‌توانیم تا میزان قابل توجهی نظارت‌هایمان را انجام دهیم، اما اگر کسی در زیرزمین خانه‌ای عمل سقط را انجام داد، باز هم سعی می‌کنیم بر آنها نظارت کنیم و حتی از نهادهایی مانند نیروی انتظامی، اطلاعات مردمی و … در این زمینه استفاده کنیم. در عین حال باید توجه کرد که در برخی تخلفات دو طرف به تخلف رضایت داده‌اند.

حریرچی با بیان اینکه سقط جنین کاری غیرقانونی، غیراخلاقی و غیرشرعی است، گفت: حال اگر این کار غیرقانونی در محلی غیرقانونی انجام شود، علیرغم اینکه تلاش می‌کنیم با آنها برخورد کنیم، اما موفق نمی‌شویم. در عین حال از مردم نیز انتظاراتی داریم و باید بدانیم که هر چه فرهنگ مردم بالاتر رود، این تقاضاها نیز ایجاد نمی‌شود. البته در خود ارائه کنندگان خدمت نیز باید سیستم خودمراقبتی ایجاد شود. هرچند که قاطبه پزشکان و ماماهای کشور تخلف غیرقانونی را بر نمی‌تابند، اما افرادی هم هستند که معتقدیم به اشتباه این لباس را به تن کرده‌اند.

وی افزود: آمار ما درباره سقط جنین نسبت به آنچه تخمین زده می‌شود، آمار بالایی نیست؛ چرا که بالاخره این اقدام غیرقانونی را طوری انجام می‌دهند که عوارض آن مخفی بماند و نمی‌توانیم آن را تشخیص دهیم مگر اینکه عوارض شدیدی مانند پارگی رحم داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا