ابطال مناقصه پارکومترهای تهران به دستور معاون شهردار/ خط ۷ مترو تعطیل می شود؟
به گزارش شوراآنلاین، محسن پورسید آقایی با بیان اینکه قرار است تمام امکانات شهرداری را به کار گیریم که مشکل ترافیک حل شود، گفت: امیدواریم در پایان ۴ سال تهران دیگری را تحویل دهیم.
وی با اشاره به آلودگی هوا و وضعیت سیستم حملونقل عمومی، گفت: تهران وضعیت خوبی در این زمینه ندارد و نقطه امید این است که اراده واحدی در شهرداری و دولت برای رفع این مشکل وجود دارد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه بسیاری از شهرها وضعیتی به مراتب بدتر از تهران داشتهاند، گفت: طی برنامهریزی صورت گرفته و فرهنگسازیهای انجام شده آن شهرها نمونه شدهاند.
به گفته معاون نجفی قطعاً تهران در ۴ سال آینده نمونه نمیشود ولی وضعش بهتر خواهد شد.
وی با پررنگ شدن نقش IT در حوزه حملونقل عمومی، گفت: ما مسئول هدر رفت وقت مردم در ترافیک هستیم و باید جوابگو باشیم.
* عذرخواهی من دردی را دوا نمیکند
پورسیدآقایی با بیان اینکه هر حادثهای در شهر رخ دهد باید پاسخگو باشیم، گفت: رنج مردم، رنج ما است حداقل روحیه من این است. مسئول همه اتفاقاتی هستم که در شهر رخ میدهد.
وی ادامه داد: یکی از دوستان میگفت آیا در این حوزه هم عذرخواهی میکنید، من گفتم وضعیت ترافیک تهران جوری است که هر روز باید عذرخواهی کنم البته این دردی را دوا نمیکند.
پورسیدآقایی با اشاره به مجموعه عملکرد دو هفته شهرداری در مهر ماه گفت: با همه فرصت کمی که داشتیم و مسئولیت معاونت دو هفته قبل به وی واگذار شد اما در مجموع رویکردها نتیجه خوبی حاصل شود.
معاون شهردار تهران به بحث شناور شدن ساعات کاری کارمندان در دو هفته اول مهر اشاره کرد و گفت: این امر باعث کاهش ترافیک در صبحها شد و حدوداً ۲۱ درصد طول کیلومتر صفهای ترافیکی کاهش پیدا کرد و در روز اول مهر ۲۳ درصد کاهش ترافیک داشتهایم اما در مجموع دو هفته ۲۱ درصد بوده البته این موضوع را هم بگویم که بعدازظهرها ترافیک خیلی کاهش پیدا نکرد.
وی به راهاندازی خطوط ویژه مدارس اشاره کرد و گفت: این طرح به صورت پایلوت در منطقه ۴ و ۸ اجرا شد و نتایج آن خوب بوده است و به طور متوسط روزانه ۲۵۰۰ دانشآموز با این مینیبوسها جابهجا میشدند و ۹۰ درصد رضایت داشتیم انشاءالله این سرویسها را در بقیه مسیرهای مدارس تهران توسعه خواهیم داد.
به گفته پورسیدآقایی استقبال مردم از دو هفته اول مهر از مترو خوب بوده و ۸ درصد رشد جابهجایی مسافر داشتهایم.
وی با تأکید بر این موضوع که در مترو اولویت کاری توسعه است، گفت: با این فرض که توجه اصلی در مترو در توسعه استفاده مردم از مترو است نه فقط توسعه خطوط.
وی ادامه داد: در برخی خطوط کمبود ناوگان داریم و سرفاصله قطارها خوب نیست.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه تقاضای سفر در خط یک و ۴ زیاد است، گفت: سرفاصله قطارها ۵ دقیقه است که باید به ۳ دقیقه برسد.
* عدم بهرهبرداری از پایانه خط ۳ مترو
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران به خط ۳ مترو اشاره کرد و گفت: باید برنامهریزی کنیم تا از ظرفیت کامل این خط استفاده کنیم. پایانه این خط هنوز راهاندازی نشده و باید این خط تکمیل شود.
پورسیدآقایی تأکید کرد: رویکرد ما سختافزاری صرف نیست و نگاه به عدد و رقم نیست حتماً به توسعه استفاده از امکانات است.
وی در خصوص خط ۷ مترو گفت: این خط نواقصی دارد که باید تکمیل شود.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص پویش از خودمان شروع کنیم، گفت: فرهنگسازی در حملونقل خوب است و بهتر است فرهنگ را از خودمان شروع کنیم. من نامهای به نجفی شهردار تهران نوشتم در خصوص شناور شدن ساعات کاری و روی آن ذکر کردم از خودمان شروع کنیم.
پورسیدآقایی در خصوص جزئیات نامهای که به نجفی نوشتهام، گفت: در این نامه ذکر کردم که ساعات کاری را شناور کنید و از شهرداری شروع کنیم.
معاون شهردار تهران ادامه داد: بنای من این نیست که به مدیران قبلی انتقاد کنم آنچه باید خودم انجام دهم این است که مسأله فرهنگی در ترافیک نقش اساسی دارد.
وی تأکید کرد: کار فرهنگی را جدی میگیریم و اصرار بر کارهای اجتماعی فرهنگی داریم.
* نمیگویم پل صدر کار خوبی نیست
پورسیدآقایی در بخش دیگر سخنانش در خصوص اولویتبندی پروژهها، گفت: اولویتبندی همه پروژههای عمرانی توسط معاونت حملونقل صورت میگیرد. معاونت عمرانی لیست پروژهها را ارسال کرده و ما اولویتبندی میکنیم.
معاون شهردار تهران در خصوص پل صدر گفت: نمیگویم پل صدر کار خوبی نیست اما هزینه پل صدر را میتوانستیم در مترو هزینه کنیم.
* نصب پارکومتر متوقف میشود
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران از توقف نصب پارکومترها در تهران خبر داد و گفت: برای توسعه این سیستم مجدداً مناقصهای برگزار شده و قرار بود ۱۵ هزار پارکومتر جدید در تهران نصب شود. بنده دستور دادم مناقصه باطل شود و به سمتی برویم که از اپلیکشن استفاده کنیم و به جای نصب پارکومتر به صورت نرمافزاری روی اپلیکیشن اقدامات صورت گیرد.
وی در خصوص اقدامات معاونت حملونقل ترافیک در یک سال آینده، گفت: اولویت جدی ما این است که منابع تأمین مالی را فعال کنیم و کسری ناوگان حملونقل عمومی در تهران مرتفع شود.
پورسیدآقایی با بیان اینکه ۲ هزار واگن مترو کم داریم، گفت: همچنین ۳ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده داریم و باید ناوگان تاکسیرانیمان هم نوسازی شود.
به گفته وی، از روشهای تأمین مالی، فاینانس و صندوق توسعه ملی را باید فعال کنیم.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر این موضوع که مشکل تهران قابل حل است، گفت: اما شهرداری به تنهایی نمیتواند و باید دولت، صدا و سیما و پلیس همکاری کند که البته در حال حاضر فضای همکاری خوبی فراهم است.
پورسید آقایی قول داد که قطعاً وضع در آینده از امروز بهتر خواهد شد.
* تعیین تکلیف خط ۷ مترو تا دو هفته آینده/ نیامدهایم سر کار که بگوییم کار قبلیها اشتباه است
وی در خصوص ایمنی در خط ۷ مترو و متوقف شدن بهرهبرداری در این خط، گفت: برخی دوستان شورا معتقدند ایمنی در خط ۷ رعایت نشده است البته گزارشهایی هم نوشتهام، هیأت کارشناسی تشکیل دادهایم و قرار است تا دو هفته آینده گزارشی در این زمینه ارائه کنند. بعد از آن بازدید میکنیم و تصمیمگیری در خصوص این خط صورت میگیرد. عجلهای هم نداریم. نیامدهایم سر کار که بگوییم کار قبلیها اشتباه است و در کار را تخته کنیم.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص تعطیلی رادیو صدای شهر گفت: فکر نمیکنم تعطیل شده چون از من دعوت کردهاند و من هم رفتم اصلاً تلقی من این نبود که تعطیل شده است.
* نباید خلاف حرکت آب شنا کنیم/ تاکسیهای خودمان را هم باید اینترنتی کنیم
وی در خصوص تاکسیهای اینترنتی، گفت: این تکنولوژی در تمام دنیاست و نباید خلاف جهت آب شنا کنیم. حسن تاکسیهای اینترنتی این است که هر کجا برود دوباره مسافرگیری میکنند و برمیگردند و همین امر تردد خالی را کاهش میدهد. ما باید تاکسیهای خودمان را هم مجهز کنیم.
پورسیدآقایی با بیان اینکه ۲۰ شبکه اینترنتی فعال مسافربری داریم، گفت: هیچ کس هیچ کنترلی نمیکند و از کسی هم مجوز نگرفتهاند.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در وزارت کشور آییننامه مدون در این زمینه در حال تدوین است و ما هم آییننامهای تهیه کردهایم و از شرکتهای اینترنتی بزرگ هم خواستهایم پیشنهادات خود را بدهند تا یک آییننامه درست مدون شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ۲۲۰۰ دستگاه تاکسی جدید از ابتدای سال تاکنون خریداری شده است، گفت: هنوز حدود ۶ هزار تاکسی در تهران باید نوسازی شود.
پورسیدآقایی در خصوص توسعه مترو در شهرکهای اقماری، گفت: توسعه مترو در شهرکهای اقماری نباید بر عهده شهرداری باشد پولی که از مردم تهران میگیریم باید خرج مردم شود. البته طرح مشترکی با وزارت راه داریم و وزارت راه آمادگی دارد قبول مسئولیت کند و شهرداری در این زمینه کمک میکند.
وی تأکید کرد که شهرداری کمک میکند متولی نیست و اعلام کرد ما متولی همه عالم نیستیم.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص طلب شهرداری از دولت، گفت: طلب شهرداری از دولت برمیگردد به رویکرد ما که حسابداری باشد یا رویکرد گفتاری. یک پولی در سالهای گذشته در بودجه مصوب میشد و دولت باید تا پایان همان سال پرداخت میکرد. اگر دولت نتواند آن پول را تا پایان سال بدهد جز در مباحث مالی جزو بدهی محسوب نمیشود چرا که بودجه دولت سالیانه است و میگویند سال تمام شده و عدم تخصیص اعتبار به دلیل نبود منابع بوده است. نمیتوان تخصیصهای نداده را جمع کرد و بگوییم طلبکاریم. دولت مصوب کرده بود که پول را بدهد ولی تأمین درآمد نداشته و البته هیچ دستگاه اداری نمیتواند این گونه طلب مالی کند.
پورسیدآقایی به جلسهای که شب گذشته با نوبخت داشتند اشاره کرد و گفت: در این جلسه دستور دادم تمام پول امسال شهرداری پرداخت شود.
وی همچنین در خصوص ورود واگنهای جدید به مترو، گفت: مناقصهای ۶۷۲ واگن برگزار شده و به دنبال خرید هستیم البته دو سال طول میکشد تا این واگنها وارد شود اما دولت برای هزار واگن تهران ردیف گذاشته است.