اجتماعی و فرهنگی

جزئیات جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی/هر ۲۴ ساعت ۵۰ هزارتومان

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین نواب حسینی‌منش با اشاره به اینکه  اعمال قانون برای خودروهای فاقد معاینه فنی به واسطه اجرای طرح کاهش (LEZ) محقق شد، گفت: این عملی بود که باید از سالیان گذشته اجرا می‌شد اما بستر کار فراهم نبود که در حال حاضر خوشبختانه به خاطر ایجاد هماهنگی بین پلیس، مراکز معاینه فنی کشور و سازمان راهداری  و اتصال و یکپارچگی این بخش‌ها به یکدیگر، این فرصت فراهم شد تا بتوانیم توسط این بانک اطلاعاتی خودروهای فاقد معاینه فنی را شناسایی کنیم.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۳۵۰ دستگاه دوربین در سطح تهران در فاز اول در محدوده زوج و فرد و محدوده ترافیک مجهز به کد تخلف معاینه فنی شدند، اظهار کرد:  هر خودرویی که وارد این محدوده شود و معاینه فنی نداشته باشد هر ۲۴ ساعت یک بار اعمال قانون می‌شود. اگر خودرو در عرض ۲۴ ساعت چند بار از جلوی دوربین رد شود فقط یک بار این خودرو را استعلام می‌کنیم و در صورت نداشتن معاینه فنی اعمال قانون خواهد شد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به اینکه این مرحله از اول دی‌ماه بنا به مصوبه شورای عالی ترافیک وزارت کشور در کل شهر تهران باید اجرایی می‌شد، گفت: بالغ بر ۱۳۰۰ دستگاه دوربین در کل سطح شهر تهران مجهز به کد تخلف معاینه فنی می‌شوند و تمام خودروها اعم از خودروی سبک و سنگین که تردد می‌کنند، ملزم به داشتن معاینه فنی باشند، اگر معاینه فنی آنها محرز نشود اعمال قانون  شده و روزی ۵۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.

رکوردشکنی معاینه فنی امسال

حسینی منش در ادامه با تاکید بر اینکه امسال در معاینه فنی بسیاری از رکوردها را شکستیم، گفت: بزرگترین دستاورد طرح کاهش این بود که قبل از سرد شدن هوا مردم را دعوت کنیم که معاینه فنی را انجام دهند که این اتفاق افتاد. در سنوات گذشته بیشترین میزان مراجعات در شهر تهران حداکثر در سال ۸۹ بود که به یک میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو رسید اما امسال این تعداد را گذراندیم و میزان مراجعات بسیار افزایش یافت. در تهران و شهرستان‌هایی که خودروی پلاک تهرانی را معاینه فنی کردند بالغ بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو بوده است. علاوه بر این حدود  300 هزار خودرو باقی ماندند که هنوز نتوانستند معاینه فنی دریافت کنند.

وی تاکید کرد: بستر اولیه طرح کاهش (LEZ) روی همین موضوع می چرخد که اول همه خودروها را مجاب کنیم تا معاینه فنی دریافت کنند، بعد از این موضوع آنها را دسته بندی و سپس پایش کنیم و اجازه ندهیم خودروهای پرآلاینده‌تر اجازه ورود به همه محدوده‌های شهری را پیدا کنند. چه بسا که امروزه در فرانسه در شهر پاریس این اتفاق افتاده و در لندن خودروهای بالای ۱۰ سال و خودروهای دیزل اجازه ورود به محدوده شهری ندارند و این اتفاقات بر مبنای بستر معاینه فنی اتفاق می‌افتد. معاینه فنی امکان دسته بندی خودروها و برنامه ریزی برای آنها را فراهم می‌کند.

برای مثال طبق معاینه فنی، دسته بندی و پایش می‌توانیم به خودروهای بالای ۱۰ سال پرآلاینده که بر اساس معیارهای معاینه فنی بالای ۲۵۰ ppm آلودگی تولید می‌کنند اجازه تردد ندهیم در نتیجه برای برنامه‌ریزی در این زمینه احتیاج به معاینه فنی داریم. امسال بستر اجرای طرح اصلی LEZ فراهم شد. طرحی که امسال اجرا شد اصلا  طرح کاهش نیست. امسال فقط معاینه فنی را پیش بردیم و بارها تاکید کردیم که این طرح کاهش نیست و طرح معاینه فنی است. 

امسال صرفا بستر اولیه طرح LEZ  پیاده سازی خواهد شد

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به اینکه طرح معاینه فنی باید بیش از هشت سال پیش اجرا می‌شد، گفت: طرح کاهش طرحی است که خودورهای پرآلاینده اجازه ورود به همه نقاط شهر را نداشته باشند، اولین خواسته ما در قالب این طرح این بود که خودروهای پر آلاینده وارد محدوده طرح زوج و فرد و طرح ترافیک نشوند اما امسال صرفا گفته شده خودروهایی که معاینه فنی دارند وارد این محدوده شوند. بنابراین این طرح چیزی نیست که ما انتظار داشتیم، بنابراین امسال صرفا بستر اولیه طرح کاهش پیاده سازی خواهد شد.

کاهش عمر معافیت معاینه فنی

حسینی‌منش با بیان اینکه در سال آینده با همت همه دست اندرکاران و مسئولین وادی این امر خواهیم شد که اجازه ورود خودروهای بیش آلاینده را ندهیم، گفت: طرح کاهش یک طرح بلندمدت، مشخص و قابل پیش‌بینی است. این طور نیست که تیری در تاریکی رها کنیم و ببینیم که چه اتفاقی خواهد افتاد. این طرح بر اساس مشخصات خودروها شامل سن و میزان آلایندگی آنها است که همه این اطلاعات، در معاینه فنی وجود دارد. امیدواریم با تصویب لایحه هوای پاک در مجلس شورای اسلامی و قانونی شدن کاهش مدت زمان معاینه فنی از پنج سال به دو سال بتوانیم سبد بررسی معاینه فنی را گسترش دهیم، بر اساس آمار، سه میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی پلاک تهرانی داریم، اما ما یک میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو را کنترل می‌کنیم. از این تعداد که بالای پنج سال عمر دارند صرفا یک میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو به تهران مراجعه کردند، پس هنوز سبد نظارتی ما کوچک است. هر چه قدر که وسعت این سبد را بیشتر کنیم با دقت بیشتر و توانمندی بیشتر می‌توانیم اجرای طرح LEZ را رسمی کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا