مدیریت شهری

بدهی ۴۵۰ میلیارد تومانی دولت به مترو

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمد احمدی بافنده با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که استفاده از خطوط مترو تهران تنها در شش ماه نخست سال ۹۵ به میزان قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا تاثیر داشته است اظهار داشت: استفاده از این حمل و نقل سبز در این مدت باعث شد تا ۱۹۸ میلیون لیتر بنزین و ۱۹ میلیون لیتر گازوئیل کمتر مصرف شود و به تبع آن از ورود ۷۴ هزار تن آلاینده‌هایی چونCO، NOX، SO2،PM10 و HC به هوای تهران جلوگیری شد.

احمدی بافنده خاطر نشان کرد: مسلما با توجه بیشتر دولت و انجام چند اقدام مهم می‌توان نقش مترو را در کاهش آلودگی هوا و ترافیک پایتخت افزایش داد.

تامین تجهیزات و ناوگان برای استفاده بهینه از پتانسیل موجود

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران خاطر نشان کرد: یک راهکاری که می‌تواند در کوتاه مدت بخشی از مشکلات را حل کند توجه به افزایش واگن‌ها و استفاده از پتانسیل خطوط موجود در مترو تهران است.
وی ادامه داد: مترو یک سرمایه بزرگ زیرساختی است اما اکنون به علت کمبود واگن نمی‌توانیم حداکثر استفاده را از سرمایه گذاری صورت گرفته انجام دهیم.
احمدی بافنده با بیان اینکه بدهی دولت به مترو به ۴۵۰ میلیارد تومان رسیده است افزود: پرداخت یارانه بلیت از سوی دولت و کمک به خرید واگن و تجهیزات موردنیاز می‌تواند مشکلات مترو تهران در این زمینه را حل کند.

خطوط حومه‌ای مترو تهران باید گسترش پیدا کنند
احمدی بافنده دومین راهکار را توسعه خطوط حومه‌ای و پیوند آن با مترو تهران دانست و افزود: باید وسایط نقلیه‌ای که از اطراف وارد تهران می‌شوند را کم کنیم و شرایطی را فراهم کنیم که این سفرها با سیستم ریلی انجام شود اما در حال حاضر تنها یک خط تهران – کرج فعال است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران با اشاره به اینکه روزانه ۳.۵ میلیون از ۱۰ میلیون سفر با خودروی شخصی در تهران، مربوط به ساکنان شهرهای اطراف است تاکید کرد: ۸۰ درصد این افراد به خاطر کار و تحصیلات از شهرهای اطراف به تهران می‌آیند، که می‌توان با راه اندازی خطوط ریلی حومه و اتصال آنها با مترو تهران حجم زیادی از این سفرهای روزانه را از خودروهای شخصی به حمل و نقل پاک ریلی منتقل کرد.

افق ۱۴۰۰ و جابجایی ده میلیون مسافر در روز
احمدی بافنده از توسعه خطوط مترو داخل تهران به عنوان راهکار دیگر در کاهش آلودگی و ترافیک کلان شهر تهران یاد کرد و گفت: در برنامه ۱۴۰۰ قرار است مترو تهران به ظرفیت جابجایی روزانه ده میلیون سفر برسد که برای تحقق این هدف جدا ازخطوط شش و هفت که درحال ساخت هستند باید خطوط هشت، نه و ده هم اضافه شود.
وی تصریح کرد: نهایت ظرفیت هر خط مترو با بهترین فاصله گذر حدود یک میلیون جابجایی در روز است بنابراین برای رسیدن به حدنصاب مورد نظر باید ساخت خطوط بیشتری مد نظر قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در پایان خاطر نشان کرد: اگر این سه نکته در کنار هم به نقطه مطلوب برسد مثل متروهای مطرح جهان می‌توانیم انتظار داشته باشیم تا این ناوگان حمل و نقل پاک نقش بهتری در کاهش آلودگی هوا ایفا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا