ابتکار به تنهایی مسئول حل معضل آلودگی هوا نیست
به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین
درمیان موضوعات کوچک و بزرگ شهری شاید هیچ معضلی به اندازه آلودگی هوا فراگیر نباشد. مسئله ای که همگان به وجود آن در شهرها اذعان دارند و هرکسی می کوشد که از دریچه نگاه خود به قاتلی که روزانه جان ده ها نفر را در شهر ها می گیرد نگاه کند .
دود آلودگی به چشم همه می رود و آلودگی ، جنسیت ، گرایش فکری و سیاسی ، سطح دانش و آگاهی و… را نمی شناسد.
هر چند برخی همچون گروههای حساس تاثیرات منفی بیشتری از آلودگی می گیرد . اما در مورد جامعه دانش آموزی این مسئله بغرنج تر است.
دانش آموزان در مضرات جانی آلودگی با همگان به یک میزان شریک اند اما تعطیلی های پی در پی مدارس اثرات منفی جبران ناپذیری را بر چرخه علم دانش آموزی کشور باقی خواهد گذاشت .
گویی دود آلودگی بیشتر به چشم دانش آموزان می رود.
مطابق قانون سازمان حفاظت از محیط زیست با همکاری ۱۵ سازمان ، نهاد و ارگان از جمله شهرداری ، وزارت کشور و … مسئولیت چاره اندیشی برای حل موضوع را به عهده دارند .
اما متاسفانه در برخی نظر دهی های کارشناسی و مدیریتی به جای آنکه راهکار ها بررسی شود ، موضوع شبیه تسویه حساب های جناحی مورد توجه قرار می گیرد.
خانم ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست هستند و این سازمان یکی از متولیان حل معضل آلودگی هوا است .
اما هرگاه صحبت از راه حل برای حل معضل آلودگی به میان می آید عده ای انگشت اتهامشان را به سوی ایشان دراز می کنند گویی ایشان به تنهایی مسئول به وجود آمدن این معضل و به تنهایی موظف به حل آن است .
اما تا وقتی که معضل آلودگی و حل آن را تنها به خانم ابتکار نسبت دهیم برای آلودگی هوا فکری نکرده ایم .
همه مسئولند از شهروندان گرفته تا صنایع کوچک و بزرگ و غولهای اقتصادی کشور همچون کارخانه های ماشین سازی .
آلودگی هوا راه حل فوری و ناگهانی ندارد و اگر کسی داعیه حل فوری این معضل را داشته باشد باید به صحبت گفته های او شک کرد .
فقط راه حل در تعطیل کردن مدارس نیست .
به گذشته بر میگردیم سال ۱۳۷۹ که برنامه اجرایی کاهش آلودگی هوا تصویب شد .
اما همین طرح نیز سال ها متوقف بود طرحی که در هشت محور اصلی ، نهاد ها و سازمان ها را موظف می نمود به وظایف و تعهدات خود جهت کاستن آلودگی هوا عمل نمایند.
طرحی که بالاخره تکلیف بنزین های غیر استاندارد را مشخص کرد و کلیه خودرو سازان داخلی و وارد کنندگان را ملزم به نصب فیلتر جذب ذرات دیزل برای خودرو های دیزلی نمود .
در این طرح استاندارد سازی سوخت بر مبنای یورو۴ بعنوان تکلیفی برای وزارت نفت مشخص گردید .
وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور نیز مسئول چاره اندیشی ارتقا حمل و نقل عمومی شدند. تکلیف صداو سیما نیز مشخص شد فرهنگ سازی و آموزش و…
نتیجه ای که در پی آن هستم این است که بپذیریم معضل آلودگی هوا لاینحل نیست اما زمان بر است و فراگیر بودن موضوع آن را از مطالبات و تعهدات حزبی و جناحی جدا نموده و سطح آن را به یک خواسته ملی تبدیل نموده است .
این درد مشترک نیازمند راه حل های مشترک ، همدلی بیشتر و همکاری و هماهنگی است .
و در گام اول پذیرش این نکات که تعطیلی مدارس راه حل آلودگی هوا نیست و معصومه ابتکار به تنهایی مسئول حل کردن این مسئله چند وجهی نخواهد بود.
سولماز رضایی