گلایه سازمان میراث فرهنگی از مترو
به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین منطقهی بازار تهران در طول دستکم ۱۰ سال گذشته، بیش از پیش شاهد تخریبها، گودبرداریها و ساختوسازهای فراوان بوده است، مهمترین نمونهی آن سرای دلگشاست، یا ساخت پاساژ مریم در دالان تاریخی بازار و به جای حمامی که حدود ۶ سال پیش فرونشست تا این پاساژ بالا بیاید.
هشداری که ترسیمگر آیندهای ناخوشایند نه تنها برای این بخش تاریخی تهران، که برای مردم این منطقه نیز هست و شاید هم بتوان گفت «این اتفاق خود، زلزلهای قبل از بروز زمینلرزهای است که همه هشدارِ آن را میدهند و با این وجود، مجوزِ تخریب در بخشهای تاریخی تهران هر روز امضا میشود.»
رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران به میگوید: بروز این اتفاق –فرونشستهای متعدد در بازار تهران- یک هشدار بود، معتقدم باید متولیان حوزهی شهری به خصوص سازمان آب و فاضلاب و محیطزیست وضعیت قناتهای منطقه در زیر بازار و منطقهی تاریخی تهران را بررسی کنند.
او ادامه میدهد: احتمال بسته شدن قناتهای منطقهی ۱۲ تهران بعد از این همه گودبرداری و ساختوسازهای زیاد وجود دارد.
از سوی دیگر شهرداری منطقه در قدمی جدید و درست در کنار دیوارههای بتونی ایستگاه مترو خط ۱۵ خرداد، اقدام به گودبرداری برای ایجاد زیرگذر کرده است، گودبرداری که هرچند هم اصولی باشد و بدون هیچ آسیبی – پیش از این عملیات گودبرداری مترو آسیبهایی را که نباید را به این بخش تاریخی تهران وارد کرده است -، اما ابتداییترین کار یعنی استعلام از میراث فرهنگی استان تهران را انجام نداده است.
تا امروز همهی اتفاقاتی که نباید، رخ دادهاند؛ «شاید آب ریخته را نتوان برگرداند، اما میتوان دست کم از ریخته شدن آبهای بیشتر» و وارد شدن آسیبهای جدیتر به این محوطهی تاریخی جلوگیری کرد و این کار نیازمند جدی شمردن هسدار مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران است.
به گفته مهدی معمارزاده، یکی از کارشناسان ارشد میراث فرهنگی، به دنبال هر گودبرداری در زیرزمین، آبهای سطحی در اثر وجود گودال حفر شده، ناگهان افت پیدا کند و به ارتفاع پایینتری برود. در ادامه خاکِ زیر این پیها باعث میشود تا رطوبتی که باعث انسجام خاک است و وجود آن باعث میشود تا به پیهای اهکی برسد، از دست میرود و طبیعتا وزن زیاد باعث فشار میشود و گاهی به شکل فرونشستهای زمین مانند چند روز گذشته در بازار تهران خود را نشان میدهد.