مقاومت فقیرانه سازه مدارس پایتخت/مدارس کدام مناطق تهران ناایمنترند؟
به گزارش شوراآنلاین، به گفته ورناصری، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تهران عمده مدارس با بافت فرسوده شهر تهران در حاشیه جنوبی پایتخت و در مناطق ۱۲، ۱۱، ۹، ۱۵ و ۱۹ قرار دارند. همچنین در شهرستانهای با قدمت بالا چون شهریار، ملارد و شهرری نیز مدارس فرسوده وجود دارند.
مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تهران در آخرین اظهار نظر خود درباره بافت فرسوده مدارس شهر تهران عنوان کرده است: «نزدیک به ۱۰۰۰ فضای آموزشی در تهران نیازمند تخریب و بازسازی هستند. اگرچه در شرایط معمولی جای نگرانی برای استفاده از این فضاها وجود ندارد، اما دغدغه ما برای وقوع احتمالی زلزله و حوادث غیرمترقبه است. وضعیت مدارس به هنگام بروز این حوادث نگرانکننده خواهد بود.»
این درحالیست که احمد صادقی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در ۱۹ آذر ماه همزمان با امضای تفاهمنامه فاز دوم اجرای طرح "مدرسه آماده " اعلام کرد که براساس آمار آموزش و پرورش شهر تهران، حدود ۳۰ درصد مدارس پایتخت ناایمن است.
در ادامه این اظهارات دو هفته پیش نیز رییس آموزش و پرورش شهر تهران از ناایمن بودن ۷۰۰ مدرسه از ۲۵۰۰ مدرسه دولتی پایتخت (۲۸ درصد) خبر داده و گفته است که این مدارس باید تخریب و بازسازی شوند. ۱۰۰۰ مدرسه یا به عبارتی ۹۹۰۰ کلاس درس نیز نیاز به مقاومسازی دارند.
مقاومت فقیرانه سازه مدارس در تهران
رییس آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه در مدارس غیردولتی نیز شرایط چندان بهتر از مدارس دولتی نیست، اظهار کرده است: باید نسبت به ایمنی مدارس در شهر تهران اقدامات اساسی صورت بگیرد. تهران از لحاظ سازه و مدارس در برابر زلزله جزو فقیرترین شهرهای کشور است.
این درحالیست که در فروردین سال جاری ورناصری مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس شهر تهران از تخریب و بازسازی ۶۰ مدرسه در تهران در سال جاری خبر داده و گفته است: به محض تخصیص اعتبارات، عملیات اجرایی را با هماهنگی آموزش و پرورش مناطق شروع خواهیم کرد.
ورناصری در این اظهارات خود ضمن بیان اینکه مجموعا بین ۵۰ تا ۶۰ فضای آموزشی را برای مقاوم سازی، تخریب و بازسازی در برنامه سال جاری داریم گفته است: «البته این برنامه به شرط تامین اعتبار عملیاتی می شود. اعتبارات اولیه دیده شده است، منتها به محض تخصیص اعتبارات، عملیات اجرایی را با هماهنگی آموزش و پرورش مناطق شروع خواهیم کرد.»
اجرای فاز دوم «طرح مدرسه آماده» با امضای تفاهمنامه میان سازمان مدیریت بحران و آموزش و پرورش تهران
«مدرسه آماده» طرحی است که با همکاری و امضای تفاهم نامه میان آموزش و پرورش و سازمان مدیریت بحران کشور با هدف افزایش آمادگی دانش آموزان، پرسنل و اولیای مدارس در زمان وقوع حوادث و سوانح آغاز شده است. حیدر کلهر ، معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری میان سازمان مدیریت بحران کشور و آموزش و پرورش پایتخت برای اجرای فاز دوم اجرای «طرح مدرسه آماده» در ۱۹ آذر ماه گفته است: «فاز نخست این طرح برای۱۰۰۰ مدرسه تعریف شد که تاکنون سند مخاطرات غیرسازهای ۹۳۹ مدرسه تهیه و اجرا و امروز از آن رونمایی شده است.»
به گفته معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران 15 هزار و ۸۰۰ نفر از پرسنل این ۹۳۹ مدرسه تحت ۱۶ ساعت آموزش قرار گرفتند. تهیه سند مخاطرات غیرسازهای این مدارس نشان داده است که چه تعداد مدارس در گروه سبز یعنی مدارس با مخاطره کم، گروه زرد یعنی مدارس نیازمند اقدامات ابتدایی برای ایمنسازی و مخاطرات متوسط و گروه قرمز یعنی مدارس نیازمند اقدامات بیشتر با مخاطرات بالا هستند.
کلهر در ادامه با بیان اینکه براین اساس ۱۷۳ مدرسهای که در طرح نخست مدرسه آماده مورد ارزیابی قرار گرفتند، خطرپذیری کمتری دارند اضافه کرده است: 542 مدرسه در وضعیت زرد یا همان خطرپذیری متوسط بوده و متاسفانه ۲۶۵ مدرسه نیز وضعیت قرمز دارند.طرح مدرسه آماده بخشهای مختلفی همچون اردو، مانور، آموزش و… دارد و در بخشهای مختلفی از آن علاوه بر آموزش به دانشآموزان و پرسنل مدرسه آموزش به والدین دانشآموزان نیز در دستور کار قرار دارد.
معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه از حضور 500 مدرسه تهران در طرح مدرسه آماده در فاز دوم این طرح خبر داده و گفته است: طی یک سال آتی آموزشهای لازم و ارزیابیها در آنها انجام خواهد شد.امیدواریم که به زودی موفق به اجرای این طرح در تمام مدارس تهران و در سراسر کشور شویم.
۳۰ درصد مدارس تهران غیرایمن هستند
دکتر احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در خصوص امضای تفاهمنامه فاز دوم اجرای طرح "مدرسه آماده " اظهار کرده است: مدرسه آماده مدرسهای است که بتواند خود را در مقابل مخاطرات طبیعی مختلف و همچنین مخاطرات انسانساز ، آماده نگه دارد و از سوی دیگر پس از وقوع حادثه نیز ضمن آنکه متحمل کمترین خسارت میشود، خیلی سریع به حالت اولیه بازگشته و اصطلاحا تابآوری بالایی داشته باشد.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بر ضرورت تشکیل گروههای مدیریت بحران در مدارس تاکید کرده و گفته است: تمام مدارس ما ایمن نیستند و به هرحال در حوزه بحث سازهای و غیرسازهای مدارس غیرایمن داریم به طوری که براساس آمار سازمان آموزش و پرورش، حدود ۳۰ درصد مدارس شهر تهران غیرایمن هستند که این نیز آمار بالایی است.این گروهها به ویژه در مدارس غیرایمن باید هرچه سریعتر تشکیل شود تا هم به پرسنل مدارس، هم به دانشآموزان و هم به اولیای آنها آموزش داده شود.
صادقی با بیان اینکه هدف از اجرای طرح مدرسه آماده تهیه سندی برای شناسایی مخاطرات مدرسه و پیرامون مدرسه است، گفته است: در این طرح کارشناسانی از آتشنشانی، جمعیت هلالاحمر و آموزش و پرورش با مدیریت بحران همکاری میکنند و از سند مخاطرات غیرسازهای حدود ۱۰۰۰ مدرسه رونمایی شده است. هدف گذاری اصلی مدیریت بحران در طرح مدرسه آماده، معطوف به مدارس ناایمن است. اقدامات ما برای مدارس ناایمن اقدامات غیرسازهای است. در حوزه مقاومسازی اقدامات دیگری در آموزش و پرورش در حال انجام است، اما عمده بحث ما معطوف بر آمادگی نیروی انسانی و تامین تجهیزات برای مقابله با حوادث است.
فرسودگی مدارس شهر تهران؛ در وضعیت اسفناک
یک عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش نیز پیش از وقوع زلزله اخیر تهران با اشاره به وضعیت اسفناک مدارس شهر تهران به لحاظ فرسودگی گفته که «با توجه به وجود گسل ها، بافت فرسوده و زلزله خیز بودن، تهران یک شهر نا ایمن است و اماکن آموزشی و درمانی آن باید دارای کاربرد به عنوان جایگاه مدیریت بحران باشند اما متاسفانه خود اماکن آموزشی و درمانی از نظر مقاوم سازی وضعیت اسفناکی دارند.»
محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در این خصوص گفته است: امروز مدارس شهر تهران به لحاظ فرسودگی نسبت به کل کشور وضعیت بسیار وخیمی دارد و وضعیت سرانه های آموزشی آن بغرنج است.