سیاسی

جزئیات قرارداد توتال به روایت وزیر نقت

به گزارش شورا‌آنلاین، بیژن نامدار زنگنه در جلسه علنی امروز مجلس و  در تشریح قرارداد نفتی با توتال فرانسه گفت: در آبان ماه سال ۹۴ دولت مصوبه ای داشت که براساس آن اجرا و نحوه قراردادهای نفتی را تصویب کرد که بعد از تصویب این مصوبه بحث های زیادی در کشور صورت گرفت و نزدیک ۱۰ ماه جلساتی را با منتقدان برگزار که آخرین جلسه با رئیس مجلس بود.

وزیر نفت ادامه داد: در نهایت در تاریخ ۳۱ مرداد ۹۵ در جلسه غیرعلنی مجلس این قراردادها توضیح داده شد و طی صحبت هایی که با نمایندگان داشتیم برای رفع دغدغه ها و نگرانی ها مقرر شد این مشکلات رفع شود. در نهایت مصوبات دولت براساس تصمیمات گرفته شده اصلاح شد و در تاریخ ۲۱ شهریور ۹۵ ؛رئیس مجلس اعلام کرد اینکه مصوبات مغایرتی را قوانین ندارد را رسماً اعلام می کند،همچنین در ادامه این الگو و ساختار قطعی شد و اجماعی در کشور به وجود آمد مذاکرات را با کشورهای خارجی و داخلی برای عقد قرارداد شروع کردیم.

وی افزود: یکی از این قراردادها ،عقد قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی بود که در تاریخ ۸ بهمن ۹۴ یادداشت تفاهم میان شرکت ملی نفت و توتال فرانسه امضا شد.در همان روز قرارداد رازداری و محرمانگی با این شرکت امضا که در پی آن اطلاعات میدان در اختیار آن ها قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در نهایت در ۱۸ آبان ۹۵ بعد از تصویب الگوی قراردادها، قراردادی با شرکت توتال امضا و شرکت IPCچین و شرکت پتروپارس با سهام ۵۰.۱ درصد توتال، ۳۰ درصد شرکت IPC و ۱۹.۵ درصد با شرکت پتروپارس قرارداد تنظیم و مذاکرات چندین ماهه انجام و یک قرارداد و ۱۴ پیوست در دوشنبه ۱۲ شهریور ۹۴ امضا شد.

زنگنه افزود: در واقع این قراردادها از نظر کارشناسان نوعی سرمایه گذاری خارجی تلقی می شود، نه قرارداد عادی و پیمانکاری.

هزینه احداث فاز ۱۱ پارس جنوبی ۲۵ درصد ارزان تر از سایر فازها است

زنگنه در ادامه با بیان اینکه در دوره عمری که در نظر گرفتیم بالای ۱۳۰ میلیارد دلار افزایش فاز ۱۱ است، گفت: در طول این مدت ۳۰ حلقه چاه، ۲ سکو، ۲ رشته خط لوله ۳۲ اینچ به طول ۲۵۴ کیلومتر احداث می شود لذا برآورد هزینه بخش اول احداث فاز ۱۱ پارس جنوبی ۲ میلیارد و ۴۷۹ میلیون دلار خواهد بود.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به بخش دوم احداث فاز ۱۱ عنوان کرد: فشار افزایی در سکوها از اقدامات بعدی است که به آن می پردازیم تا تولید گاز تداوم پیدا کند و بعد از سه سال و نیم که فاز اول به مدار آمد سکوی جدید با هزینه ۲.۴ میلیارد دلار احداث می شود.

وی هزینه حفاری هر چاه در فاز ۱۲ را ۴۶.۱ میلیون دلار برآورد کرد و ادامه داد: فاز ۱۵ و ۱۶ هزینه ای بالغ بر ۴۴.۱۴ میلیون دلار و فاز ۱۷ و ۱۸، ۴۱.۱ میلیون دلار هزینه دارد در حالی که برآورد هزینه ای فاز ۱۱، ۳۱ میلیون دلار برآورد شده که به نسبت ۲۵ درصد ارزان تر است.

سکوی فشار افزایی تولید گاز را تا سال ۲۰۳۳ نگاه می دارد

زنگنه ادامه داد: اگر سکوی فشار افزایی احداث نشود بعد از رسیدن به حداکثر تولید افت می کند؛لذا احداث سکوی فشار افزایی باعث می شود تا سال ۲۰۳۳ تولید نگه داشته شده و بعد شروع به افت کند از این رو این تکنولوژی را باید به دست بیاوریم.

وزیرنفت همچنین اضافه کرد: سکوی یاد شده ۲۰ هزار تن وزن دارد که نخستین سکو در این حجم است و سایر سکوهای پارس جنوبی زیر ۳ هزار تن ظرفیت داشته اند ،ضمن اینکه تمام قیمت ها در جریان مناقصه تعیین می شود و اولین قرارداد از روز اول نافذ بوده و زمانبندی ها آغاز می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا