به داد مردم تهران برسید
به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین حقانی با اشاره به این که نقش حفاریهای مترو در ایجاد این ریزشها، نیازمند انجام کار کارشناسی دقیق در دو حوزه «ژئوفیزیک» و «ژئوتکنیک» در مسیر تونلهای مترو است، تصریح کرد: این در شرایطی است که گروه دیگری، فرسودگی شبکه انتقال آب شهری را متهم نموده و نشت آب از لولههای پوسیده آبرسانی را دلیل اصلی ریزش های اخیر تهران قلمداد میکنند.
حقانی با بیان این که بدون تردید، حفر تونل در اعماق زمینهای کلان شهری با توجه به گستردگی تهران که در ساعات روز ۱۲ میلیون نفر در معابر آن در رفت و آمد هستند و در ساعات شب نیز ۹ میلیون نفر در سطح آن سر به بالین میگذارند، از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: هر چند اجرای پروژه های زیر زمینی در تمامی دنیا دارای مخاطرات خاص خود است اما این خطرات در تهران با توجه به نوع و جنس خاک، مضاعف است.
کارگران مترو جان خود را در طبق اخلاص گذاشته اند
وی با اشاره به این که ساخت و ساز همزمان ۱۰۰ کیلومتر مترو در خطوط سه گانه متروی تهران، جای تقدیر و تشکر فراوان از مدیران شهری و مسئولان مترو دارد و البته قبل از آن، باید دست کارگرانی که در اعماق زمین، جان خود را در طبق اخلاص گذاشته و با شرایط طاقت فرسا مشغول به کار هستند را بوسید، اظهار کرد: البته سرعت در ساخت مترو، نباید دقت در این پروژه ملی را تحت الشعاع قرار داده و به هیچ عنوان ارزش ندارد که خطوط مترو به قیمت بی سرپرست شدن خانواده کارگران مترو، چند روزی زودتر افتتاح شوند.
وی با اعلام این که متأسفانه مسئولان مربوطه به جای حل مسأله، صورت مسأله را پاک میکنند، گفت: برخی اعتقاد دارند دلیل ریزشهای اخیر تهران، پایین آمدن سطح آب های زیر زمینی است که به آن «فرونشست» میگویند و در مقابل، برخی دیگر نیز معتقدند ریزش های رخ داده در تهران، به دلیل عملیات حفاری تونل های مترو است که به آن «فروریزش» میگویند.
رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در پایان با تشریح تفاوتهای «فرونشست» و «فروریزش»، گفت: مسئولان مربوطه به جای این که بگویند کدام بخش مسئول ریزشهای اخیر تهران است، باید دست به دست هم داده و در یک همکاری بین بخشی بکوشند تا بخش های بیشتری از زمین های تهران فرو نرفته و حوادث مرگبارتری رقم نخورده، به داد مردم تهران برسند.